parasitfritt i hagen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vet man när parasitägg kläcks och när man kan räkna en hage som hyfsat parasitfri?
En av mina vinterhagar betas just nu av fårflocken, vilket gör att gräset är och kommer hållas rejält kort runt vinterns hästbajshögar ett tag framöver. Det gör ju att bajshögarna torkar ut (ffa i det supertorra väder vi haft här sen i slutet av mars) och åtminstone en del parasitägg/-larver borde väl dö ut? Eller?
Vad jag klurar på är hur lång tid det tar innan äggen är kläckta och larverna hunnit dö, så att man kan anse att hagen är hyfsat parasitfri?

Jag har nån fåfäng förhoppning om att jag kanske ska kunna ha just den hagen till fölen...

Sv: parasitfritt i hagen?

Efter midsommar brukar det ha torkat upp rejält. Fårbete är ju utmärkt! Du skulle ju kunna ha fölen där efter det och ta träckprov på just dessa nästa år för att se hur det egentligen blev!

hmm, jag har för mig att parasiterna och larverna dör av frosten? Isf så borde det ju inte finnas några där nu!

Knappast...finns de som kan övervintra i hagarna. Så kyla/frost är ingen garanti alls.

Jag tror man brukar säga två vintrar och en sommar utan djur så är betet parasitfritt

KAn du inte hjälpa det hela på traven lite? Genom att mocka bort de flesta ratorna? För att vara på den säkra sidan.

Så gör jag med vinterhagarna i alla fall. In med fårflocken och ut med ratorna för hand. Det brukar bli en del vändor med skottkärran... men det är det värt.

När mockningen är gjord och fåren gått där och betat ner hagen i ett par månader så brukar jag anse den som fri.

Hm, det beror väl lite på vart man bor? Eller? Bor ju uppe i norrland jag och här har vi det ganska kallt på vintrarna, -35 är inte alls ovanligt :cry:

En annan variant som jag har läst är att en del parasiter överlever vintern men om hästträcken hamnar på redan frusen mark så dör parasiterna (alltså om marken ej är frusen innan så kan de överleva men dör om de hamnar på mark som är frusen). Kan detta stämma?

Hm, men om det är så att de skiter på ej frusen mark och sen tar det i och fryser rejält och efter det kommer en massa snö då tjälen satt sig, då lär ju maskarna vara döööööda :devil:

syrran skrev:
KAn du inte hjälpa det hela på traven lite? Genom att mocka bort de flesta ratorna? För att vara på den säkra sidan.

Så gör jag med vinterhagarna i alla fall. In med fårflocken och ut med ratorna för hand. Det brukar bli en del vändor med skottkärran... men det är det värt.

När mockningen är gjord och fåren gått där och betat ner hagen i ett par månader så brukar jag anse den som fri.
Ehh.. du har inte så stora hagar, va? jag skulle ha att göra i flera veckor, på HELTID, om jag skulle mocka mina hagar...

Magdalena:
Gissa varför jag skaffade fåren.. :D

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka