Pellets som strö - besprutade med diesel?

nyaste

Trådstartare
Har hittat flera personer som använder så kallade eldningspellets istället för pellets som är framtagna som strömaterial, eftersom eldningspelletsen är billigare. Smart, tänkte jag och funderade att jag skulle testa jag också. MEN, nu har jag också fått läsa om att eldningspellets är besprutade med diesel :eek: och då är ju min fråga (om detta är sant) HUR kan man använda det som strö till hästar då?? :eek:
Stämmer detta? I så fall vågar inte jag prova! Hästarna måste ju bli sjuka av att stå på sådant! Eller finns det eldningspellets som inte är besprutade? Hur vet man då vilka som inte är det och vilka som är?
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Var har du fått den informationen från!??

Pellets ska vara en ren naturprodukt utan tillsatser, detta är ett urklipp från min levernatörs eldningspellets:
"Pellets är ett torrt cylinderformat bränsle som framställt genom att pressa ren biomassa utan tillsatsmedel."

Detta använder jag och det är som sagt rent och fritt från tillsatser. Har kollat på en hel del farbikat genom åren och har aldrig stött på någon som har diesel som tillsats i sin eldningspellets.

Har provat både eldningpellets och stallpellets, och det funkar bra båda två.
* Stallpelletsen är dyrare, lite mindre kompakta pellets vilket gör at de delar sig lite lättare men sen så var stallpellets lite dammigare (utav de som jag provat).
* Eldningpellets är biliggare, något hårdare pellets men delar sig lätt om man blöter det lite.

Så den största skillnaden är priset!

Tycker inte du behöver vara rädd att prova eldningpellets, det finns innehållsdeklartioner till varje fabrikat så läs där innan. Det måste stå om det är några tillsatser i pelletsen. Men som sagt -jag har aldrig stött på nån diesel.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det skall finnas ett bindningsmedel i eldningspellets enl min leverantör av stallpellets. Enl de så är det inte bra för hästarna. Det står dock inget om det på säckarna på eldningspellets. Men jag vet inte om det måste stå på säckarna då de är tänkta att eldas med.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det skall finnas ett bindningsmedel i eldningspellets enl min leverantör av stallpellets. Enl de så är det inte bra för hästarna. Det står dock inget om det på säckarna på eldningspellets. Men jag vet inte om det måste stå på säckarna då de är tänkta att eldas med.

Du får ju tänka på vem som sa det
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Precis...de som säljer stallpellets har alltid argument för att vi inte ska köpa eldningspellets.

På mina säckar står det tydligt att det är tillverkade av sågspån utan tillsatser och bindningsmedel.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Fast långt innan det fanns någon som sålde stallpellets så fick jag lära mig att i alla fall vissa typer av elsningspellets var direkt olämplig till djur. Man tar ju det som blir över vid annan tillverkning och gör de billigaste pelletsen av. Med andra ord inte alltid det bästa och finaste träet direkt.
Jag undersökte saken när vår lokala handlare fått hem ett parti pellets som inte höll ihop utan såg ut mer som strö än pellets.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Du får ju tänka på vem som sa det


:bow:

Hästvärlden när det kommer till produkter är rätt underhållande..Så fort det handlar om produkter till häst fast det kanske redan finns exakt samma produkter på marknanden skjuter ffa priset i höjd..men också rätt vanligt att samma produkt fast under annat namn är livsfarligt! :angel:

stallpellets/eldningspellets - samma sak, olika pris (stallpellets är andrasorteringen har jag hört från ortens sågverk)
reflexer - svindyra i hästbutiken och dålig kvalitet!
hinkar i hästbutiken - dyra, hinkar på annat ställe: billigare och större utbud, oftast bättre hållbarhet

Listan kan nog fyllas på bra mycket längre, men det mest underhållande för mig har varit benreflexer där jag i hästbutik betalat 50-70kr paret för ett par vanliga gula som hållt i 3 ridturer innan de spricker av kylan tex..i en "alltiallo" butik har jag betalat 15kr paret och då ink lysdioder som klarar sig en hel säsong.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det finns varken diesel eller bindningsmedel i värmepellets, du tror alltså på fullt allvar att det skulle vara godkänt att släppa ut orenade avgaser från bränning av diesel ? Finns inte en chans att något märke skulle få ha sådan tillsats.

Det enda bindingsmedel som används i pellets är vatten alltså inte ens tillsatt utan spånet är fortfarande lätt fuktigt när det pressas samman i deras maskiner och sen hetlufttorkas det i den formen därav att pelletsen håller samman.

Har faktiskt aldrig förstått hur någon kan vara så korkad att de köper speciella stallpellets som dessutom togs fram långt efter att folk upptäckt hur bra eldningspelletsen fungerar som strö, har inte alla vid detta laget lärt sig att allt som pryds av en häst på förpackningen är dubbelt så dyrt för samma sak som det som inte är till hästar. Det finns verkligen många aktörer på marknaden som skor sig på att förpacka över exakt samma saker i andra förpackningar och sen sätter man dit en häst så kan man ta dubbelt betalt ;)

Fundera en runda på varför är hästfoder minst dubbelt så dyrt som foder med samma innehåll till andra lantbruksdjur, jo för att hästägare snällt betalar utan att klaga, ifrågasätter någon så kommer det alltid någon dum förklaring att det är inte aaaaaaaalls samma sak som tex exemplet med bindingsmedel och diesel och liknande, rena jäkla lögner.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det där måste vara en skröna. Har du någongång fått diesel på en trsa eller liknande. Hur lång tid tar det innan den slutar lukta? Om man skulle bespruta pelletsen med diesel så borde det finnas minst en antydan till lukt från dem. Alla bränslepellets jag luktat på har luktat trä. Jag har även varit i en fabrik där man tillverkade pellets och där bestod de enart av spån. Pellettarna var när de kom ur maskinen rejält varma och hade det funnits annat än spån i dem så hade det mesta dunstat av och det hade garanterat stunkit. Man lär inte spruta på en vätska efter att de är klara iom att de då skulle luckras upp.
Om jag använde spån skulle jag inte tveka att köpa bränslepellets givetvis efter att jag kollat att kvaliteten från den leverantören stämmer överens med mina krav men så gör man ju med alal strömedel. Mina damer får dock fortsätta att bo på torv.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Fast långt innan det fanns någon som sålde stallpellets så fick jag lära mig att i alla fall vissa typer av elsningspellets var direkt olämplig till djur. Man tar ju det som blir över vid annan tillverkning och gör de billigaste pelletsen av. Med andra ord inte alltid det bästa och finaste träet direkt.
Jag undersökte saken när vår lokala handlare fått hem ett parti pellets som inte höll ihop utan såg ut mer som strö än pellets.

Det är precis samma spån som används som används till att göra vanliga spånbalar ingen som helst skillnad i kvalitet utan varierar precis lika mkt som vanligt spån kan göra mellan olika partier. Eldningspelletsen är anledningen till att spån priset gick upp när de började bli stora för de konkurrerar om samma partier från sågverken.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

En del är besprutad ja, dock inte alla märken. En vän hade oturen att ha köpt in eldningspellets, fast dom trodde att det var hästströ. Hästen drabbades av kraftig lymfangit som inte gick över trots alla olika typer av åtgärder, hästen togs in på klinik och skrap prov togs för att få reda på vilken typ av bakterie det handlade om. Man hittade då rester av diesel i huden, man tog då prov på pelletsen som visade sig innehålla petroliumrster av dieseltyp.
 
Senast ändrad:
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det finns varken diesel eller bindningsmedel i värmepellets, du tror alltså på fullt allvar att det skulle vara godkänt att släppa ut orenade avgaser från bränning av diesel ? Finns inte en chans att något märke skulle få ha sådan tillsats.

Du vet folk eldar även med ren diesel. I samma pannor som pellets...
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Jag har provat en pellets typ från stor byggmarknad, men nojig som jag var hjälpte vänner mig att analysera så att den var fri från en massa skit och det var den. Helt ok att använda.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Du vet folk eldar även med ren diesel. I samma pannor som pellets...

Ja kombi panna heter det visst.:D Som jag förstått behandlas vissa pellets med detta för att få en jämnare förbränning.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Du vet folk eldar även med ren diesel. I samma pannor som pellets...

Nu pratar du om något helt annat en kombipanna som även kan elda olja har naturligtvis rening utifrån det, en pelletsbrännare har ingen rening för oljeavgaser. Alltså är det helt omöjligt att få godkänt för en pellets behandlad med dieselolja eftersom den då går att bränna i vilken pelletsbrännare som helst.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det är exakt samma panna Gylle, bara två olika slags brännare...
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

En del är besprutad ja, dock inte alla märken. En vän hade oturen att ha köpt in eldningspellets, fast dom trodde att det var hästströ. Hästen drabbades av kraftig lymfangit som inte gick över trots alla olika typer av åtgärder, hästen togs in på klinik och skrap prov togs för att få reda på vilken typ av bakterie det handlade om. Man hittade då rester av diesel i huden, man tog då prov på pelletsen som visade sig innehålla petroliumrster av dieseltyp.

Fanns det någon info om detta på påsen? Fanns där att läsa att detta var tillsatt? I så fall, om det står på påsen, så kan man ju undvika, men om det inte står så är det ju svårare. Eller kanske det måste finnas info om det på påsen.
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det finns varken diesel eller bindningsmedel i värmepellets, du tror alltså på fullt allvar att det skulle vara godkänt att släppa ut orenade avgaser från bränning av diesel ? Finns inte en chans att något märke skulle få ha sådan tillsats.

Det enda bindingsmedel som används i pellets är vatten alltså inte ens tillsatt utan spånet är fortfarande lätt fuktigt när det pressas samman i deras maskiner och sen hetlufttorkas det i den formen därav att pelletsen håller samman.

Har faktiskt aldrig förstått hur någon kan vara så korkad att de köper speciella stallpellets som dessutom togs fram långt efter att folk upptäckt hur bra eldningspelletsen fungerar som strö, har inte alla vid detta laget lärt sig att allt som pryds av en häst på förpackningen är dubbelt så dyrt för samma sak som det som inte är till hästar. Det finns verkligen många aktörer på marknaden som skor sig på att förpacka över exakt samma saker i andra förpackningar och sen sätter man dit en häst så kan man ta dubbelt betalt ;)

Fundera en runda på varför är hästfoder minst dubbelt så dyrt som foder med samma innehåll till andra lantbruksdjur, jo för att hästägare snällt betalar utan att klaga, ifrågasätter någon så kommer det alltid någon dum förklaring att det är inte aaaaaaaalls samma sak som tex exemplet med bindingsmedel och diesel och liknande, rena jäkla lögner.

Jaa, jag vet inte, har ingen som helst erfarenhet av pellets varken som strö eller till eldning. Det är ju därför jag frågar.
Att saker till hästar är helt onödigt dyrt, jaa, det vet jag också, och därför undviker jag att köpa saker som är "framtagna till häst" så långt det är möjligt ;)
 
Sv: Pellets som strö - besprutade med diesel?

Det skall finnas ett bindningsmedel i eldningspellets enl min leverantör av stallpellets. Enl de så är det inte bra för hästarna. Det står dock inget om det på säckarna på eldningspellets. Men jag vet inte om det måste stå på säckarna då de är tänkta att eldas med.

Jag lastar ofta på Enova i Vaggeryd, och kan intyga att det ända som tillsätts i eldningspellets är värme (av friktionen i kvarnen/pressen) så att hartsen ska klara binda ihop pelletsen.
Det finns förövrigt en film om tillverkningen på Enovas hemsida, kolla den innan ni fortsätter diskusjonen :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 698
Senast: svea
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 111
Senast: Boerperd
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 256
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp