Öronskabb...

Zaria

Trådstartare
Ena katten har fått öronskabb i ett öra,skall till apoteket imorgon,frågan är: Skall jag behandla andra örat också där han inte har skabb??

Och hur är det med de andra katterna??
Skall jag vänta och se om de också visar symptom snart eller behandla dem också på något vis???

Mvh Zaria (fdPiglet81)

:confused: måste man inte till vet. med öronskabb eller finns det nu nåt mirakelmedel receptfritt på apoteket???
Bra att veta :idea:
Iofs. är mina kissar inne men man vet inte när olyckan är framme :D

Är inte det för fästingar :confused:
Skall man hälla det i öronen på kissen?
Eller hur gör man???
P.S. Tack för svaret.

Det kan användas till båda delarna. Det droppas i örat vid öronskabb. Jag fick rengöra min katts öron med nån oljig vätska (köpt hos vet) under ca 2 veckor först eftersom hans öron var jättesmutsiga. Sen kunde jag behandla med Frontline. Behövde göra det 2 ggr innan skabben var borta.

//a

Okej, så det är inte för starkt för direktbehandling då???
Det var bra att veta, man kanske kan spara kostnaden för ett veterinärbesök då ifall det skulle hända,, har ju en hund som är ute och träffar andra djur menar jag....kan ju överföra det till katterna.

1-2 droppar 1 gång per vecka i tre veckor, därefter rengör man örat med en tops :) :bump:

:bow: Tack för era svar! nu blev jag lite visare...man lär så länge man lever ;)

Hej Zaria!
Jag skulle nog inte behandla det andra örat om det ser friskt ut, det är så starka medel och man skall inte använda dem i onödan,,, så resonerar jag som undersköterska, man gör inte så med människor iallafall ;)
Fast ser det mysko ut ska du självklart ta bägge! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
474
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
625
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka