Passage genom marsvin? HJÄLP!

L

Lejonflickan

I lördags vid 17-tiden lyckades marsvinet jag passar bita av toppen på en plastspruta (hon får huskur). Den var ungefär lika stor som en marsvinsbajs. Hon tuggade lite på den men innan jag hann få tag på henne så hade hon svalt den (tror jag, möjligheten finns att hon spottat ut den utan att jag hittat den).
Blå stjärnan säger att 12 timmar tar det genom marsvinstarmarna. Nu har det gått 2,5 dygn och den har inte kommit ut, och hon äter, dricker, bajar, kissar och är helt som vanligt.
Kan plasten ha brutits ner av magsyran? Jag har delat säkert 200 bajar men inte hittat några plastbitar...
Ligger den kvar där inne och skramlar så kan den kanske ställa till med problem långt senare....
Usch, jag mår skitdåligt av detta!

Öh...det har jag gjort, och de säger bara "avvakta",så länge hon äter och bajsar....
Sen vet de inte mer...det är därför jag behöver en expert på just marsvin och inte på "allmän-djur" som de är här på vet-stationen...

Finns det ingen mera "marsvinskunnig" vet. i närheten??
Risken är att plasten satt sig i tarmen men att avföringen fortfarande kommer igenom (har hört talas om en sån historia, dock inte på marsvin).
Plast syns inte heller på röntgen, det är synd.
Förhoppningsvis blev biten så söndertuggad att den kommit ut ändå.
Hm, var nog inte till stor hjälp, men lycka till!

Det är vel inte så mycket at göra, foruten at venta... Kan jo inte skjære upp dom så lenge dom verkar pigge... :crazy:

Mitt marsvin åt en lång, rød tråd! Enda han var VELDIG kresen!

Jag ringde just till vet.stationen (smådjursklinik) och pratade med en vet. Bara att avvakta och hålla noga koll på att hon äter och bajsar som vanligt. Och OM hon skulle bli dålig och kräva operation så kan de inte hjälpa till, utan då är det 10 mils resa till Göteborg som gäller . Inte mycket till smådjursklinik vi har va?
Själv mår jag uselt.....usch och fy! Än värre är det ju att det inte är mitt djur.... :cry:

10 mil är rätt långt om det är akut. Hoppas det inte behövs. Nu är det ju flera dar sen, så förhoppningsvis är det ingen fara.
Dumma djur, de verkar inte förstå att de själva kan sätta sig i farliga situationer (mina brukar dra trådar från mattan......morr)
Är du bara marsvinsvakt eftersom du säger att det inte är ditt djur??
Hoppas det går bra!

Ja, det är min kompis lilla gris...
änsålänge mår hon bra, jag håller tummar och tår....

Hej jag har haft marsvin som lyckats tugga i sig plast från höpåsar(busfrön) och det hände ingenting. Min lille Otto älskar att tugga på min morgonrock i frotté och han är snart fyra år och mår bra så har marsvinet inte blivit dålig än så händer det nog inget.

Nej, jag hoppas att det går bra! Om ett par veckor så kommer hon tillbaka till mej på "kollo" så då ska jag se till att hon inte äter annat än det hon SKA! Nu är hon hos sin matte...men mår bra! Phu!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka