Pay and jump och 3 åring

TheHunted

Trådstartare
Hejsan.
Jag satt och funderade innan. Hur är det med åldersgräns för unghästar på pay and jump. Får man rida en 3 åring på dessa eller är det fortfarande TR som gäller?

Tycker det har varit lite olika från tävling till tävling. Tror jag sätt nån 3 åring på nån pay and jump och började fundera på om man verkligen får det?

Tacksam för svar

Sv: Pay and jump och 3 åring

Jag vet en som startat sin 3 åring i P&J så det ska väl gå? Vet inte om det är olika från stall till stall kanske?

Pay and jump ska väl vara enligt TR och hästar som är 3 år får inte tävla. Skulle tro att det är fritt fram från de är 4 år.

Jag sitter i Tävlingssektionen på min klubb och jag hade personligen inte varit positiv till en treåring på P&J

4 måste den vara, men finns klubbar som tillåter 3åringar.
Står i TR att tävlingsliknande inte är godkänd förns den är 4 år eller nått liknande.
Min kompis blev nekad, inte för hon tänkte ställa upp men hon ringde och kollade :)

Om klubben följer TR, så är det inte okej. Sen finns det ju stall(som oftast inte är SvRF-anslutna) som inte följer TR och då är det de som bestämmer. Sen är ju frågan om lämpligheten att tillåta 3 åringar att starta.. Men det är en annan sak.

Jag var med på PnJ med min häst när hon var tre år. Iofs bara 20 cm och iofs så skrittade och travade vi bara runt, men jag tyckte det var väldigt bra miljöträning för henne.

i ett stall där jag rider lite då och då brukar P&J, man får starta en 3 åring där. På eget ansvar om man vill ha en hållbar häst enligt dom.

jag tycker det borde vara okej men helt och hållet på hästägarens ansvar... 3års testerna är ju värre än vad en P&J lär vara. då tycker jag man borde ta bort ridmomentet från dom istället plus de höga kraven på lsöhoppningen..

och även att unga galoppörer och travare får tävla och tränas. det borde vara en gräns som säger hur ungt djuret får vara när man börjar inridning/körning/skolning...

men man ska ju inte sitta ner på en 3 åring så mycket för ryggen inte är färdig. Hur många står upp genom hela banan..? och själva "dunsen" som uppstår när man sätter sig ner sen. Kanske inte är stor om man "hoppar" typ 30 men om man startar högre? Löshoppningen på 3års-testet sitter ju ingen på?

men på löshoppningen på treårstest ska de hoppa typ 120 cm minst och lika brett.. sen höjer dom mer och mer och pressar de små kusarna till max gränsen.. =/
egentligen borde man inte rida på en häst först den är färdigväxt vid 5-6 års ålder för att skelettet inte är klart för den påfrestningen.. typ som oss människor vi får inte gymma på gym först man är 15 år....

OT

Maxgränsen på 3-års är 130 cm och endast hästar som visar kapacitet får hoppa den höjden. Ser domarna att hästen inte är redo för uppgiften avbryts visningen på lämplig höjd. Men 120 cm löshoppning klarar dom flesta utan några som helst problem. Så att hästarna pressas till det maximala har du fått om bakfoten.

Citat asvh.se

Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts.
Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare
höjning till max 1,3 m får göras för hästar som visar sig kapabla härför, men hindrets längd skall då vara
max 1,2 m samt vara av normal oxertyp.

Senast ändrad:

Du har inte läst på så mycket om hur man får en hållbar häst antar jag?! En häst som inte används alls förrän den är 5-6 år gammal löper klart större risk för förslitningsskador jämfört med en häst som använts tidigare.
Självklart ska jobbet anpassas efter hästens ålder, fysik och utbildningsnivå.
En lagom belastning skapar hållbarhet i både skelett, muskler, leder och ligament.

Åldersgräns på gym, ja. Men det finns fortfarande friidrottsträning, simträning, fotbollsträning osv för yngre barn. Barnen utvecklas alltså i sin takt. Risken med barn på gym är dels skaderisken med maskinerna men också att barnen inte inser vilken träning som är lämplig. På t.ex. fotbollsträning så har barnen tränare som lägger upp lämpliga övningar. På precis samma sätt som en kunnig unghästutbildare ger unghästen lagom svåra övningar och självklart viloperioder däremellan.

3 årstester och hoppning i bana är två helt olika saker.
En vettig unghästutbildare/ägare tränar hästen måttligt och sen ger den vila efter 3års.

För att hoppa en bana krävs lite mer av hästen än att hoppa två enkla hinder.
Dels måste den vara i kondition, dels måste den ha hopptränat en del på olika hindertyper = en hel del träning krävs innan.

Dock tycker jag personligen inte det är fel om man nån enstaka gång startar hästen i en 20cms klass (EN klass, med bara bomhinder och om inte banan är lång) för miljöträningens skull, men att HOPPA tycker jag inte är någon bra idé när hästen är så pass ung .
Man kan lika gärna vänta ett par månader

Vi var med med vår pålle som ettåring en gång här hemma, mest för att se hur hon reagerade på publik (ville testa hemma med applåder, folk osv innan vi gav oss iväg på visning.)
Dock var detta för hand, i skritt och trav och över 5 bommar liggandes direkt på marken :p

Tror framför allt att det beror på att vid klubbtävlingar, utbildningshoppningar, pay&jump, etc så krävs oftast bara ryttaren och hästens namn vid anmälan (såvida man inte anmäler via tävlingsdatabasen) , så då är det ingen som har koll på åldern på hästarna.
Jag kan tycka det är okej att starta en 3-åring på senhösten. De flesta 3-åringar har börjat hoppas under ryttare då, bara ett par månader senare får de starta 1meter lokalt, att hoppa en liten bana i tävlingsliknande förhållanden som miljöträning inför vårens tävlingar gör ingen skada, om hästen är redo för det. Men kanske just för miljöträningen, inte för själva hoppningen, så man kan ju lika gärna trava runt över bommar, eller vad lägsta höjden är.
Fast förstår kanske inte riktigt poängen med det, årgångschampionat och kvalitétsbedömmningar är ju inte förrän på hösten, så man har ju gott om tid att kvala och förbereda hästen inför det. Och siktar man inte mot det, så finns det ju ingen anledning att skynda i alla fall.

Och gör man det så ska man tänka på att det inte är tillåtet enligt TR, men det beror ju på vem som annordnar pay & jumpen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka