Parasitbekämpning/Betesvård

Fierezza

Trådstartare
Hittade inte någon tråd som tog upp hur lång tid en hage måste vila inann den kan klassas som parasitfri igen. Har förmånen att bo så till att jag kan byta hagar mellan olika årstider; har i dagsläget en vinterhage(1 ha), en vår/hösthage (0,7ha) o en sommarhage (1,2 ha) till två hästar. Så till mitt bekymmer; jag har fått svar på träckprovet o även i år har 4-åringen lilla blodmasken (550 i år o 1100 förra året om jag inte minns alldeles galet) så nu vill jag parasitbekämpa hagarna! När hästarna flyttas från en hage till en annan har vi mockat ur först o sedan kört över med en "uppluckrare" för att sprida ut de sista resterna så att de torkar upp (maskarna ska inte gilla detta tydligen) och sedan har hagen fått vila till nästa säsong (utom vårhagen som används ett par veckor på hösten oxå). Nu kommer det att sås in en ny betesvall till nästa år o vår/hösthagen ska plöjas upp o sås in på nytt. Då har jag fräscha hagar där, men hur länge måste vinterhagen vila innan jag kan klassa den som "ren" igen? Räcker det med två somrar o en vinter eller behövs det längre tid? Det är till stor del en skogshage som inte lämpar sig till att plöja upp så den möjligheten finns inte i hela men det som är öppen "äng" går ju att fixa till med plöjning o insådd.

Sv: Parasitbekämpning/Betesvård

Just två somrar och en vinter är vad jag lärt mig, men någon med mer koll kan säkert ge definitivt svar. Men det jag lärt mig är alltså att om vi tar nu i år, så hästarna går ut på bete, vinterhagen vilar hela betet, hela hösten, hela vintern, nästa vår - sommar och höst. Dvs vintern 2008 är den 'okej' att använda igen.

Kan man beta den med annat djurslag under tiden, det som växer upp, så är det en fördel btw.

Sen, det är inte säkert att ditt problem sitter i hagarna! Det kan vara så att din fyraåring har svårt att 'bli av' med en maskbörda hämtad långt tidigare!

Jag hade en unghäst som hade 1200 EPG blodmask på våren som åring. Jag var knäckt kan jag säga, ingen av de andra hade problem dock. Hon hade varit på betäckningsstationen med mamma som föl, och antagligen där plockat upp en massa parasiter.

Avmaskades enligt intervall hela säsongen, nästa vår likadant, 1200 EPG. Här var jag övertygad om att mina hagar var typ pestsmittade. De andra inga problem, men..

På våren som treåring hade hon 850 EPG eller ngt, dvs fortfarande på tok för högt men åt rätt håll. Hann inte ta som fyraåring.

Jag ansåg ju att hagarna är nog pestsmittade. MEN, jag vetefan faktiskt. För jag köpte en åring förra året, 850 EPG på träckprov det året, avmaskad hela säsongen. Men en varm, konstig vinter med gräs etc. Köpte en 'slentrianavmaskad' herre i november med (vuxen).

Inför vårens träckprov var jag SÄKER på att båda skulla ha massvis, dels för jag var övertygad om att hagarna var pestsmittade, dels för att jag tyvärr tvingats växla mellan sommar och vinterhagar iom den knäppa vintern.

Ingen av mina hagar är vilade, mockade eller liknande sen 2001. Då var de helt rena. Betet slås varje höst men i övrigt inget.

Båda pojkarna nollade sina träckprov (!). Så mina marker är inte så pestsmittade som jag befarade, och antagligen var det så som flera personer föreslog, att mitt sto hade svårt att bli av med den parasitbörda hon plockade upp redan som föl på stationen.

Min vinterhage kommer vila nu dock, fd sommarhagen blir vinterhage och de får ett helt nytt bete, nyinsått och helt rent.

sedan kört över med en "uppluckrare" för att sprida ut de sista resterna så att de torkar upp (maskarna ska inte gilla detta tydligen)

Ska du sladda en hage ska det vara regelbundet och inte bara nångång. Sladdar du bara i bland så sprider du smittan över större område. Sladdar du 1 gång i veckan är det ok, mer sällan sprider du bara smittan, dvs larverna har ju redan börjat utveckla sig.

Ska du sladda en hage ska det vara regelbundet och inte bara nångång. Sladdar du bara i bland så sprider du smittan över större område. Sladdar du 1 gång i veckan är det ok, mer sällan sprider du bara smittan, dvs larverna har ju redan börjat utveckla sig.

Fast hon mockar ju först, så det som sprids är mkt liten del, och som ju absolut torkar sönder.

Det är ju när man sladdar utan mockning som det är viktigt, viktigt göra det ofta?

Som du skriver; två somrar o en vinter har jag oxå hört tidigare så då hoppas jag det räcker. Unghästen bara bott här bortsett från en månad förra sommaren då hon var på utbildning så det lär vara mina marker som är smittade trots att vi såg till att ha parastifritt när hon kom till (hästfritt på gården ett par år innan i vinterhagen o nyinsått bete) men det har flyttat lite andra hästar under tiden och då borde det ha varit någon av dem som dragit med sig smittan. Men är det fräscht igen efter 3 "säsonger" så är det en "enkel match" att få det i ordning :)

Måste bara fråga; jag har ju inte obegränsat med tid o att mocka hagarna en gång per vecka o sedan sladda över resterna hinner jg inte med. Menar du då attdet är bättre att sprida ut skiten över hela hagen genom att sladda en gång per vecka än att mocka först o sen köra över resterna efter säsongen? Det är alltså bara äggen som dör av att bli "torkade"? Hur blir det då med hästarna som normalt undviker att äta i ratorna när man sprider runt allt en gång per vecka, området som blir förorenat av gödsel blir ju tämligen stort om man bara fräser igenom en gång per vecka; blir det någon yta kvar för dem att äta på?

KL
Lägger till en till fundering. Vi har i år valt att plöja upp 2 vinterhagar som snart ska bli sådd. När kan man anse att dessa hagar kan tas i bruk?

KL
Lägger till en till fundering. Vi har i år valt att plöja upp 2 vinterhagar som snart ska bli sådd. När kan man anse att dessa hagar kan tas i bruk?

Direkt, eller tja såsnart där finns något att äta då, och marken klarar belastningen igen (ska ju gärna vara grässvål). Men parasitmässigt så är de rena efter plöjning och sådd.

Liknande trådar

K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·
K
Träning Hallå kära medmäniskor! Känner bara att jag måste få skriva av mej lite oro.. Köpte en gård för knappt ett år sedan, hästköpet blev...
Svar
4
· Visningar
1 092
Senast: Kanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur