Present till förlovningsfest

macan

Trådstartare
Ja, vad är lämpligt att ge? Enligt Magdalena Ribbing är företeelsen förlovningsfest inte särskilt vanlig i Sverige och om man vill ge någon kan en flaska bubbel vara lämpligt att överlämna. Sådant som är traditionella bröllopspresenter bör man spara till just bröllopet. Men tänk om alla gäster tar med sig bubbel:eek::D ?? Vilket sjå de skulle få att dricka upp allt!
Vad skulle ni överlämna till de lyckliga tu på en förlovningsfest?

Det blir nog inget problem med för mycket bubbel, det kan serveras på bröllopet.
Annars skulle jag tycka att vanliga gå-bort-presenter passar. Det beror också på hur fin fest det ska vara, är det som En förlovning är ju inte att likställa med ett bröllop, eller är det så det är för paret ifråga?

Det här är "bara" en förlovning, inget bröllop planerat heller ännu vad jag känner till. Tror att de mest vill dela sin lycka genom närvaro av goda vänner.Lite drop-in med mat och dryck hemma hos dem.

Det här är "bara" en förlovning, inget bröllop planerat heller ännu vad jag känner till. Tror att de mest vill dela sin lycka genom närvaro av goda vänner.Lite drop-in med mat och dryck hemma hos dem.
Jag skulle se det som vilken fest som helst och tagit med vad jag trodde var passande till paret. En fin flaska drickbart, fin choklad osv.

Jag skulle köpa ett finare vin/annat som blir bättre med åren,sen sätta en lapp: Öppnas på bröllopsdagen/ Öppnas som man och fru etc.

Ni verkar vara eniga om att en vanlig, men kanske lite finare, gåbortspresent som festlig dryck skulle passa. Skönt, med både Buke och Ribbing i ryggen kan jag känna mig trygg med att det inte blir fel. Mot gröngula skylten!

Jag hade, precis som övriga i tråden, tagit med mig någon finare gå-bort-present. För att spinna vidare på @Fibusen s förslag så finns det ju viner som ska lagras i några år, ex "öppnas på ettåriga bröllopsdagen".

Jag tycker att det är rätt ohyfsat att genom en present markera att det nyförlovade paret bör gifta sig.
Ja, det finns ju de som aldrig gifter sig utan fortsätter vara förlovade för att med ring markera sin samhörighet, så jag hade inte gillat att få en flaska som jag inte "fick" öppna förrän jag var gift.

Jag skulle köpa ett finare vin/annat som blir bättre med åren,sen sätta en lapp: Öppnas på bröllopsdagen/ Öppnas som man och fru etc.

Bra idé! Och en påminnelse om att de inte får glömma bort att ta förhållandet till nästa nivå :D

Jag hade, precis som övriga i tråden, tagit med mig någon finare gå-bort-present. För att spinna vidare på @Fibusen s förslag så finns det ju viner som ska lagras i några år, ex "öppnas på ettåriga bröllopsdagen".

Jag hade blivit rejält irriterad om jag hade fått något på en förlovningsfest som indikerade att vi var tvungna att gifta oss. Vi lever inte på 1800 talet. Jag hade inte en tanke på giftermål när jag förlovade mig. För mig är förlovningen en symbol på att vi hör ihop på allvar. Det är den enda symbol jag behöver. Det där att man ska gifta sig inom ett år efter förlovningen finns det visserligen några yngre människor som tar fasta på men det är så 1800 tal det bara kan vara. Jag föredrar att leva här och nu.

Självklart ska de välja tillfället själva när de vill öppna den. Ett speciellt tillfälle ensamma, i goda vänners lag eller en helt vanlig tisdagskväll på tu man hand. Det har ju inte jag med att göra och det tänker jag inte alls lägga mig i.

TS en fin champagne tycker jag är lämplig.

Jag, min pojkvän och alla i min umgängeskrets ( ca 25-45 år, är det det som anses som "yngre"?) anser att en förlovning ska leda till giftermål inom överskådlig framtid. Något annat finns inte på tapeten. Förlovad är man i tiden efter att någon har friat och fram till bröllopet äger rum. Jag känner faktisk inte en enda människa som bara har varit förlovad, om man nu bortser från de som "förlovade" sig i tonåren eller de fall där förhållandet tog slut innan de hann gifta sig.

Vad är poängen med att förlova sig om man aldrig tänker gifta sig?? :confused:
Höra ihop på allvar kan man göra lika bra utan att vara vare sig förlovad eller gift. Men förlovning hör ihop med giftermål och äktenskap. Vilken generation är ni som bara vill välja hälften av traditionen och varför gifter ni er inte om ni vill ha en symbol på att ni ska vara ihop för evigt?? Giftermål ger en rad praktiska och juridiska fördelar också. Ni behöver inte ha ett stor bröllop i kyrkan om det är det som är problemet, finns ju massa mer eller mindre romantiska alternativ, allt från stadshuset till en strand.

Varför är ni emot äktenskap och för förlovning? Vad är det som är så hemskt med att vara gift? :confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama