Pris på begagnad utrustning?

Sofie_B

Trådstartare
Jag har sålt mina hästar och ska nu sälja av all utrustning och tänkte höra hur mycket utrustning rent generellt sjunker i pris när den är begagnad. Är det samma för alla typer av utrustning eller skiljer det sig beroende på vad det är? Att skicket påverkar förstår jag givetvis, men om vi förutsätter att allt är i bra skick och sen gör man avdrag från det om skicket är lite sämre.

Det är egentligen ALLT man behöver till en häst som ska säljas av, men om vi bryter upp det i kategorier;

- sadlar
- träns och förbygel
- skydd
- klippmaskiner
- alla typer av täcken
- schabrak
- silikonpadd
- lädergrimmor

Tacksam för all vägledning jag kan få! :)

Beror på märke, är det märkessaker är dom ganska så dyra även begagnade. Märkeslöst eller typ sånt från Hööks kostar inte många kronor.
Jag har köpt 2 par sprenger Bow Balance stigbyglar begagnat, fick ge 500kr för ena paret, vilket jag tyckte var ett riktigt fynd. Andra paret gav jag 800kr för och det är nog ganska normalt för begagnade av den modellen. Dom kostar väl runt 1600 nya
Nånstans runt halva priset av nypris på märkessaker är nog inte onormalt dyrt/billigt.
Sen är vissa saker mer eftertraktat, typ Ps-grejer som nästan är nypris på (eller iaf var för ett tag sen)

Håller med sona, halva priset eller under. Du kan möjligen få någon hundring under nypris för en dyr märkesgrej som är i stort sett oanvänd.

Det är verkligen köparens marknad ifråga om begagnat.

Surfa runt i FB:s köp/säljgrupper så ser du vad folk tar/får för saker.
Lycka till :)

Halva priset eller lägre oavsett om sakerna är använda eller inte. Köper man begagnat får man ju inte samma garantier som den som köper från butik får.

Vissa saker som grimskaft och nylongrimmor är det knappast lönt att annonsera ut eftersom det är riktiga slit och släng-varor.

Schabrak finns i enorma mängder, jag tror att det måste vara något speciellt med dem för att man ska få dem sålda, vanliga Hööksschabrak har lågt marknadsvärde.

Jag sålde precis en hel drös med schabrak. De flesta märkesschabrak men inge jättedyra. Typ schockemöhle, Eskadron och liknande. Fick alla sålda för typ halva nypriset, vissa mer använda la jag ut för lägre. Kom ihåg att frakten är svindyr vilket gör att många backar även på billigare saker. Inte värt att betala 100kr i frakt för ett schabrak värt 70kr.

Skydd ska det nog vara fina märkesgrejer om man ska köpa. Likaså träns om de inte är väldigt billiga (nån hundralapp?)
Kolla runt lite vad de är för pris satta som andra säljer. Är de ingen som köper får man sänka priset och unna alla lyckliga som får göra riktiga fynd.. jag köper gärna begagnat men lyckas sällan göra lila bra affärer som alla som köper mina grejer :confused::o

Vissa saker går för inga pengar alls, det är ingen som vill köpa en begagnad grimma tyvärr för 50 spänn när man kan hitta en ny på börjes för samma pris. Men märkesgrejer går lite högre och speciellt equiline, har sett folk som sålt begagnade schabrak med sadelmärken på för 1500 kr

Sadlar kan du få mer för beroende på märke och ålder men det är bökigt att sälja eftersom alla vill prova och sen skicka tillbaka. Men om du sätter som en regel för köp att man ej får prova utan endast sälja vidare om den inte passar så kan det fungera.

En gammal stenhård stübben vill någon sällan betala några högre summor för men en passier, equipe, eller likande kan du få lite mer pengar för

Då är det nog lönt att annonsera ut det! Nu satte jag priser till en vän igår som får första tjing och då är den dyraste grejen 25 % av nypris trots att det är fina märkessaker. Jag är ändå nöjd om jag får det, speciellt om jag slipper hålla på och skicka och greja. Men ska fota allt och lägga upp det också. Vart säljer man bäst saker? Blocket? Hästnet? FB?

Fb tror jag är enklast, finns en grupp som hete ”lyxloppis för häst” bl.a. där det säljs och köps en hel del.
Du kan nog lägga budgivning också om du vill där

Edit: Häst Lyxloppis heter gruppen

Jag har sålt mina hästar och ska nu sälja av all utrustning och tänkte höra hur mycket utrustning rent generellt sjunker i pris när den är begagnad. Är det samma för alla typer av utrustning eller skiljer det sig beroende på vad det är? Att skicket påverkar förstår jag givetvis, men om vi förutsätter att allt är i bra skick och sen gör man avdrag från det om skicket är lite sämre.

Det är egentligen ALLT man behöver till en häst som ska säljas av, men om vi bryter upp det i kategorier;

- sadlar
- träns och förbygel
- skydd
- klippmaskiner
- alla typer av täcken
- schabrak
- silikonpadd
- lädergrimmor

Tacksam för all vägledning jag kan få! :)

Detta har inget med prissättning att göra, men om du har grejer som du inte tycker är värt besväret med att sälja (men ändå är värt något) så tar vissa ungdomssektioner emot grejer och säljer för att få in pengar till sin verksamhet.

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på var du väljer att sälja prylarna.
Tradera tex får man generellt sämre betalt medans hästnet är bättre. Har du hyffsat många följare på Instagram så kan du få bra betalt där eller starta ett speciellt konto på Insta och sälj där:)

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på var du väljer att sälja prylarna.
Tradera tex får man generellt sämre betalt medans hästnet är bättre. Har du hyffsat många följare på Instagram så kan du få bra betalt där eller starta ett speciellt konto på Insta och sälj där:)

Ah! Har nog inte så mycket följare att det är möjligt, är bara folk jag känner som följer mig och dom som kan tänkas vara intresserade av hästsaker har jag redan pratat med. :)

Jag letar ofta efter begagnat på hästnet.
Jag skulle önska att man utförligt beskrev det man säljer då jag söker efter speciella saker. Typ svart schabrak med guldkant. Träns med mässingsdetaljer.
När jag använder sökfunktionen med ordet mässing så de annonserna upp.
Jag tycker om begagnatmarknaden. Jag har köpt jättefina saker. Är jag nöjd drar jag ibland iväg en bild på det jag har köpt när det sitter på min häst. Det brukar vara uppskattat.

Liknande trådar

Utrustning Om ni säljer begagnad utrustning hur mycket sänker ni priset utifrån nypriset? Förstår att det är olika beroende på slitage. Men låt...
Svar
7
· Visningar
1 822
Senast: Alexandra_W
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Senast: Graendal
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
H
Hästmänniskan Hallå på er! Jag står inför en tveksam sak, nämligen att sälja mina kära shetlandsponnier. Jag har dessvärre inte tid med dem längre...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: knyttet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka