Sv: Orsaker till kvävning?
*knapplån*
Som juvelen skriver så max presterar ju travare, vilket nästan bara händer i löp.
Men det fanns en gammal skröna förr i världen, som jag antar har ett uns sanning i, och det var att vi som red fjording och shettis skulle vara försiktiga när vi red hästen i form, den skulle ha nosen en bit framför lodplan av anledningen att de är så kompakta att de lätt kan stryps luften om de krullar ihop sig, särskilt då i högre tempo.
Jag red en superhet shettis som gick på hackamore, därför att han krullade ihop sig för att undkomma handen med skarpare bett, och började då väsa.
Mitt kallblod har varit på gång att kväva sig en gång, hon kördes okäkad med entömsbett, och blev het därför att vi lånat en vagn som visade sig inte passade selen, utan tryckte fram den, vilket hon blev stressad av. Jag såg från sidan av banan att något var galet och kunde signalera kusken under värmningen att köra av.
Man skulle ju önska att det var en reflex att höja nosen när de tappar luft, men så är det ju inte.
Ofta i kallblodslopp ser man ju utrustning som hjälper till att motverka kvävning, och inte sällan på kallblod somär av grövre typ med kort och kompakt hals.
Kanske en obligatorisk kontroll av gommen vore på sin plats?