Överutfodring med Protein?

T

traloppan

Vad kan hända om man överutfodrar med protein? Har det någon betydelse om proteinöverskottet då kommer från lusernpellets och hö?
 
Sv: Överutfodring med Protein?

Stora mängder lättlösligt protein(ffa från kraftfoder) kan ge en störning i grovtarmen med en livsfarlig diarre som följd, Baron Gruff.
Mathias Malmgren på SLU skriver att stora proteinöverskott påverkar vätskebalansen negativt, jag vet inte riktigt hur han menar men ett proteinöverskott(oberoende av källa) leder till att kroppen måste göra sig av med överskottskväve som kissas ut.
Samtidigt blir skiten ofta lite lösare vid höga proteingivor. Jag tror att det skall väldigt mycket till innan det blir något praktiskt problem så länge salt o vattentillförseln fungerar. Om däremot en hårt arbetande häst får i sig för lite salt o vätska o därmed måste koncentrera urinen maximalt kan detta bidraga till försämrad prestation.
PL
 
Sv: Överutfodring med Protein?

Ajdå.. :crazy: Tusen tack för infon Peter- även om den inte var så rolig... :crazy: Min får väldigt mkt. protein just nu. Ca. 2-3 l. lusern (1 kg?? ungefär) och fri tillgång på hö (men han pillar nog inte i sig merrän max 5 kg per dag då han fortfarande har gräs i hagen) och 1 l. (ca. 0,5 kg.) betfor. Höet ligger på 52 ca i smb. protein.

Utöver detta får han även ca. 3-4 dl. olja (+ mineraler o vitaminer). Och höet ligger på ca 9,2 i energi.

Han dricker inte så jättemycket, mellan 10-20 l. per dag men får väl även i sig en del vätska av gräset. Saltstenen använder han men inte jättemycket, det finns dock salt även i mineralerna.

Han är fin i magen så det kanske är ok ändå? Att jag vill fortsätta med proteinöverskottet är för att han blivit ovanligt fin i hull men han har också en del knutor som även kan bero på mygg (eller att han fäller), och så har han blivit ganska fet i pälsen.

Bör man oroa sig även om de är väldigt fina i magen? (mörka, fasta bollar). :confused:

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överutfodring med Protein?

Har inte heller räknat men tack vare det ganska höga energi innehållet i höet + olljan så borde det inte bli såå farligt kanske.. :smirk: Han verkar i alla fall pigg o frisk o tjockare än någonsin. Är fin i ben o mage men som sagt lite "finnig" i hyn och fet i pälsen vilket som sagt kanske kan bero på annat än maten. :-)
 
Sv: Överutfodring med Protein?

Det lär knappast bli särskillt mycket protein. Kom igen när du måste ge 10 kg av ett grovfoder som innehåller nämare 90gSRP/kg :smirk:
 
Sv: Överutfodring med Protein?

traloppan skrev:
Ajdå.. :crazy: Tusen tack för infon Peter- även om den inte var så rolig... :crazy: Min får väldigt mkt. protein just nu. Ca. 2-3 l. lusern (1 kg?? ungefär) och fri tillgång på hö (men han pillar nog inte i sig merrän max 5 kg per dag då han fortfarande har gräs i hagen) och 1 l. (ca. 0,5 kg.) betfor. Höet ligger på 52 ca i smb. protein.

Utöver detta får han även ca. 3-4 dl. olja (+ mineraler o vitaminer). Och höet ligger på ca 9,2 i energi.

Han dricker inte så jättemycket, mellan 10-20 l. per dag men får väl även i sig en del vätska av gräset. Saltstenen använder han men inte jättemycket, det finns dock salt även i mineralerna.

Han är fin i magen så det kanske är ok ändå? Att jag vill fortsätta med proteinöverskottet är för att han blivit ovanligt fin i hull men han har också en del knutor som även kan bero på mygg (eller att han fäller), och så har han blivit ganska fet i pälsen.

Bör man oroa sig även om de är väldigt fina i magen? (mörka, fasta bollar). :confused:



Tacksam för svar!

är det pelleterad lusern? iså fall väger tre liter två kilo.
 
Sv: Överutfodring med Protein?

Japp, det är pelleterad. Vågen har pajat så tack för infon.

Magdalena, har du sånt dunderhö?!?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
499
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
209
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
13
· Visningar
763
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp