Övningar till stel häst

Syrpa

Trådstartare
Jag har en lite äldre men väldigt pigg dam. Nu på ett par veckor, 2 kanske, har inte underlaget tillåtit annat än skritt men ska nu börja sätta igång igen. Hon har blivit rätt stel under den här tiden då vi bara skrittat och vill därför ha lite tips på uppmjukande övningar, dels för halsen och kroppen.

Skulle även vilja ha tips på övningar som får hästen att använda bakbenen lite mer. I tölten sätter hon nämligen inte in under det ena bakbenet lika mycket som det andra, och då blir det väldigt passigt. Traven och skritten trampar hon under lika mycket med, så tror att det är frågan om stelhet och inte hälta.

Tacksam för många svar! :rofl: :banana:

Sv: Övningar till stel häst

Skritt är lösgörande för hästen så om hon har blivit stel på sista tiden skulle jag börja med att göra en koll av hennes hälsa.

Varför sätter hon inte in ena bakbenet under sig?

Mitt hbl sto jag hade hon vart 26 år och de sista årena var hon stel som bara den innan ridning. Jag kunde tex inte ha henne installad påbox eftersom hon snullnade upp i benen av att stå stilla länge. Så jag kan varmt rekomendera lösdrift ill äldre hästar så de alltid får röra på sig.

Se till att hästen alltid är varm genom att ha ett täcke på den dom har lätt till att frysa och då bli stela och svårt att hålla hull och genom att de slipper se till att slösa energi till att hålla värmen kan man spara några kilo på kroppen=)

Sedan gick jag över mkt bommar ca 30-40 cm höga så hon fick värm aupp lederna och så extremt lång uppvärlning varje dag.
Skritt på lång tygel i minst 15 miniuter varje ridpass=)

Sedan att hästen inte sätter in ena sidan lika bra som det andra är ju väldigt vanligt..Alla hästar har en bra och en dålig sida.. Jorunn är bara 8 år och hon har svårt för att få in höger bak så den måste manjobba med och mjuka upp!

Jag vill inte skrämma dig, men precis sådär började det kännas på min häst, han var lite stel, och i tölten satte han inte under sig helt jämnt. När jag böjde honom och töltade i öppna i ena varvet kunde han ibland kännas lite ojämn.

Han hade spatt.

Säger inte att din häst har det, men jag skulle kolla upp det för säkerhets skull. Visst är det vanligt att de blir lite stela med åldern, men när det är ojämnt så kan det vara en varningsklocka.

Jag hade kollat upp det på klinik om jag var du.

Jag hade nog som fler sagt, kollat upp det.
Att bara skritta brukar vara uppmjukande och när hon börjar sätta i ojämt så ringer det lite varningsklockor hos mig. Kan vara svårt att se själv om hästen bara har en liten hälta.

Precis, min häst var ju inte halt i ridningen eller vid longering. Bad flera andra kolla men ingen såg något. Vet kunde inte heller se något när han longerades på klinik.

Men vid böjprovet däremot var han väldigt halt, klarade inte ens att trava iväg utan stapplade och hoppade fram den först halvan.

Skritt är lösgörande för hästen så om hon har blivit stel på sista tiden skulle jag börja med att göra en koll av hennes hälsa.

Varför sätter hon inte in ena bakbenet under sig?

Har mest skrittat rakt fram bara, och då blir skritten inte speciellt lösgörande tyvärr. För att förtydliga så sätter ho nin bakbenet under sig, men det är en viss skillnad på längden just i tölten, vilket känns som det har att göra med en stelhet någonstans..

Mitt hbl sto jag hade hon vart 26 år och de sista årena var hon stel som bara den innan ridning. Jag kunde tex inte ha henne installad påbox eftersom hon snullnade upp i benen av att stå stilla länge. Så jag kan varmt rekomendera lösdrift ill äldre hästar så de alltid får röra på sig.

Se till att hästen alltid är varm genom att ha ett täcke på den dom har lätt till att frysa och då bli stela och svårt att hålla hull och genom att de slipper se till att slösa energi till att hålla värmen kan man spara några kilo på kroppen=)

Sedan gick jag över mkt bommar ca 30-40 cm höga så hon fick värm aupp lederna och så extremt lång uppvärlning varje dag.
Skritt på lång tygel i minst 15 miniuter varje ridpass=)

Sedan att hästen inte sätter in ena sidan lika bra som det andra är ju väldigt vanligt..Alla hästar har en bra och en dålig sida.. Jorunn är bara 8 år och hon har svårt för att få in höger bak så den måste manjobba med och mjuka upp!

Okej, min är "bara" 21 år, men hon går på lösdirft och har ordentligt med päls, som de flesta islandshästar, hehe ;) Har också hela tiden mat o vid dåligt väder (läs spöregn) åker täcke på så varm är hon alla gånger.

Lite höga bommar var en bra idé, ska göra det någon dag. Jo, visst är det så att alla hästar är mer lr mindre ojämna, så målet är ju att försöka få så jämn som möjligt. :)

Jag vill inte skrämma dig, men precis sådär började det kännas på min häst, han var lite stel, och i tölten satte han inte under sig helt jämnt. När jag böjde honom och töltade i öppna i ena varvet kunde han ibland kännas lite ojämn.

Han hade spatt.

Säger inte att din häst har det, men jag skulle kolla upp det för säkerhets skull. Visst är det vanligt att de blir lite stela med åldern, men när det är ojämnt så kan det vara en varningsklocka.

Jag hade kollat upp det på klinik om jag var du.

Jo, i våras fick hon en hälta som kom smygande, så då ringde vi ut veterinären o misstänkte spatt men det visade sig att hon bara hade fått ett överben som gjorde att hon blev halt. Så vi har varit inne på det tidigare.

Det är inte ojämt så att det känns utan en knapp synbarhet som troligen är stelhet.

Jag hade nog som fler sagt, kollat upp det.
Att bara skritta brukar vara uppmjukande och när hon börjar sätta i ojämt så ringer det lite varningsklockor hos mig. Kan vara svårt att se själv om hästen bara har en liten hälta.

Fast skritten blir ju inte uppmjukande när det bara är rakt fram, så det är nog där stelheten kommer ifrån.. Skulle nog inte heller säga att det är så ojämt utan en fråga om stelhet i någon muskel, men tanken finns ju där ..

Hans kändes inte heller mer än att har var lite stel och ibland kunde jag "hitta det" om jag tog en ganska kraftig öppna i tölten åt ena hållet.

Att växla mellan skolor tycker jag är kanon som lösgörande. Min favorit är att växla mellan tex öppna och förvänd sluta fram och tillbaka ett par gånger och sen åt andra hållet. Min gamling blev som smör efter en sån omgång.
Ungefär såhär brukade jag göra:
Först skritta fram ordentligt, gärna 15 och gärna i lite olika terräng. Sen trava igång så att hästen blir varm, lite övergångar på slutet, ibland lite galopp. Ner till skritt igen. Sen börja ställa lite, börja flytta lite för skänkeln, flytta in framdel och bakdel. Och sen några enkla skolor så att böjningen går igenom och sen växla lite mellan olika. Såklart varva lite med rakriktningar så man inte kör på non stop. Övergången kan vara rätt så direkt däremot.

Hans kändes inte heller mer än att har var lite stel och ibland kunde jag "hitta det" om jag tog en ganska kraftig öppna i tölten åt ena hållet.

Att växla mellan skolor tycker jag är kanon som lösgörande. Min favorit är att växla mellan tex öppna och förvänd sluta fram och tillbaka ett par gånger och sen åt andra hållet. Min gamling blev som smör efter en sån omgång.
Ungefär såhär brukade jag göra:
Först skritta fram ordentligt, gärna 15 och gärna i lite olika terräng. Sen trava igång så att hästen blir varm, lite övergångar på slutet, ibland lite galopp. Ner till skritt igen. Sen börja ställa lite, börja flytta lite för skänkeln, flytta in framdel och bakdel. Och sen några enkla skolor så att böjningen går igenom och sen växla lite mellan olika. Såklart varva lite med rakriktningar så man inte kör på non stop. Övergången kan vara rätt så direkt däremot.

Bra tips, vi får ta o öva på lite sånt nu när vi börjar komma igång igen :)

Alla hästar är ju ojämna mer eller mindre och sätter det ena benet mindre under sig än det andra. Serpentiner är mycket bra och de kan man använda oavsett man rider ute eller på bana, rida mellan träden.

Sedan kan man jobba på mark och ha hästen i träns, tygeln över halsen och ett långt spö. Gå långsamt i en mindre volt och se till att hästen inte tar stöd på inre framben samt just innan hästen lyfter inre bakben peta försiktigt med spöet så hon tar i lite mer och sätter bakbenet längre in under sig och stöder sig på det. Gör det korta stunder i båda varven. Du får inte dra in hästen på volt med tygeln så ni måste vara lite följsamma, ditt kroppspråk är viktigt, dina axlar kan få hästen att gå utåt i volten o ta stöd på yttre framben, dvs inte ta stöd mot dig och inre framben. Hoppas du förstår något av detta. Just denna markarbetsövning är mycket bra och balanserande - för just islandshästar är det balansen som är viktig att allt ska fungera.

Alla hästar är ju ojämna mer eller mindre och sätter det ena benet mindre under sig än det andra. Serpentiner är mycket bra och de kan man använda oavsett man rider ute eller på bana, rida mellan träden.

Sedan kan man jobba på mark och ha hästen i träns, tygeln över halsen och ett långt spö. Gå långsamt i en mindre volt och se till att hästen inte tar stöd på inre framben samt just innan hästen lyfter inre bakben peta försiktigt med spöet så hon tar i lite mer och sätter bakbenet längre in under sig och stöder sig på det. Gör det korta stunder i båda varven. Du får inte dra in hästen på volt med tygeln så ni måste vara lite följsamma, ditt kroppspråk är viktigt, dina axlar kan få hästen att gå utåt i volten o ta stöd på yttre framben, dvs inte ta stöd mot dig och inre framben. Hoppas du förstår något av detta. Just denna markarbetsövning är mycket bra och balanserande - för just islandshästar är det balansen som är viktig att allt ska fungera.

Det lät spännande, tror jag förstår vad du menar ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 172
Senast: Icfafn
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 865
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka