Pälssättning, extremt känslig!

diamonia

Trådstartare
Min häst är extremt känslig nu när hon börjar sätta vinterpäls i slutet av juli:(. Hon hatar när man tar i henne, klappar, borstar... Det går med nöd och näppe att göra i ordning henne för ridtur. Samma sak när hon fäller på våren. Hon är ingen häst som tycker om att bli borstad någonsin men nu är det extra illa.

Hon har aldrig varit klippt men jag funderar på om det kan vara en lösning? Men då blir det mer täcken och täcken är något som hon oxå besväras av. Tidigare har jag täcktat henne rätt tidigt men problemen kommer ändå.

B-vitamin har aldrig haft någon effekt på henne, fick tips om foderjäst av en foderrådgivare eftersom det var protein som saknades. Ska pröva det varjefall.

Tips tas gärna emot!

Sv: Pälssättning, extremt känslig!

Det är ingen lösning att klippa hästen, vill det sig illa så blir det ännu värre. I know, har varit där. Oftast brukar det gå över på ett par veckor, det är i begynnelsen som det är som värst. Man kan prova att ge lite extra B-vitamin, då en del hästar tycks få lindring av det. Min ena häst var så illa en vår att han faktiskt fick utskrivet finadyn samt B-vitamin injektioner.

Det är när hårsäckarna öppnar sig för att släppa hårstrået som de börjar ömma, om man klipper då finns risken att avklippt hår vänder och går ner vilket kan ge en hårsäcksinflammation.

tror att du kanske skulle ge en B-vitamin boost och sen köpa foderjäst och fodra med ett tag så ska du se att hon fäller av sig pälsen:)

Vid pälsättning går det åt massor med protein. B vitamin har inget med pälssättning att göra..päls innehåller ju inget b vitamin. Protein är det som går åt...

Proteiner nu hjälper föga, men självklart ska hästen få sin behov täckta. Däremot bör man vara noga med att behoven är mer än täckta ett tag innan fällning, det hjälper mycket. B-vitamin kan ha en lindrande effekt på öm hud, men hjälper inte fällningen i sig.

Ja det vet jag. Men vid fällning går det inte åt mycket, det är faktiskt bara vid sättningen.

Ja det vet jag. Men vid fällning går det inte åt mycket, det är faktiskt bara vid sättningen.

Men sättningen påbörjas ju iom fällningen, och då gäller det ju att ha varit lite för sig kommen när det gäller just intaget av protein.

Liknande trådar

Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 964
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama