Okunniga människor...

fettso

Trådstartare
:mad: Hälsade på uppe hos mina föräldrar i helgen och på söndagen var det hopptävlingar på klubben.
Eftersom större delen av min fam var där åkte jag också dit,men tyckte jag möttes av en icke så inbjudande syn... :(

En liten tjej gick omkring med en shetlandsponny utanför ridhuset,som hon gång på gång ryckte i munnen(hästen hade träns på sig)för att den skulle gå fortare,hästen småsprang redan.Jag kan ju gissa vilka det är som lär ungarna detta.. :crazy:
En annan tjej var där och skulle hopptävla med sin isis,hästen hade ingen koll på sina ben.... :crazy: Hon hade full sjå att hålla balansen och kravlade över första och andra hindret,vägrade ut sig på tredje..
Hur kan man ens komma på tanken att ställa upp i en LD om hästen knappt kan galoppera??Hade förstått om hon ställde upp i nån mindre klass men hästen var inte färdig för den höjden!

Tilläggas ska att hästen fick ett dödfött föl i somras,och har haft problem med bäckenet,hästen var på väg att dömas ut. :mad: När jag var med min syster på en tävling så såg jag några ungar kasta sten och slå på en häst med en sopborste(på mammas order givetvis)för att få den att gå in i transporten. :mad: Blir sååå jädrans arg på alla vuxna som beter sig som svin mot sina hästar,och dessutom lär sina barn att göra likadant. :(

Sv: Okunniga människor...

Fy vad hemskt att höra :cry: .

/Felizhia :(

Sv: Okunniga människor...

Ja.. det är hemskt att folk lär barn göra så.
När det är tävlingar i stallet där jag rider ser man ofta hur folk slår på hästarna för att få dem gå in i transporterna.
Jobbigt att se, det är bara så man skulle vilja gå fram och ta hästen därifrån ;)
Är själv hårt emot att slå hästar.. å i övrigt använda våld för att få dem att göra saker.
Så det är jobbigt, det är inte alltid föräldrarna som lär heller.. utan många av dem "stora" tjejerna lär ut.
Oftast kanske det bara är på "skämt".. men de små ungarna ser upp till dem.. och ett enda litet "ryck tag lite i munnen om han uppför sig dumt" kan sluta med att småungarna går och rycker i hästarnas munnar så fort dem gör något.
Det är synd att vuxna och de äldre tjejerna/killarna inte fattar att de mindre barnen ofta ser upp till dem.. och att dem inte utnytjar det till att lära dem att respektera hästen i stället för att bara banka å slå på dem. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka