Omöjliga värden!??

Reykur

Trådstartare
Jag trodde att jag sett det värsta vad gäller värden på grovfoder, då mitt hö hade srp på 17, men icke!
Jag ska ha hästen med mig på APU (marckebäcks gård) Och då får vi köpa grovfoder av dom. Vi fick värdena i går, och döm min förvåning!

Ts:55%

Mj: 9.1
Srp: 9 ( :eek: )
Ca: 1.6
P: 0.8

Så otroligt lågt protein så det är sanslöst! Hösilaget har en kvot på 0.98.. Hur löser jag det?
Jag slet mitt hår i går natt, men till sist så har det nog fixat sig..

Jag räknade på 35% arbetstillägg och då blev behovet
Mj: 54.7
srp: 328.2
Ca: 21.9
P:16.41

Så här blev då foderstaten:
Hösilage: 3.5 kg
Lusern Mix: 2 kg
Krafft Groov: 0.4 kg
Krafft pluss Grön: 0.2 kg
Krafft Protein: 0.25 kg
Miner vit: 0.18 kg

Då hamnar jag på:
Mj: 55.85
srp: 334
Ca: 37.9
P: 22.82

Det ger kvoterna :
Srp/Mj kvot: 5.98
Ca/p kvot: 1.66

Hur ser detta ut? Ni erfarna foderstatsräknare kanske kan komma med lite kritik? Positiv el. negativ.. ;)

Kan ju säga att mitt Mvg i foderstatsräkning (i kursen Hästkunskap) var välbehövligt i natt :D ;)
 
Sv: Omöjliga värden!??

En snabb fundering....har inte mitt foderstatsprogram i denna "burk". Men varför använda lusern mix och inte hackad strå? Måste du ge både Nya groov, plussgrön OCH protein? Kan du inte ge mer lusern och bara k.protein? Funderingar bara....kan inte "kontrollräkna" mina påståenden.

//Alice
 
Sv: Omöjliga värden!??

Du har inte möjlighet att köpa eget hö? Det blir MYCKET billigare än att fodra med så stora mängder dyrt tillskottsfoder.
 
Sv: Omöjliga värden!??

Om man fodrar med lusern mix kan man byta ut lite hösilage, så inte energin rusar i taket och proteinet blir as lågt, det kan man inte göra med hackat strå, det räknas inte som grovfoder...
Måste fodra med N. groov, för att fodra med ett specialfoder.. Man ska ju ha högre giva fördigfoder än special/koncentrat.
Ökar jag lusernen funkar det inte med energin, jag får upp proteinet bättre om jag fodrar med detta.. Redan provat dina förslag ;)
 
Sv: Omöjliga värden!??

Tyvärr kan jag inte det.. Jag måste fodra med hösilage, för hans hostas skull. Och köper jag inte av dom måste jag köpa småbalat från horse-hage, och det blir tyvärr ännu dyrare. Det blir antagligen den dyraste månaden i mitt liv, fodermässigt.. Men, det är ju bara en månad.. ;)
Tycker du att det annars är en fungerande foderstat?
 
Sv: Omöjliga värden!??

Reykur skrev:
Om man fodrar med lusern mix kan man byta ut lite hösilage, så inte energin rusar i taket och proteinet blir as lågt, det kan man inte göra med hackat strå, det räknas inte som grovfoder...

Men jooo, visst räknas hackad strå som grovfoder??!?!! :confused: Det vill jag minnas att jag läst otaliga gånger här på forumet och Krafft (ja, jag vet INTE opartisk källa ;) ) hävdar att man utan problem kan byta ut grovfoder mot hacken. Inte allt grovfoder givetvis. Jag har själv bytt ut så mycket som 1,5 kg grovfoder (till c-ponny) mot hacket då vi hade 19 gSRP i höet....Hacket har ju också högre kvot än mixen.

//Alice
 
Sv: Omöjliga värden!??

Ring tillbaka och fråga om det verkligen stämmer. Markebäck föder ju upp hästar och borde väl kunna erbjuda bättre ensilage. Förhoppningsvis har du fått fel värden! *håller tummarna*
 
Sv: Omöjliga värden!??

Kan du inte köpa egna småbalar ensilage då? Tror det finns ner till 30-kilos, en sån borde du ju hinna göra av med innan det blir dåligt. Blir ju lite dyrare än storbalsensilage, men avsevärt billigare än alla dyra proteinfoder.
 
Sv: Omöjliga värden!??

Hannely skrev:
Kan du inte köpa egna småbalar ensilage då? Tror det finns ner till 30-kilos, en sån borde du ju hinna göra av med innan det blir dåligt. Blir ju lite dyrare än storbalsensilage, men avsevärt billigare än alla dyra proteinfoder.

Japp, det finns sådana balar. Har själv haft 40 kg balar och de hinner en häst äta upp på ca 3,5 dagar.

Mvh//LG
 
Sv: Omöjliga värden!??

Enda småbals producenten här i närheten är HorseHage, köper jag av dom måste jag få det transporterat till hedemora, och då hamnar kg priset på minst 4.50. Inte billigare... :/ hade vart en annan sak om det gick att köpa småbalar från en vanlig "höbonde" men. så är inte fallet här..
 
Sv: Omöjliga värden!??

Dubbelfrågade i går om det verkligen stämmde, och.. jo.. Tyvärr var det så. De har ett annat hösilage till ston+unghästar, men det säljer dom inte.. :/
 
Sv: Omöjliga värden!??

Väger hästen ca 350 kg? I så fall bör du inte fodra med mindre än 4,2 kg TS. Din foderstat ger 3,73 kg TS.

Lucernhack räknas som grovfoder på precis samma sätt som Lucernmixen. Det pelletterade lucernet räknas däremot inte som grovfoder.

Förslag

3,5 kg silage
2,5 kg lucernhack
100 gr soja
50 gr Miner Vit
1 dosmått Fosforbalans

MJ 54
Smrp/MJ 6,14
Ca/P 2,54

Kan du använda dig av halm blir det lite bättre tycker jag.

Förslag

3 kg silage
2 kg halm
1 kg lucernhack
250 gr Krafft Protein
300 gr soja
40 gr Miner Vit
1 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 54
Smrp/MJ 6,17
Ca/P 1,97

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 705
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp