Östafrika

snow

Trådstartare
Hej Bukefalos!

Här brukar ju finnas människor som vet det mesta om det mesta och nu skulle jag vilja veta mer om Östafrika i allmänhet och Kenya i synnerhet. Jag och min sambo är sugna på att åka till Östafrika i vinter. Vi vill dels göra en toppbestigning och började kolla på Kilimanjaro, men nu har Mount Kenya seglat upp som ett alternativ då det ska vara både billigare och mer naturskönt. Någon här som gjort en toppbestigning på något av bergen? Vad tyckte ni?

Vi är även inne på att göra en safari i Kenya eller Tanzania (någon som gjort någotdera?) samt, om möjligt, försöka turista lite "på egen hand" i regionen. Går det ens att t.ex. ta sig runt med lokaltrafik i Kenya/Tanzania? Är det väldigt osäkert att turista i dessa länder utanför safariparkerna och resorten? Vi tänkte inte driva runt i Nairobi eller Dar es Salaam nattetid utan mer få en glimt av kulturen i byarna t.ex.

Tacksam för tips/erfarenheter :)

Hej Bukefalos!

Här brukar ju finnas människor som vet det mesta om det mesta och nu skulle jag vilja veta mer om Östafrika i allmänhet och Kenya i synnerhet. Jag och min sambo är sugna på att åka till Östafrika i vinter. Vi vill dels göra en toppbestigning och började kolla på Kilimanjaro, men nu har Mount Kenya seglat upp som ett alternativ då det ska vara både billigare och mer naturskönt. Någon här som gjort en toppbestigning på något av bergen? Vad tyckte ni?

Vi är även inne på att göra en safari i Kenya eller Tanzania (någon som gjort någotdera?) samt, om möjligt, försöka turista lite "på egen hand" i regionen. Går det ens att t.ex. ta sig runt med lokaltrafik i Kenya/Tanzania? Är det väldigt osäkert att turista i dessa länder utanför safariparkerna och resorten? Vi tänkte inte driva runt i Nairobi eller Dar es Salaam nattetid utan mer få en glimt av kulturen i byarna t.ex.

Tacksam för tips/erfarenheter :)

@Gabbi gjorde en resa förra året. :)

Jag har flera vänner som bor i östafrika, dock inte i Kenya eller Tanzania. Men har du frågor om Uganda så kan jag fråga dem, t.ex. om lokaltrafik, hur man lättast reser runt osv. Uganda har ju fantastiska nationalparker, med gorillor, osv.

Jag ska göra följande trip i november, blir mest fågelskådning. Hoppas att få se runt 600 arter. Åker med svensk resebyrå, men inhemsk guide, i grupp med 7 personer.

Dag 1 Avresa och ankomst till Nairobi.
2 Limuru Pond. Kinangop Plateau. Till Masai Mara.
3–4 Masai Mara.
5 Masai Mara på morgonen. Till Kisumu. Hippo Point på kvällen.
6 Dunga. Till Kakamega Forest.
7 Kakamega Forest.
8 Halvdag i Kakamega Forest. Till Eldoret.
9 Tugen Hills. Eftermiddag vid Lake Baringo
10 Lake Baringo.
11 Morgon vid Lake Baringo. Lake Bogoria. Till Nyahururu.
12 Nyahururu. Till Castle Forest.
13 Castle Forest. Mukurweini. Till Nairobi.
14 Till Shimba Hills Lodge, East Tsavo.
15 Taita Hills.
16 Tsavo West NP.
17 Sagala Lodge.
18 Tsavo East NP. Till Malindi.
19 Arabuko-Sokoke Forest.
20 Arabuko-Sokoke Forest. Mida Creek.
21-25 4 nätter vid Diani beach söder om Mombasa.

Mitt ex har bestigit Kilimanjaro och Mount Meru, verkar vara enkelt att boka sådana turer på plats.

Har rest både i Kenya, Tanzania och Uganda. Dock bara klättrat i Uganda. Det går jättebra att resa med lokaltrafik i alla tre länderna, så länge man är med på attdetblir The African Way. I Kenya och Tanzania åkte jag med lokala bussar och matatus, i Uganda cyklade jag. Vad gäller nationalparker har jag varit i Tsavo East, Nairobi NP, Amboseli, Naikuru och Selous. (Och nån mer jag glömt namnet på. Selous och Amboseli är bäst av dessa tycker jag.

@Gabbi Tack för svar! Hur kommer det sig att du föredrar Kenya över Tanzania? Vad är den skillnaden länderna emellan enligt dig? Vad besökte du mer än nationalparkerna? Några särskilda favoriter/tips?

Har tillbringat en månad i Kenya (studieresa). Blir riktigt avis på dina planer ;)

Den enda resan med lokaltrafik som jag gjorde var med tåget mellan Nairobi - Mombasa (tor) och det var verkligen en upplevelse (både positiv och negativ), men kan ju säga att det gick "the African Way" som Gabbi nämner.

Nationalparker som jag bla besökte var Masai Mara, Aberdare och Hells Gate. I Hells Gate får man både gå och cykla om man vill.
Var även i Sweetwaters Game Reserv, ligger i närheten av Mount Kenya så det är ett tips om ni bestämmer er för att bestiga det. I Sweetwater har dom även ett schimpanscenter där dom tar hand och "rehabiliterar" schimpanser som inte haft det så "lätt i livet".

Karen Blixens hus utanför Nairobi var kul att se, och även elefant och noshörningsBB utanför Nairobi NP. Skillnaden som jag upplevde var att jag fick vara ifred mer i Kenya, jag kände en air av stolthet, de gjorde sitt och jag gjorde mitt. I Tanzania var det mycket fler unga män som ville ta kontakt och hoppades att jag skulle vilja ha guidehjälp eller nattligt sällskap, i Kenya fick jag snarare leta efter den hjälpen. (Haha, guider, fågelkunniga lokalbor mm, inte nattligt sällskap såklart:-) En bra grej med Tanzania var Selous, magnifik park som är lika stor som Schweiz. Harför övrigt skrivit en artikel om afrikanska nationalparker, ska leta upp den när jag kommer hem från Spanien i veckan.

Haha, jag åker ju med min sambo så nattligt sällskap är redan kirrat ;). Kommer antagligen att göra toppbestigning + safari mha svensk/tanzanisk resebyrå och därmed ha guider, men vi är sugna på att resa lite själva också (särskilt min sambo som är vanare vid backpacking än vad jag är).

@twiga vad studerade du? :)

Jag har nog varit på "samma" resa som @twiga fast ett tidigare år låter det som med tanke på resmålen. Var också en månad i Kenya och kan mycket varmt rekommendera det. Vi åkte inte heller något annat än samma tåg med lokaltrafik, men några kursare åkte Nairobi-Arusha och sedan lite i den delen av Tanzania med lokaltrafik och det var inga problem, dock som de andra säger på the african way...

Ställena vi spenderade mest tid var Amboseli, Msambweni, vid Lake Magadi (minns inte vad det hette), flera ställen runt Naivasha (bla Hell's Gate och Nakuru) och så Masai Mara.

Mara var helt underbart! Hell's Gate var också coolt eftersom man kan gå o cykla- och även klättra om ni vill klättra mer än bestiga stora berg. :)
Vill ni ha lite strandtid så rekommenderar jag verkligen att hyra något i Msambweni som ligger söder om Diani som ligger söder om Mombasa, dock kräver det lite självständighet men är heeeeeelt underbart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka