Ponny kliar rumpa

Bobbo

Trådstartare
Jag börjar bli desperat!!!
Har en shettis som under de 3 åren jag haft henne mer eller mindre tyckt att det varit "skönt" att klia svansroten/rumpan mot saker. I början var det inget jag direkt tänkte på då det endast hände ibland, men i år är det extremt, hon kan inte stå still ens i stallgången utan att klia sig mot väggarna...

Jag har haft vet ute, och vet tror inte att det är exem.
Hästen är avmaskad, senast innan betet mot blodmask ( skickar in kolla masken 2 grr om året och hade då en mycket låg "halt" va blodmask), hon hade inget annat. Ska skicka iväg en ny kolla masken i veckan och ta ut en vet. Igen.

* hon kliar sig aldrig när man pysslar med henne( borstar klappar osv) men såfort hon blir ensam i stallgången kliar hon.
* jag har provat alla tänkbara krämer osv mot exem, just nu provar jag silverschampoo.
* jag har provat att tvätta henne med medicinskt mjällschampoo
* tvätta med jodopax.

Inget hjälper!

Vad är detta?!?!??
Kan det vara en Olat? Typ som vävning, krubbitning osv?
Jag förstår ingenting. :(

Om det spelar ngn roll så aktiveras hon genom ridning, körning och annat markarbete ca 5-6 dagar i veckan, så jag har svårt att tro att hon är t.ex understimulerad.
Hon kliar under alla årstider.

/ Bobbo

Sv: Ponny kliar rumpa

Hur ser rumpan ut, alltså om du tvättar rent på kvällen runt anus, blir det nån gegga över natten?

Nej hon är torr och fin där med. Allt ser ut som
Som det ska, det skulle väl möjligtvis vara att hon är lite "mjällig" i svansroten.
Kan tillägga att hon har jättetjock svans och att jag då misstänkte att hon fick lite svamp när det regnade och hon kanske inte torkade ordentligt längst in, men har ju använt svampdödande schampo också.

Ja, vad tusan var det... Kan kolla imorgon, har förpackningen i stallet. :)

Kan hon kanske ha typ bandmask som inte Kolla masken kollar om man inte väljer till det?

Mitt sto kliar lite mer när hon är brunstig vad jag har sett.
Sen är det nog lite allmänt kliande, det är gött helt enkelt. :D

Okej! Men det känns som att hon blir typ manisk när hon väl börjat klia, men det konstiga är att hon inte alltid kliar utan som sagt bara när hon tex står själv i stallgången eller när hon står ensam i box osv, känns nästan lite som att hon för det för att fördriva tiden. :S men sen att hon blir så manisk som hon blir och nästan är helt omöjlig att få att sluta känns ju som att det faktiskt kliar...

Sen tycker jag att det är konstigt att vet. Inte heller har någon aning och att inga krämer hjälper.
Och att hon dessutom kliar året om, exem är väl mest på sommaren, eller är jag helt ute och cyklar?!

Jag har kollat all mask, men ska somsagt kolla nu igen, kollade för ca 3 månader sedan och då var det bara blodmasken hon hade, det var så himla lite också och detta avmaskades hon för.

Eksem är ju framförallt på sommaren om det är knott eller sol (men knottallergin kan visa sig väldigt tidigt på året och långt in på kösten), men det kan ju vara annan typ av allergi, fast det verkar ju skitkonstigt om hon bara skulle klia svansen för det, borde ju klia lite mer överallt då :/

Det kan ju faktiskt vara så att hon bara tycker det är skönt att klia rumpan? (En olat om man vill se det så ;))

Kan hon kanske ha typ bandmask som inte Kolla masken kollar om man inte väljer till det?
Bandmask kliar inte.

Den enda masken som kliar är springmask, och det är det jag försöker lista ut om det kan vara genom mina frågor :-) Den syns ytterst sällan på träckprov för den lägger äggen utanför hästen (geggan/intorkat runt anus).

Hon kliar som sagt bara svansen, vilket gör mig fundersam och osäker. Och sen att det håller på under årets alla årstider ( även vinter ), jag får inte ihop det, utan är mest inne på att det är en "olat", då inte ens vet. Trodde det var ngt då allt såg normalt ut.
Hur får man bort "olaten" om det skulle vara det? :S

Glömde ju skriva det innan... Jag har en rump-kliar-häst som är fullt frisk, hon har alltid varit sådan. Jag har satt upp ett par kvastar (alltså bara själva borsten) som hon älskar att stå och klia sig på. Bättre än träd och annat som hon kan få stickor och skador av. Hon älskar sina kvast-borstar och kliar sig bara där nu mer.

Nu går hon på lösdrift men när hon stod på box så hade hon en sån där gummimatta med piggar (finns i många hästsportbutiker) på väggen, den gillade hon också väldigt mycket.

Jag säger bara en sak: Equidoux! Världens bästa grej för svanskliare. :bow:

Jag brukar ha det både på svansen och på rumpan, runt svansen. Antingen spraya på och sedan massera in lätt eller ta i handen och sedan knåda på. Du ser effekt redan efter någon eller några dagar.

Jag har märkt att svanskli inte alltid beror på att just svansen kliar, utan det kan vara att det är svettigt under svansen/mellan bakbenen eller varmt i pälsen eller ett sår på/vid sidan av svansroten eller ... Prova!

Prova med att kamma igenom svansen ordentligt.

Om du får med en massa tagel kan det vara så att det kliar när taglet lossnar (pälsfällningstider) men ändå sitter fast i och med att hon har så tjock svans.

Det har i alla fall hjälpt min islänning. Tar fram kammen så fort jag ser en enda tendens av kliande i svansen. Får då med en massa tagel som ju ska bort men hästen inte kan göra sig av med själv. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 384
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar