Ponnymätning

Fiorano

Trådstartare
Var och mätte mina ponnier i veckan och än igen förfasades jag över priset. 1.100:-/ponny (450:- till kliniken, 450:- till mätaren, 200:- i reseersättning till mätaren). Jag bad även om ett kvitto från mätaren och fick då en handskriven kvittens, på ett tomt A4 från klinikens skrivare. Det var uppenbart att hen inte hade en tanke på att ge kvitton öht. Kvittensen var inte heller specificerad för vad som var mätning och reseersättning.

Jag undrar om någon vet varför det är så vansinnigt dyrt att mäta? Att det kostar att komma till kliniken är ingen nyhet och det kan jag faktiskt acceptera. Men 450:- för en mätning och lite skrivning i pass och på datorna känns inte rimligt. Inte heller känns det rimligt att plocka 200:- i reseersättning för varje deltagare. Mig veterligen kör mätaren ca 20 mil t&r vilket med 28:- i milersättning är knappt 600:-. Att då ta 200:- från 10-20 deltagare känns faktiskt som ocker.

Men jag kan ha fel om sträckan och vad vet jag, kanske är utbildningen för att hantera mätpinnen mycket dyr och tidskrävande? Mitt prisexempel verkar vara vedertaget över hela landet.

Någon får väldigt gärna berätta för mig varför det är så dyrt!

Vad gäller resan ska väl tiden räknas med och ersättas med.

Men jag håller med om att det är sjukt dyrt. Antagligen för de kan ta nästan hur mycket betalt de vill - folk har inget annat val än att mäta.

Men priset för mätman ligger nog ganska som innan, men sen kom klinikavgiften på det.

Vad gäller resan ska väl tiden räknas med och ersättas med.

Men jag håller med om att det är sjukt dyrt. Antagligen för de kan ta nästan hur mycket betalt de vill - folk har inget annat val än att mäta.

Men priset för mätman ligger nog ganska som innan, men sen kom klinikavgiften på det.
Ja, detta är en guldgruva för dem. Säger jag i o f s utan att veta vilka kostnader de har. Men att ta körersättning av alla tycker jag är magstarkt.

Ja, detta är en guldgruva för dem. Säger jag i o f s utan att veta vilka kostnader de har. Men att ta körersättning av alla tycker jag är magstarkt.

Det tycker jag är helt okej, just att köretsättningen slås ut på antal ponnyer. Sen är det lite fascinerande att det är ungefär samma köretsättning för mätman som har 6 mil enkel väg och som har 20 mil enkel väg.

Däremot är jag jävligt skeptisk till klinikavgiften som jag anser är för hög. Dessutom känns själva mätavgiften hög - men den har jag dålig koll på vad som ligger bakom. Men klinikavgiften... Det blir fin timpenning där...

När jag hade veterinär + mätman hemma för mätning 2001 så kostade det totalt 450 kr... Det var tider det... Nu vill jag inte ens tänka på hur dyrt det kommer bli att slutmäta stoet, speciellt som alla mätningar verkar vara avklarade redan i februari, så jag måste "specialboka" mätning. :nailbiting:

Kl

Tycker inte kostnader är så konstiga i sak ? Det är utkörningsavgift och kostnad för tjänst osv eftersom det sker reglerat . Liten kostnad i sammanhanget att hålla häst / vilja registrera sådan. .

Vad folk tycker kostar är ju utöver det en debatt i sig :)

Med tanke på hur många personer som ska ha lön den dagen samt att deras och klinikens övriga utgifter ska täckas så vet jag inte om jag tycker det är så dyrt.

Får man som helt okunnig i sammanhanget fråga varför det behövs en veterinär i samband med mätningen?

Behövs och behövs, man har valt att det ska vara så. Veterinären ska tillse att ponnyn är i skick att mätas och frisk och fräsch helt enkelt. Så eventuella avarter (som kan diskuteras om de alls förekommit i modern tid) med extremt nedverkade ponnyer, ponnyer som inte fått mat och vatten inför mätningen etc etc omöjliggörs t ex. Men som sagt, frågan är hur förekommande det alls varit i modern tid...

Om jag inte minns fel ska väl vet göra en preliminär snabbedömning av ponnyns ålder med ledning av tänderna med och jämföra mot passet. Den funktionen borde snart bli ganska överflödig för svenskfödda ponnyer, då chipmärkning vid fölregistreringen gör det svårt att mixtra med identiteten och mäta Brunte fast det är Kalles pass som får intyget..

Med tanke på hur många personer som ska ha lön den dagen samt att deras och klinikens övriga utgifter ska täckas så vet jag inte om jag tycker det är så dyrt.

Jag ifrågasätter hela mätningen på klinik. Jag kan inte tycka att det är min uppgift som ponnyägare att via min mätning se till att kliniken går runt. Särskilt inte enbart utvalda kliniker.

Jag betalar hjärtans gärna mätmannen, jag kan bidra till hens lunchkostnader med om det är så. Men jag är lindrigt road att täcka avgifter för en klinik och dess fasta och löpande utgifter i stort när jag mäter min ponny. Så vad menar du med klinikens övriga utgifter?

Men jag anser hela regeln om att ponnyerna ska mätas på klinik är skit. Mät dem på godkända golv - sure. Men om ridskolan X vill lägga lite pengar på att fixa ett godkänt golv och ha mätning där borde det vara tillåtet. Det enda som krävs är ju ett garanterat plant golv och en (eller två) kompetent mätman som jag ser det.

Ja, regeln att de prompt måste vara på en klinik kan ju diskuteras men nu när de faktiskt är där så kan jag förstå att avgifter tas ut.

Jag har varit på mätning både med egen och annans ponny. Ingen utav gångerna gick vet igenom hästen. Senast kollade hen tänderna och tittade på kroppen typ. Har aldrig kollat hovar, sprungit i löpargång eller något sådant. Så den kostnaden tycker jag känns helt uppåt väggarna. Okej om de faktiskt kontrollerade hästarna, men betala för att vet ska snicksnacka med mätman? Jag tycker det är väldigt dyrt i dagsläget, hur kan det ha gått från 450:- till 1100:-? Går mätmän en dyr utbildning? Mina har verkat tämligen mänskliga.

Jo, jag vet att det är många ponnyer per timme men jag antar att alla pengar inte går till direkt i fickan på mätmännen. Skatt ska väl dras, pension, administrativa sysslor som kräver mer tid än den som spenderas i bilen eller vid mättillfället?

Läkarlön på 309:- i timmen innebär ju att läkaren måste dra in bra mycket mer pengar än så för att verksamheten ska gå runt.

@lulski På mätningen vi var förra veckan mättes det ca 5 ponnier/timme. Till mätmännen blir det 2.250:-/timme, och lika mycket till kliniken. Mätmännen får utöver den timlönen på 1.125:-/person, 1.000:- i körersättning. Och naturligtvis går mätmännens pengar rakt i egen ficka (minus skatt i bästa fall), vart annars ska de pengarna gå?

Så jo, jag tycker att det är en helt vansinnig kostnad. Jämför med en hovslagare som har ett extremt tungt jobb som kräver utbildning och massor av kompetens. Tror att de dyraste tar ca 800:-/timme i lön, DET tycker jag däremot är helt skäligt. Veterinärer betalar jag också gladeligenpga deras långa utbildning och kompetens. Men att hantera en mätpinne är inte kärnfysik och bör prissättas därefter.

Fö är det en vecka senare fortfarande inte inskrivet i TDB ngt mätintyg..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka