Sv: olja--> värden?
Är ingen mästare på foder så jag undrar över varför man ger hästar olja.
Det finns ju inte mycket fett i hästens naturliga föda och dessutom har de ju ingen gallblåsa, så hur kan tarmar och mage och dylikt orka bearbeta all den olja dom får i sig?
Någon duktig som kan svara??
Kan svara varför jag ger, min herre får 3 dl olja/dag, kommer höjas till 4 dl sen när han jobbar mer = kräver mer.
Men jag ger olja för att få i herrn mer MJ, UTAN att öka mängden kraftfoder, dvs den volym han måste äta. Jag har 'problemet' med en mycket svårfödd herre som inte har någon aptit att tala om. Dvs dels äter han mindre stråfoder än jag skulle föredra, och inte världens glupskaste på kraftfoder helle. Och han täcker inte sitt behov av MJ på långa vägar via grovfodret. Om jag ökar kraften så det blir mer volym, så i första ledet så äter han det, men 'går ner' i grovfoderätandet. Dvs det blir en ond spiral, där mer kraftfoder gör att han äter mindre grovfoder, vilket gör att jag måste komplettera det som förloras via grovfodret med ännu mer kraftfoder vilket gör att han äter ännu mindre grovfoder etc.
I andra läget, om kraftfodret ökas ännu mer, då börjar han lämna det. Dvs jag har en häst som äter ännu mindre grovfoder, inte äter sitt kraftfoder och alltså inte får i sig vad han behöver.
Där är oljan bra, då kan jag tillföra MJ UTAN att öka volymen foder, och jag kan hålla grovfoderätandet på en vettig nivå, han äter upp sitt kraftfoder, och får i sig det MJ han behöver.
Skulle jag ge de ca 10 MJ han får via oljan skulle det motsvara knappt 1 kg kraftfoder, vilket blir olika i volym beroende på sort, men minst dryga litern i volym. Istället så får jag med oljan i de där 10 MJ utan att öka volymen alls. (Det man dock måste vara försiktigt med vad gäller den här herrn är att det inte blir för mycket olja varken vid varje fodertillfälle eller totalt. För mycket olja för HANS smak vid varje fodertillfälle gör att han ratar kraftfodret. För mycket totalt för honom gör att magen bli lite lös).