Pleg eller annat lugnande.

JollyJumper

Trådstartare
Nu är det så att min häst som står på box ska skos. Det kommer att bli en smärre utmaning eftersom hästen i fråga har enormt mycket överskottsenergi. Har konstaterat att det kommer att behövas lugnande i någon form. Har för mig att pleget bara kan ges intravenöst nu för tiden eller finns det kvar i ätbar form? Finns det något alternativ till pleget i så fall? och måste jag få det utskrivet av "behandlande" veterinär eller kan jag ringa typ distriktarna på måndag morgon så de kan skriva ut. Min fråga är med andra ord om vilken veterinär som helst skriver ut lugnande utan att veta något om hästen och hälso läget på denna? Hoppas att jag inte blev för rörig nu....

Sv: Pleg eller annat lugnande.

Måste den ha skor om den bara står då?
Kanske räcker att ta av dem och verka? Domesedan kan man ju ge annars, men då får man ta ut veterinären...

Varför står hästen bara i box? Inge hage alls?

Min häst har fått lugnande utskrivet av vet. Det är för att han är opererad och inte ska vara så vild som han är :smirk:

Har fått pleg utskrivet en gång till en häst utan att vet var där. Fast då visste vet vilka vi var, och vi skulle med hästen dit (lång bilresa).

Nu finns ju bara pleg intrevenöst, men det som vi fick nu var ngt slags pulver.

Utan skor funkar INTE tyvärr... Hysteriskt kass hovkvalitét. Annars hade det varit ett bra alternativ. Önskar faktiskt att jag hade en häst som skulle kunna gå barfota lite ibland men tyvärr.

Vrickad hovled :cry: Egentligen så skulle han kunna gå i hage men under förutsättning att han verkligen bara GÅR och det existerar inte för denna häst.

Har honom ute i en boxhage och promenerar men det börjar bli lite otåligt...

Får nog ta och kolla med "min" vet och höra vad h*n säger. Vet känner ju hästen och vet hur det kan vara.

Jo, det bästa är ju att prata med vet, men buke är bra att bolla ideér på :D

Min pålle fick lugnande idag, 30 min innan en av dom dagliga promenaderna. O han var LUGN! :) :D

Hade en häst med lite taskiga hovar också, och hovslagaren rekommenderade att jag skulle ta av skorna vid passande tillfälle och låta henne vara utan lääänge för då skulle hovarna bli bättre. Såfort jag fick boxvila på henne rök skorna av, det gäller att passa på. Tyvärr blev hon utdömd senare så det hann inte bli skor på igen.. Men jädrans vad fina hovar hon fick!

Om du har en bussig hovslagare, som bor hyfsat nära, så kanske han kan ta en hov om dagen, i fyra dagar. Då tar det inte så lång tid varje gång, och hästen hinner inte blir så otålig...

Är emot allt vad lugnande heter, och försöker därför hitta andra lösningar... ;)

Men måste man ta till medicin, så givetvis....

Nu har jag ingen aning om vad för lugnande som finns ute på marknaden...men då jag hade en häst som mer än gärna slängde hovslagarna in i väggen, så traskade jag bara i väg till min distriktsveterinär, förklarade läget och fick en flaska Pleg utskrivet. Jag menar, hellre plegga hon så hon inte slår hovslagaren sönder och samman, det är inte speciellt omtyckt ;-). Jag provade flera ggr utan, detta resulterade enbart i stort slagsmål samt hysteriskt stressad häst...så varför hålla på så ? Ring till din vet och disskutera saken. Och NEJ, träning, träning och åter träning funkade inte på denna häst....

Plegicil att ge via munnen finns inte längre, däremot kan veterinären skriva ut ett licenspreparat med samma verksamma substans; kallat Vetranquil.

Det är bäst att du vänder dig till behandlande veterinären eftersom denne har sett din häst och kan bedöma lämpligheten i att ge den lugnande. Annars brukar veterinärer kunna skriva ut just acepromazin utan att först ha gjort en klinisk undersökning, hur pass riktigt detta är vet jag inte. Däremot får de inte lämna ut lugnande att ge som injektion, förutsatt att de inte undersökt hästen och visat dig hur sprutan ska ges i samband med förskrivningstillfället.

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 366
Senast: Legolaz
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka