olja--> värden?

Shimzy

Trådstartare
snabb fråga bara..
vad är det för värden på olja?
villken olja är bäst?

någon mer som hört att olja gör så att tarmen får svårare att ta upp näringsämnena?

Sv: olja--> värden?

32 MJ per kg.

Alla oljor av livsmedelskvalitet går bra om det är energitillskottet man vill åt, köp den billigaste.

Olja försämrar inte näringsupptaget.

Är ingen mästare på foder så jag undrar över varför man ger hästar olja.
Det finns ju inte mycket fett i hästens naturliga föda och dessutom har de ju ingen gallblåsa, så hur kan tarmar och mage och dylikt orka bearbeta all den olja dom får i sig?
Någon duktig som kan svara??

Nej hästen har ingen gallblåsa så det stämmer att den inte kan tillgodogöra sig stora mängder olja åt gången. Däremot så produceras det kontinuerligt en liten mängd galla, därför måste oljan portioneras ut i liten mängd åt gången.

Man ger det åt svårfödda hästar istället för eller som komplement till kraftfoder. Mycket bra energitillskott och man kan undvika höga stärkelsegivor.

Vilken sort rekommenderar man då. Med tanke på att soja och majs oftast är väldigt genmanipulerad, kan man kanske ge olivolja(kallpressad) eller är det inte bra?

Jag ger linfröolja. Men inte för att höja MJ utan för nyttigheterna. Ex flera varianter av Omega3. Har eksemhäst och det ska hjälpa mag och tarmbalansen och även hår och hud. Vet egentligen inte om det är oljan som hjälper, men hon har succesivt blivit bättre under de 2 åren jag gett det. Blank päls får hon på köpet.:D

om man ger linfrö pellets borde dem ju få i sig en del linfröolja..?
eller har jag fel?

Du verkar kunnig så jag frågar dig :p

Hur mycket olja på ett ungefär kan en häst tillgodogöra sig?
Min får 3-4 dl rapsolja per dag, han är väldigt svårfödd.
Men det är kanske onödigt mycket?

någon mer som hört att olja gör så att tarmen får svårare att ta upp näringsämnena?

Jag är en förespråkare för att ge större mängder olja till 3 typer av hästar. 1. hästar som inte tål stärkelse eller höga sockergivor pga av korsförlamningsbenägenhet. 2. Högpresterande energikrävande hästar för att reducera stärkelsebehovet 3. Arbetande hästar med insulinresistens.

MEN man ska kalkylera med att om olja utgör en stor dels av energiintaget så minskar fibernedbrytningen. I en studie av Janssen 04 såg man att om man gav hästar sojaolja motsvarande 63% av energiintaget så minskade energiutvinningen ur fibrer med 15 %.

Mindre mängder olja, typ några dl rapsolja för att komma åt de nyttiga fetterna, har en försumbar effekt på fibernedbrytningen. HH

okey, tack.
så till en "vanlig" häst som är tunn kan man ge en mindra mängd utan att påverka fiberupptaget?
hur mycket är en liten mängd?

ja men det borde nog vara en del olja kvar ändå.. eftersom dem könns helt oljiga pelletsarna..
och fick rekomendation att inte ge för mkt för då blir dem lösa i magen av oljan...

men undra hur mkt olja det innehåller?

Ett par hg olja per fodertillfälle borde man tryggt kunna ge till en 500 kg häst. HH

Är ingen mästare på foder så jag undrar över varför man ger hästar olja.
Det finns ju inte mycket fett i hästens naturliga föda och dessutom har de ju ingen gallblåsa, så hur kan tarmar och mage och dylikt orka bearbeta all den olja dom får i sig?
Någon duktig som kan svara??

Kan svara varför jag ger, min herre får 3 dl olja/dag, kommer höjas till 4 dl sen när han jobbar mer = kräver mer.

Men jag ger olja för att få i herrn mer MJ, UTAN att öka mängden kraftfoder, dvs den volym han måste äta. Jag har 'problemet' med en mycket svårfödd herre som inte har någon aptit att tala om. Dvs dels äter han mindre stråfoder än jag skulle föredra, och inte världens glupskaste på kraftfoder helle. Och han täcker inte sitt behov av MJ på långa vägar via grovfodret. Om jag ökar kraften så det blir mer volym, så i första ledet så äter han det, men 'går ner' i grovfoderätandet. Dvs det blir en ond spiral, där mer kraftfoder gör att han äter mindre grovfoder, vilket gör att jag måste komplettera det som förloras via grovfodret med ännu mer kraftfoder vilket gör att han äter ännu mindre grovfoder etc.

I andra läget, om kraftfodret ökas ännu mer, då börjar han lämna det. Dvs jag har en häst som äter ännu mindre grovfoder, inte äter sitt kraftfoder och alltså inte får i sig vad han behöver.

Där är oljan bra, då kan jag tillföra MJ UTAN att öka volymen foder, och jag kan hålla grovfoderätandet på en vettig nivå, han äter upp sitt kraftfoder, och får i sig det MJ han behöver.

Skulle jag ge de ca 10 MJ han får via oljan skulle det motsvara knappt 1 kg kraftfoder, vilket blir olika i volym beroende på sort, men minst dryga litern i volym. Istället så får jag med oljan i de där 10 MJ utan att öka volymen alls. (Det man dock måste vara försiktigt med vad gäller den här herrn är att det inte blir för mycket olja varken vid varje fodertillfälle eller totalt. För mycket olja för HANS smak vid varje fodertillfälle gör att han ratar kraftfodret. För mycket totalt för honom gör att magen bli lite lös).

undrar bara en liten sak. vrf ger man hästar olja?? jag har hört en massa olika svar som att det är bra för pälsen osv.. funkar alla oljor??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna