Hittade inte någon tråd som tog upp hur lång tid en hage måste vila inann den kan klassas som parasitfri igen. Har förmånen att bo så till att jag kan byta hagar mellan olika årstider; har i dagsläget en vinterhage(1 ha), en vår/hösthage (0,7ha) o en sommarhage (1,2 ha) till två hästar. Så till mitt bekymmer; jag har fått svar på träckprovet o även i år har 4-åringen lilla blodmasken (550 i år o 1100 förra året om jag inte minns alldeles galet) så nu vill jag parasitbekämpa hagarna! När hästarna flyttas från en hage till en annan har vi mockat ur först o sedan kört över med en "uppluckrare" för att sprida ut de sista resterna så att de torkar upp (maskarna ska inte gilla detta tydligen) och sedan har hagen fått vila till nästa säsong (utom vårhagen som används ett par veckor på hösten oxå). Nu kommer det att sås in en ny betesvall till nästa år o vår/hösthagen ska plöjas upp o sås in på nytt. Då har jag fräscha hagar där, men hur länge måste vinterhagen vila innan jag kan klassa den som "ren" igen? Räcker det med två somrar o en vinter eller behövs det längre tid? Det är till stor del en skogshage som inte lämpar sig till att plöja upp så den möjligheten finns inte i hela men det som är öppen "äng" går ju att fixa till med plöjning o insådd.