Olydig som f..n

Tättran

Trådstartare
Jag har en islänning som jag harvat med hur länge som helst , arbetat med lydnat osv osv. Han har kanongångarter, men lite speciell.
När jag tömkör honom, så kan han få nåt ryck och bara sticker .Vet inte hur många ggr som jag hämtat honom i skogen och på byn.

Det har även hänt att han stuckit iväg när jag går hem med honom efter ett ridpass.Hade hoppat av och skulle gå sista biten.

Däremellan är han hur snäll som helst.Han var hingst tills han var 5 år.
Hur fasiken ska man bära sig åt med såna hästar.
Hjälp!!!

Sv: Olydig som f..n

Jag har en islänning som jag harvat med hur länge som helst , arbetat med lydnat osv osv. Han har kanongångarter, men lite speciell.
När jag tömkör honom, så kan han få nåt ryck och bara sticker .Vet inte hur många ggr som jag hämtat honom i skogen och på byn.

Det har även hänt att han stuckit iväg när jag går hem med honom efter ett ridpass.Hade hoppat av och skulle gå sista biten.

Hjälp!!!
Tror tyvärr att det är så enkelt att han helt enkelt vet att han är starkare än du så när andan faller på så utnyttjar han det. Det enda egentligen att göra är att komma på ett sätt att klara av att avbryta hans "flykt" och ta honom ur vetskapen om sin styrka. Det är ju inte så himla lätt eftersom han ju faktiskt ÄR betydligt starkare. Hade hand om en fullblodshingst som ägaren förklarat reste sig och stack när galoscherna inte passade. Det tog en tid innan det hände första gången och situationen var då att jag skulle leda in honom från hagen och eftersom han varit så beskedlig i mer än ett halvår så hade jag avdramatiserat hans omtalade beteende med att ägaren kanske överdrev det. Tyvärr hade jag ju vid detta tillfälle bara grimma på hästen och det var halt, han var broddad men inte jag, så resultatet blev att jag fick en åktur i linan som inte upphörde förrän vi kom till stallet. Jag tog in honom och satte på ett stigbett och hämtade ett dressyrspö. Tillbaka till hagen och provocerade fram hans stegring och försök att dra men nu mer förberedd. När han reste sig petade jag till honom bak med spöt med resultat att han gick ner och försökte fly. Då "fångade" jag honom i stigbettet. Detta upprepade sig 3 gånger och sedan var fighten över. Såg säkert inte klokt ut för en utomstående men det gav resultat. Ledde honom alltid i grimma från hagen men inga fler dumheter, han "gick fot" snällt och lugnt. Denna häst var tre år och också mycket trevlig att ha och göra med. Detta var enda gången jag råkade på hans dåliga humör från marken och när jag red hände det aldrig så jag behövde inte bråka mer om det. Viktigt är dock att provocera fram det när man själv är beredd och har tiden att lösa problemet fullt ut, för har man med hästar att göra kan det ju ta tid och ibland måste man improvisera en hel del. Jag skulle fundera ut ett sätt och en plats som passar dig och "ta tjuren vid hornen", men det ska ske på dina villkor.:banana:

Hej.Tror du att det skulle funka om man hade en repgrimma under tränset, Och när han får ett sånt ryck igen så rycker man till i grimman , så att han blir spak .

Hjälp!!!

Det är nog som andra skrivit, att hästen fattat att han kan göra som han vill ibland. Då gäller det att mota fan i grinden helt enkelt. Förekom istället för att förekommas. Lättare sagt än gjort ibland, men du måste helt enkelt tänka steget längre hela tiden.

När du tömkör - hur har du tömmarna då? En modell som fungerar bra på hästar som vill dra iväg - och om du kör på volt - är att ena tömmen löper från din hand, igenom tränsringen och till gjorden. Inte så lätt att köra rakt fram i skogen med detta, men det kanske du inte bör göra heller med tanke på hur det går till. Se också till så att tömmarna är tillräckligt långa (16 m tror jag de rekommenderar) så du har lite att jobba med när det händer saker.

När du leder kan du t ex ha en longerlina att leda hästen i, så att du även där har lite att ge på när han börjar bråka.

Hoppas detta hjälper dig nåt iaf. Lycka till!

Hej.Tror du att det skulle funka om man hade en repgrimma under tränset, Och när han får ett sånt ryck igen så rycker man till i grimman , så att han blir spak .
Svårt att säga, jag känner inte hästen men det viktiga är egentligen inte vad du gör utan hur du gör det. Det ska ovillkorligen sluta med att du bevisat för honom vem som bestämmer och kraftigt markerat att du inte accepterar sådant beteende. Misslyckas man så har han bara ytterligare en gång fått klättra på rangstegen och stärkt sitt ledarskap över dig. Ibland kräver ju situationen krafttag omedelbart och man får ingen betänketid men ska man förklara "krig" med en häst för att det är enda utvägen så ska man i förväg ha sitt agerande klart för sig och inte ge avkall på målet: hästen SKA lyda. Och när den gör det: MASSOR av beröm. Det är lika viktigt att förstärka positivt beteende som att aldrig någonsin ge efter i sitt ledarskap.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka