Ponny som ligger på i munnen

F

feenie

Har en ny ponny som ligger på bettet ganska mycket och vi tränar på ridbanan alla slags övningar som skall leda till att hon bär sig själv bättre, får mer muskler och blir lydigare. Hon är ganska framåt och tuffar på rätt rejält men det skall vi nog få bukt med men det kommer att ta lite tid (med hjälp av instruktör). Hon går på ett vanligt tredelat bett, men därför funderar jag på vad man skulle kunna använda under uteritter tills dess att hon även ute kommer att fungera på vanligt tränsbett eller tredelat. Hon blir så enormt stark att jag befarar att dottern inte kommer att orka hålla emot alla gånger. Vad kan man "betsla upp med" som inte är för elakt men ändå blir en trygghet i sådana situationer. Hon drar inte upp huvudet utan krullar snarare ihop sig. Vad har ni för tips?
Kort jaktstång hörde jag någon säga. Pessoa? Måste man ha ett särskilt träns till pessoa?

Sv: Ponny som ligger på i munnen

Nej du behöver inget speciellt träns till pessoa :p

Pelhamstång med två tyglar. Har du två tyglar kan du differentiera, håll i övre tygeln så har du vanligt bett men ändå tryggheten att kunna ta i nedre tygeln (stångtygel).

Mvh//MG

feenie skrev:
Har en ny ponny som ligger på bettet ganska mycket och vi tränar på ridbanan alla slags övningar som skall leda till att hon bär sig själv bättre, får mer muskler och blir lydigare. Hon är ganska framåt och tuffar på rätt rejält men det skall vi nog få bukt med men det kommer att ta lite tid (med hjälp av instruktör). Hon går på ett vanligt tredelat bett, men därför funderar jag på vad man skulle kunna använda under uteritter tills dess att hon även ute kommer att fungera på vanligt tränsbett eller tredelat. Hon blir så enormt stark att jag befarar att dottern inte kommer att orka hålla emot alla gånger. Vad kan man "betsla upp med" som inte är för elakt men ändå blir en trygghet i sådana situationer. Hon drar inte upp huvudet utan krullar snarare ihop sig. Vad har ni för tips?
Kort jaktstång hörde jag någon säga. Pessoa? Måste man ha ett särskilt träns till pessoa?

Tycker jaktstången är jättebra, har det på minpålle som är lika dan och han trivs jättebra på det :D

Tack! Det får bli en jaktstång, alltså! man får iaf pröva sig fram.

jag har samma problem... eller rättare sagt ponnyn ligger på och vill inte arbeta, ökar gärna ifrån istället..
jag red då för ridlärare igår och fick tipset med remontnosgrimma.. så prova det först innan du betslar upp..
för övrigt går det bättre med ponnyn jag rider med ett pelham med kedja.. men man vill juh helst rida på så mjukt bett som möjligt..

Är pelham med kedja mildare än jaktstång med kedja? Nån som kan förklara skillnaden?

Jag skulle vilja säga tvärtom.

Bettets skarphet kan mätas i längden mellan över och undeskänkel på bettet. Ju längre underskänkel, destom mer hävstångseffekt.
Och jag antar att de Pelham du ämnar använda har längre skänklar än jaktstångens. Däremot så har ju ett Pelham med två tyglar en större spännvidd än jaktstången, dvs du kan både var snäll och tuff med samma bett beroende på vilken tygel du använder. Jaktstång med bara en tygel ger mindre spännvid, du blir liksom halvsnäll hela vägen, den enda skillnaden du kan göra är att höja eller sänka handen. Med sänkt hand träder hävstångseffekten in, med höjd hand blir det lite likt tränsbettet.

Sen är jag en himla motståndare mot delade Pelham, då du låser hela underkäken med bettet.

Du ska alltid ha kedja på stångbett, glöm inte att det är viktigt med korrekt spänd kedja, ta hjälp av någon kunnig om du är osäker.

Ja men då har jag fattat rätt! Jag vill helst inte behöva ha två tyglar heller.
Provade jaktstången igår, ponnyn gick så fint så fint, hade knappt ingenting i handen. Dock fortsätter vi med vanligt tredelat på volten och jobbar vidare med halvhalter och övergångar.

Damen i hästaffären sa att hennes dotters ponny alltid bar jaktstång när de hoppade, för att den var så otroligt het. Har ni någon erfarenhet av detta bett vid hoppning?

Hur är det med kedjan. Om den sitter för löst blir det för mycket hävstång, antar jag. Om den sitter för hårt vad händer då? Jag fick höra två fingrar emellan i stallet igår.
Vad är regeln?

Kedjan ska vila i kindkedjegropen. Den får inte ligga uppe på underkäken där hästen har nerver som kan träffas av kedjan. Använd gärna en kindkedjetunnel, finns i olika material, fårskinn, gummi, lyxmodell med någon sorts gelé i, kolla i ridsportsbutiken.
Kedjan ska vara spänd så bettets skänklar bildar en vinkel på 45 grader mot munnen när du drar i tygeln.

En stång ska sitta något längre ner än ett vanligt bett. Och använd enbart engelsk nosgrimma. Och den ska inte vara för hårt spänd.

Vad det gäller hur hårt du spänner kedjan gäller följande: Är vinkeln mindre, för hårt spänd, blir det för skarpt, är vinkeln för stor, för löst spänd, så gör bettet ingen nytta.

Senast ändrad:

....Jag har Också ett problem !...Miin häst blir väldigt stark ute...Meen hon är lite speciell... ;)

Min polle är en sån häst som är väldigt känslig i munnen....(Men) ibland kan hon få för sig att dra bettet ur miina händer lixom... ( Hon hänger seej på bettet framåt och drar iväg !! )Det ser då ut som om det är jag som sitter & DRAR i henne ,, Meen det är hon som bara tar bettet & drar ! :confused: ...Hm ?..

Sådan har hon jämt varit ! ...I vanliga fall rider jag med 2 olika tredelade bett eller D-Ringar....När jag rider med Pessoa blir hon jätte känslig & reagerar för minsra lilla..Meen om vi galopperar över någon äng kan hon ändå få för seej att ta tag i bettet & verkligen dra !....Vad vror det på !?...Har kollat tänderna ! ...

Hon är en VÄLDIGT het, busig ponny. Men väluppfostrad !..

Vad menas med att hästen lägger tungan över bettet !? & vad vror det på ? Och vad ska man göra ? ...För hon blir lixom helt stum i munnen !!...Vill nån hjälpa..Såå GÄRNA !!

// Bella & Merci !

När hästen blir stark i handen och lutar sej mot bettet är det ryttaren som har för lite ben!!

Hästen lutar sig mot bettet för att den inte är i balans, den kan ha ont.. Hjälper inte att betsla upp, blir bara überobalans av det hela.

Nästa gång hon hänger sig på bettet, behåll stödet, dvs släpp inte, och knacka till henne med en ganska bestämd skänkel ev förstärk skänkeln med spö. Detta för att precis som tidigare nämt få tillbaka balansen och bakkärran under sig.

Lägger hon tungan över bettet så blir hon totalt okänslig så det är inte så kul. Börja med att exprimentera; byt bett, höj eller sänk bettet, dra åt alternativt lossa på nogrimman. Allt för att se om du kan hitta en situation där hästen trivs bättre och inte känner att den behöver lägga tungan under bettet.

Funkar inte det så köp en tungsticka, som man fäster i ett extra sidstycke framför och nedanför det vanliga bettet på samma ställe som man har en stång. Då kan den inte lägga tungan över bettet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 809
Senast: Terese
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama