Olja likvärdig med laxolja?

Dentaku

Trådstartare
Som rubriken säger, finns det någon olja som är likvärdig laxolja som man kan ge som tillskott? Jag använder sådan sen ett halvår tillbaka och är jättenöjd bortsett från en sak - Bentley blir missfärgad runt munnen eftersom han har ljus päls där. Först trodde jag att han hade svamp men när han aldrig kliade sig och jag insåg att färgen kom när jag började använda laxolja så gick det upp ett ljus. Han får dessutom en rätt rejäl skvätt för att få upp fettinnehållet i färskfodret.

Några tips?

Som rubriken säger, finns det någon olja som är likvärdig laxolja som man kan ge som tillskott? Jag använder sådan sen ett halvår tillbaka och är jättenöjd bortsett från en sak - Bentley blir missfärgad runt munnen eftersom han har ljus päls där. Först trodde jag att han hade svamp men när han aldrig kliade sig och jag insåg att färgen kom när jag började använda laxolja så gick det upp ett ljus. Han får dessutom en rätt rejäl skvätt för att få upp fettinnehållet i färskfodret.

Några tips?

Vilken laxolja har du? Jag har Svenska DjurApotekets, och jag har aldrig sett några missfärgningar vare sig i snusrarnas skägg eller på aussiesarna. Tänkte om det kanske bara är ett visst märke som ger missfärgningarna :)?

Vilken laxolja har du? Jag har Svenska DjurApotekets, och jag har aldrig sett några missfärgningar vare sig i snusrarnas skägg eller på aussiesarna. Tänkte om det kanske bara är ett visst märke som ger missfärgningarna :)?

Jag har BioSalma.

Då får det bli fiskolja nästa gång jag köper! Tack ni som tipsat!

Jag använder kapslar istället då jag hatar lukten i skägget. All typ av fukt kan missfärga pälsen, så även själva färskfodret.
Provat både linfröolja och svartkumminolja som alternativ men förstnämnda har inte heller någon god doft och svartkumminoljan ger man bara några droppar av men smaken uppskattas inte av mina vovvar.

Viacutan är annars ett alternativ då mängden man ger är mycket mindre än vad man behöver ge av till exempel laxolja. Själv verkar jag dock vara väldigt luktkänslig för jag tycker att hundarna luktar illa av det med, medan min uppfödare som använder det dagligen inte alls känner av det.

Jag använder kapslar istället då jag hatar lukten i skägget. All typ av fukt kan missfärga pälsen, så även själva färskfodret.
Provat både linfröolja och svartkumminolja som alternativ men förstnämnda har inte heller någon god doft och svartkumminoljan ger man bara några droppar av men smaken uppskattas inte av mina vovvar.

Viacutan är annars ett alternativ då mängden man ger är mycket mindre än vad man behöver ge av till exempel laxolja. Själv verkar jag dock vara väldigt luktkänslig för jag tycker att hundarna luktar illa av det med, medan min uppfödare som använder det dagligen inte alls känner av det.

Mina är ju korthåriga, inte minst i ansiktet, så jag tror inte att fukten är problemet. När de fått blött foder tidigare har det inte varit några problem, det är med just med laxoljan som missfärgningarna dykt upp. Någon lukt har jag inte märkt av heller, tack och lov.

Det finns väl sälolja också, eller har den utgått. Den ska väl vara extra nyttig.
Säloljan är bättre än fiskolja enligt mig - men sälolja får inte köpas eller säljas i Sverige. Däremot är det fritt fram att beställa eller köpa sälolja från t ex Norge för eget bruk.

Varför inte börja med kapslar och komma runt problemet? Lite dyrare möjligen... Energiinnehållet i fodret kan ju tillgodoses med annan olja (olivolja, majsolja, rapsolja)

Dr Baddakys fiskolja finns både som flytande och i kapslar.

Det som ger finast päls hos våra hundar är den billiga linfröoljan.En tesked för en liten hund och en matsked för en medelstor. Jag ger den mosad med en klippt köttbulle till den kräsna. Ekologisk linfröolja (Biofood) i liten flaska, 250 ml, kostar under 30 kr i livsmedelsaffärer och i nätbutiker. Vi tvåbeningar äter av den också varje dag. Den håller 2 mån efter att man öppnat den och i kylskåp. Linfröolja innehåller dubbelt så mycket omega-3 som laxolja. Linfröoljan är renare än fiskoljor som kan innehålla gifter från haven. Det är snällare mot miljön att ge av den, än att fiska bara för att utvinna fiskolja. Fattiga fiskare blir utan fångst, när vi fiskar ut haven för att göra fiskolja till oss i den rika världen.

Testa och jämför. Det finns ganska många studier om linfröoljans hälsofördelar och det finns studier på hund också. Kanske en mycket gammal hund lättare tar upp animalisk olja, men testa hur det funkar på din hund om du vill.
Du kan ge fiskoljekapslar för barn till en liten hund om du vill. Gå till apoteket och jämför pris och innehåll om du absolut vill ge fiskolja. All omega-3 gör blodet mer lättflytande och om hunden ska opereras eller om den skadas får man tänka på det.

Senast ändrad:
Mina får linfröolja. Köper 10 liters, då jag har det till hästarna också. Bra pris och både hästar och hundar mår fint på det, fina pälsar och magar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka