Pass på oreggad häst!

nice and happy

Trådstartare
Är inne på att köpa ett 10årigt hbl valack. Men han hade inget pass & nu så visade det sig att hästen inte har nå papper alls...
Så då är det ju inte heller säkert att det är ett hbl?

Hur gör man då med pass?
Mycket krångel & dyrt va?
Hur går man tillväga?

Sv: Pass på oreggad häst!

Du kan regga honom som okänd härkomst,eller så måste du typa blodet för att festställa att det är ett halvblod (vilket naturligtvis är dyrare,men om det är viktigt för dig så är det naturligtvis värt det.).

Vad du måste göra är att ta ut ngn som kan/får fylla ut ett papper med hans virvlar och kännetecken(hon som var hos mig tog 100,-kr).Detta papper ska i sin tur skickas in till dom som gör passen(vet ej vilken du ska skicka in till),varje ras har sina "passgörare".Passet skickas sedan till ditt postkontor,dit du får gå och lösa ut det,ca 300,- kr ungefär.

Men ska du typa blodet blir det lite mer kostnader.

Lycka till!

Jag har 2 utan härstammning. Den ena kommer stå som kallblodshäst och det andra som korsningsponnt (Sv. Ridponny)

För mig kostar det 400:-, Id+Chip Och 400kf för passet/per häst.
Inga konstigheter alls och behöver inte ta några blodprover!

Men det beror givetvis på om du vill att de ska stå som halvblod i passet...... Men tror att de i regel ger alla stora korsningshästar ett pass för halvblod bara det att det inte får någon stam skriven...Men det är bara som jag tror!

Jag rinde vet, Han kom ut chippade och id kollade. Sen skickade jag in papperna bara=). Inget krångel alls!

Jag chippar mina då de inte har några speciella kännetecken (Skäck och Brun black)

Senast ändrad:

Om du är ute efter ett halvblod, så köp en som är reggad så du vet vad du får !
Hej från hambo

köpte för några år sen 2 korsningar.... mammorna var varmblod och pappan visste de inte....... eftersom det bara gick ston i hagen....
det fanns en flock unghingstar (halvblod) som gått på lösdrift/bete nån mil ifrån.... så därf utgick jag ifrån att hästarna reggas som halvblod.... och efter att de tecknat av hästen skickade jag in papper och fick halvblodspass,utan känd stam!!

Kräv att säljaren fixar med passet innan ev. köp. Det är olagligt att sälja hästar utan pass och du slipper allt strul med registreringen.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama