Bukefalos 28 år!

Ont i ryggen efter förlossning

sthu

Trådstartare
Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk.
I natt var det etter värre. Hela ländryggen krampar och värker när jag ligger ner. Hur jag än ligger känns det som knivar hugger mig i ryggen.
Har jag väl lagt mig ner kommer jag inte upp utan hjälp. Och även med hjälp är det ett smärre projekt att komma ur sängen.
Har sedan förlossningen ätit 1 g alvedon och 500 mg Ipren tre gånger om dagen. Ingen vidare effekt..

Har ringt sjukgymnast som ska höra av sig på måndag.
Men jag måste ju sova nån gång. Hjälp! Vad kan jag göra?
 
Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk.
I natt var det etter värre. Hela ländryggen krampar och värker när jag ligger ner. Hur jag än ligger känns det som knivar hugger mig i ryggen.
Har jag väl lagt mig ner kommer jag inte upp utan hjälp. Och även med hjälp är det ett smärre projekt att komma ur sängen.
Har sedan förlossningen ätit 1 g alvedon och 500 mg Ipren tre gånger om dagen. Ingen vidare effekt..

Har ringt sjukgymnast som ska höra av sig på måndag.
Men jag måste ju sova nån gång. Hjälp! Vad kan jag göra?
Går just nu en ryggskolekurs för att träna upp ryggen. Har fått tips om två övningar som är bra när man får väldigt mycket besvär.

IMG_5278.jpeg


Den andra är att du står upp och roterar med överkropp och armar från sida till sida. Börja med små rörelser och öka upp allt eftersom.
 
Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk.
I natt var det etter värre. Hela ländryggen krampar och värker när jag ligger ner. Hur jag än ligger känns det som knivar hugger mig i ryggen.
Har jag väl lagt mig ner kommer jag inte upp utan hjälp. Och även med hjälp är det ett smärre projekt att komma ur sängen.
Har sedan förlossningen ätit 1 g alvedon och 500 mg Ipren tre gånger om dagen. Ingen vidare effekt..

Har ringt sjukgymnast som ska höra av sig på måndag.
Men jag måste ju sova nån gång. Hjälp! Vad kan jag göra?

Med tanke på allt som kan hända med ryggen och svanskotan vid en förlossning så rekomenderar jag att du kollar upp detta antingen genom att kontakta mödravården eller vårdcentralen.
 
Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk.
I natt var det etter värre. Hela ländryggen krampar och värker när jag ligger ner. Hur jag än ligger känns det som knivar hugger mig i ryggen.
Har jag väl lagt mig ner kommer jag inte upp utan hjälp. Och även med hjälp är det ett smärre projekt att komma ur sängen.
Har sedan förlossningen ätit 1 g alvedon och 500 mg Ipren tre gånger om dagen. Ingen vidare effekt..

Har ringt sjukgymnast som ska höra av sig på måndag.
Men jag måste ju sova nån gång. Hjälp! Vad kan jag göra?
Har du pratat med kvinnokliniken/bb? Hade du så ont när ni åkte hem efter förlossningen? Jag tänker att en läkare ska undersöka dig i första hand, därefter fysioterapeut. Mycket kan hända i kroppen under förlossningen och det kräver olika behandlingar.
Låter väldigt kämpigt för dig, krya på dig!
 
Har du pratat med kvinnokliniken/bb? Hade du så ont när ni åkte hem efter förlossningen? Jag tänker att en läkare ska undersöka dig i första hand, därefter fysioterapeut. Mycket kan hända i kroppen under förlossningen och det kräver olika behandlingar.
Låter väldigt kämpigt för dig, krya på dig!
Jag påtalade det direkt och fick alvedon och Ipren. Mer har inte gjorts.

Har inte sovit nånting inatt på grund av smärtan.

@Norma inte en suck att jag kan ligga så. Om jag väl skulle kunna komma ner kommer jag inte komma upp igen..
 
Var på förlossningen för kontroll nu. Hade så ont att jag inte kunde röra mig.

Fick två alvedon och en Ipren och blev tillsagd att sova. Det är ju lätt..
Först och främst, bra att du åkte in för kontroll. Vad fick du för besked? Och framförallt, sa de vad du ska göra om du fortfarande har så ont att du inte kan sova?
 
Först och främst, bra att du åkte in för kontroll. Vad fick du för besked? Och framförallt, sa de vad du ska göra om du fortfarande har så ont att du inte kan sova?
De sa bara ta alvedon och Ipren och försök sova. Gjorde en koll att infektionen inte var kvar (hur man nu ser det på ultraljud) och tog ett urinprov.

Jag stortjöt hela undersökningen.

Antar att det bara är att härda ut, bita ihop och acceptera att jag har så ont att jag inte kan hantera mitt eget barn.
 
De sa bara ta alvedon och Ipren och försök sova. Gjorde en koll att infektionen inte var kvar (hur man nu ser det på ultraljud) och tog ett urinprov.

Jag stortjöt hela undersökningen.

Antar att det bara är att härda ut, bita ihop och acceptera att jag har så ont att jag inte kan hantera mitt eget barn.

Nä, det ska du inte göra! Var bestämd med att något är fel! Jag känner en som fick diskbråck under sin förlossning! Allt möjligt kan hända när kroppen går igen något som är så extremt krävande! Var på dem! Kräv ordentlig undersökning! Det låter inte alls normalt! Ok, att jag kände mig överkörd och fullständigt mosad de första dagarna efter förlossningen och knappt kunde sitta. Men så som du beskriver låter inte alls bra!
 
Jag fick ont i ryggen efter min andra förlossning, som en kraftig träningsvärk. Tror det beror på ryggmärgsbedövningen (kände inget alls efter min första). Kanske tror vården att det är det du känner av?
Håller med de övriga att du behöver försöka stå på dig för korrekt utredning och vård, för det där låter inte alls bra.
 
Jag ska prata med sjukgymnast på måndag. Jag känner inte att jag kan göra så mycket mer. Vården har bestämt sig att det är normalt (läste i journalen nu att jag "rör mig obehindrat" så tydligen är det inte så farligt) och att alvedon är lösningen.

Kan du röra dig obehindrat? Om inte, kontakta dem och påpeka att det är fel i journalen och kräv att få träffa någon som tar dig på allvar!
 
Kan du röra dig obehindrat? Om inte, kontakta dem och påpeka att det är fel i journalen och kräv att få träffa någon som tar dig på allvar!
Jag stapplar fram och måste hålla i nånting nästan hela tiden. Trappor är uteslutet (vilket gör det svårt med tanke på hur vi bor..). Jag tycker inte det är obehindrat.
Jag orkar inte bråka med vården om det. De verkar ha bestämt sig för att det är normalt och kommer gå över med alvedon inom sex månader.
Hur jag ska hantera vardagen under tiden verkar mindre viktigt.

Fick en tid till psykiatrin på måndag också, de misstänker postpartum depression. Så har jag "tur" blir jag sjukskriven och min man kan vara hemma och hjälpa mig upp ur sängen och att lyfta barnet.
 
Jag stapplar fram och måste hålla i nånting nästan hela tiden. Trappor är uteslutet (vilket gör det svårt med tanke på hur vi bor..). Jag tycker inte det är obehindrat.
Jag orkar inte bråka med vården om det. De verkar ha bestämt sig för att det är normalt och kommer gå över med alvedon inom sex månader.
Hur jag ska hantera vardagen under tiden verkar mindre viktigt.

Fick en tid till psykiatrin på måndag också, de misstänker postpartum depression. Så har jag "tur" blir jag sjukskriven och min man kan vara hemma och hjälpa mig upp ur sängen och att lyfta barnet.

Det är bra att du ska få en tid till psykolog. Det ena utesluter inte det andra.

Men du måste bråka med vården! Tills de har tagit reda på varför du har så ont att du inte kan ta hand om ditt barn! Vården tar ofta inte kvinnors smärta på allvar! Man måste vara jobbig! Ta hjälp av din man, din mamma/pappa/moster/bästa kompis eller vem som nu är bra på sånt om du själv inte orkar!

Som sagt, jag känner en som fick diskbråck under sin förlossning och har hört om andra som fått skador på svanskotan. Ta reda på om ditt "bara" är mjukdelar som blivit mörbultade eller om det är nåt som behöver åtgärdas!
 
Han har erbjudit sig, men jag vet att han är för snäll (och lite mesig) för att verkligen klara ut det. Brukar sluta med det blir jag som får lägga energi på det ändå. Just nu finns inte den energin

Har du nån vän, förälder, moster/liknande som är bra på sånt?

Sen är det ju inte säkert att din man är för snäll i det här läget när han ser hur dåligt du mår!
 
Som sagt, jag känner en som fick diskbråck under sin förlossning och har hört om andra som fått skador på svanskotan. Ta reda på om ditt "bara" är mjukdelar som blivit mörbultade eller om det är nåt som behöver åtgärdas!
Vad skulle vården göra åt ett diskbråck i nuläget tänker du?
Så länge det inte är några problem att kissa/bajsa/hålla sig så gör man inget ingrepp i akutskedet, eftersom de allra flesta läker ut av sig själva.

Krampar det i musklerna så vore kanske muskelavslappnande en möjlighet för att underlätta, om det inte krockar med övrig medicinering eller eventuell amning. Men det löser VC i så fall. Kan även funka med tens eller akupunktur. I övrigt används avlastande positioner, som man kan prova ut ihop med fysioterapeut (och i väntan på sådan kan man prova sig fram själv, med kuddar i olika positioner), och ev. övningar beroende på undersökningsfynden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 230
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp