Problem att stanna..

L

linabergmer

Har en häst som när jag rider i paddock, lyssnar han jätte bra när vi ska stanna, men när vi är ute och rider så funkar det bra i skritten och stanna, ganska bra i traven, men när vi galopperar är han jätte svår att stanna, känns seg och jag får dra han i munnen för att få stopp. Det är inte så att han sticker och jag inte har kontroll på det sättet.
Rider på ett tredelat bett.

Några tips eller ideer?

Sv: Problem att stanna..

Försök störa hans balans när han galopperar, tex nyp tag ordentligt i höger tygel och knacka till med höger skänkel. Det ska vara ganska snabba tag, inge segdrag. Få honom att vika sig till höger, det borde störa honom så pass att du kan få stopp på honom.

Alternativ B är att hitta en mördarraksträcka, galoppera, be snällt om en avsaktning, du får den inte, då gasar du -ordentligt. När han sen tycker att det räcker och vill sakta av, då driver du utan h-vete. Hästar är ofta ganska lata och brukar inte tycka om en sådan behandling, men det kräver naturligtvis en lång och bra galoppsträcka.

Alternativ C - betsla upp när du rider ut.

Ska testa det där med att ta i höger tygel samtidigt som jag skänklar med höger.. Har ingen större lust att betsla upp, hur är det, är ett 3 delat mjukare eller starkare än ett tvådelat? Vad finns det för skarpare bett?

Jag har samma problem som du har! Har nu lärt mig att stanna henne genom ett trestegskommando. Först sätter jag mig tungt i sadeln (som om jag fick en spark i magen), hjälper inte det använder jag rösten (i mitt fall whoo) och blir det ingen reaktion där tar jag tag i ena tygeln så att hon måste svänga runt i en liten cirkel. I början sprang hon runt flera varv, men har nu börjat inse att det är jag som bestämmer när hon ska stanna. Glöm inte att sitsen och rösten och tygeltaget ska fortsätta ända tills hästen stannar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar