Pall+pallkragar som höhäck?

parfymflaska

Trådstartare
Min lilla shetlandsponny behöver någon typ av utfodringsanordning för hö i sin hage. Hittills har vi lagt höet på marken bara, men det känns inte riktigt hygieniskt. Jag funderar på att bara ställa ut en lastpall med ett par pallkragar som man skruvar fast med stående plankor så det hela håller ihop. Tänker att det blir en kant som hindrar att hon drar ut höet, och lite springor i botten så regnvatten mm rinner igenom.
Vad tror ni, kan det funka och vara säkert för ponnyn? Eller har någon bättre tips på enkla, billiga hemmabyggen? Inget med lock, nät och grejer, det ska bara vara att lägga i höet. Syftet är enbart att få upp höet från marken. :)
 
I vintras så hade vi pall med pallkrage att lägga hö i. Fungerade jättebra tills nya hästen upptäckte att hon kunde dra runt på hela härligheten + lyckades vända upp och ned på den.
 
Haha, ojdå. :D Men inte så hon gjorde sig illa på den eller? Min ponny kommer ju garanterat att försöka klia sig på vad man nu ställer in i hagen, men undrar om hon kan flytta en lastpall så värst mycket, hon är ju så liten.
 
Jag har använt pall+pallkragar (man behöver ha 2 på höjden för att det ska vara lönt) i hagen med färre hästar i.
zandra_mars.jpg

(ja, ponnyn är högdräktig på bilden...)

Jag spikade fast smalare träribbor i botten för att inte allt höet skulle ramla ut det hållet:
pallkrage1.jpg
 
Jag har en pall med två kragar till två hästar - ett russ + en stor häst, stora hästen har en dålig vana med att putta ut höet för det kan ju alltid finnas något godare i botten! så tyvärr blir det mycket spill omkrig. jag fick förankra kragarna med två balsnören annars lyckades de putta ner dem, tror att det var den lilla hästen som klättrade i. Det har räckt än så länge. Men jag skulle helst se att jag int behövde fylla på varje dag men det är den för liten för så jag funderar på annan lösning nu :p
 
Förankra pallkragarna ordentligt i pallen. När jag hade pall och pallkrage i hagen så var det en häst som slet loss kragen med ena frambenet och då vek den ihop sig runt benet. Som gjort för allehanda skador, det var bara ren tur att det inte blev skador.
 
Min lilla shetlandsponny behöver någon typ av utfodringsanordning för hö i sin hage. Hittills har vi lagt höet på marken bara, men det känns inte riktigt hygieniskt. Jag funderar på att bara ställa ut en lastpall med ett par pallkragar som man skruvar fast med stående plankor så det hela håller ihop. Tänker att det blir en kant som hindrar att hon drar ut höet, och lite springor i botten så regnvatten mm rinner igenom.
Vad tror ni, kan det funka och vara säkert för ponnyn? Eller har någon bättre tips på enkla, billiga hemmabyggen? Inget med lock, nät och grejer, det ska bara vara att lägga i höet. Syftet är enbart att få upp höet från marken. :)

Yes jag har så! En varsin halvpall med tre kragar. Två räcker nog för en shettis.

I hörnen i botten sitter uppbindningsringar och så har jag hönät med fyra karbinhakar. På så vis blir det jättelite spill utanför. Om shettisen är skodd kanske inte nätet är bra om du har bara 2 kragar, den riskerar få i nån fot kanske. Med tre kragar når vår shettis på 103 cm nätt och jämnt botten, så hade nog bara haft 2 kragar eller kanske 2+en smal bräda om det bara var småponnysar i hagen.
 
Jag skulle behöva nåt liknande. Hagen är lervälling vid staketet och de som lunchar slänger bara höet över staketet... Nåt tips på nåt man kan ha som är lätt att träffa på håll?
 
Jag gjort egna pallkragar ett par gånger, senast i helgen. Gjorde så det blev ett ganska stort mellanrum mellan pallen och kragen så det får plats mer grovfoder utan att det åker ut. Funkar jättebra. Visst skulle dom kunna skada sig på den om dom börjar sparka på den eftersom det är spikar och skruvar i den, men förhoppningsvis tar dom inte sönder den helt på en dag så man hinner åtgärda det. Va lite inne på att ta ett badkar som ändå inte används på vintern att lägga höet i, men då hade det blivit för litet. Annars är ju det väldigt skaderiskfritt. Man kan oxå ta en sån där kubiktank i plast och dela den, eller en stor tunna. Bara för att ta några andra exempel..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp