Om man rider en vinterpälsig häst så den blir svettig

R

Real_Life

Till exempel om man har ridit ett dressyrpass på någon plan någonstans, ridbana eller ridhus eller åker eller vad som helst. Och sen ska t.ex. skritta 20-30 min. Bör man ha täcke på den då?
Har hört olika och vet inte vad jag ska tro :crazy: Vissa säger att man ska ha det, till exempel ett fleecetäcke, för att den inte ska bli kall på ryggen och korset. Andra säger att man inte ska det, eftersom hästarna måste få lufta. Jag tror mest på det första, men någon som kanske kan säga hur det är?

Sv: Om man rider en vinterpälsig häst så den blir svettig

Jag tror inte det behövs, förutsatt att hästen marscherar på med hela kroppen. Men sen när den kommer hem har det ju fått tid på sig att varva ned och är förmodligen hyfsat "sval", dvs den behöver täckas direkt när den står still (vilket dock alltid gäller).

Men det beror ju klart på om hästen är täckad ute lr inte... Täcke i hagen (annat än tunt höst/vår) betyder för mig ländtäcke minst vid fram/avskrittning beroende på väderlek.

Hästen jag rider går täckad vintertid men klipps ej, hon sätter väldigt sparsamt med päls.

Vid en "normal" tur i minusgrader på vintern går hon naken, vi är hela tiden i rörelse men hon blir inte svettig.
Är det runt nollan och snöar ute, dvs fuktigt så brukar jag använda ländtäcke.

Vid träning där hon kan bli svettig tar jag alltid med fleece-täcke och hänger på henne på vägen hem, har ca 15min skrittväg från ridhuset.

De ganger jag rider min ponny med full vinterpäls sa att hon blir svettig sa använder jag inte ländtäcke. Detta oavsett hur kallt det är. Dessutom är det svart att ta med sig ett täcke pa skogstur för att lägga pa pa hemvägen. Resonerar som sa att sa länge hästen rör pa sig är det ingen fara. När vi kommit hem och in i stallet far hon däremot täcke pa sig. Detta mest för att hon ska torka snabbare och komma ut i hagen tidigare.

Under sommaren tror jag verkligen inte du behöver täcka! Men har du ridit hårt i ridhus tex och det är minusgrader ute kan det ju vara bra om du måste ut för att ta dig hem då det blir en temperaturomställning. Men annars, nej.

Jag tycker inte man behöver täcka! Hästen rör på sig hela tiden och börjar inte frysa... Skulle snarare tro att den börjar svettas med täcke

Jag har ridit islandshäst i rätt många år, och klipper man inte dem, blir de ju långpälsade på vintern. Och svettiga vid ett normalt ansträngande ridpass. Nej, jag har inte täcke när jag skrittar av, men lägger på fleecetäcke när vi kommit hem.

På sommaren, när hästen blir svettig, duschar jag den och släpper ut i hagen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka