Överlåta häst vars ägare har gått bort?

R

Raderad medlem 68338

Min pappa gick tragiskt bort i måndags. Hans sista önskan var att hans häst skulle överlåtas till medryttaren (en yngre tjej). Hans bortgång gick så hastigt att det inte hann göras innan han lämnade oss.
Hästen är värd relativt mycket pengar men det var pappas allra käraste kompis så viktigast för honom är att han skulle få ett bra och kärleksfullt hem.
Jag förmodar att det efter pappas bortgång automatiskt är så att min mamma ärvt hästen. Alla papper (pass, ägarbevis osv) är ju fortfarande på pappa.
Måste vi vänta till efter bouppteckning osv för att kunna överlåta hästen eller hur fungerar detta rent juridiskt?
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Jag vill bara säga hur otroligt hemskt och uttrycka min stora sympati . Beklagar verkligen :(
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Beklagar så hemskt mycket! Det är tufft att förlora en förälder.

Rent juridiskt tillhör väl hästen dödsboet och kan väl överlåtas efter bouppteckning i så fall. Funkar väl som med exempelvis en bil el dyl kan jag tänka mig. Förhoppningsvis kan någon mer juridikkunnig hoppa in i tråden.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Vad tråkigt, beklagar förlusten av din pappa :( Hästen tillhör väl nu dödsboet och bodelning ska väl göras, är inte någon expert på det juridiska. Det är om ni så länge låter medryttaren bli fodervärd åt hästen tills alla papper kommit iordning?
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

beklagar :(

Finns det några invändningar i familjen om att hästen ska till medryttaren? Det lär ju vara ett muntligt testamente från din pappa som säger att hon ska få hästen och om alla är överens om detta så är det nog bara att överlåta den. Skriv någon form av överlåtelsehandling bara.
Och ta upp hästen som en tillgång i bouppteckningen.

Jag fick en häst via muntigt testamente för några år sedan. Jag hade inte haft kontakt med min vän på 4 år, pga att hennes sjukdom gjorde henne för trött för att orka med någon vidare kontakt. Hennes mamma ringde mig och sa att "nu är slutet nära och hon vill att du ska ta hand om hästen, annars ska den slaktas". Jag hämtade honom förvisso ett par dagar innan hon avled, men hennes uttalade önskan var att hon skulle vara hans ägare ända tills hon dog. Efter detta fick jag en enkelt författad överlåtelsehandling, där föräldrarna skrev att de följde hennes sista vilja och överlät hästen till mig.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Börjar med att beklaga sorgen och förlusten efter din pappa.

Ett dödsbo är ju en egen juridisk person så spontant känns det som att dödsboet kan överlåta hästen. Dödsbodelägare brukar vara make/maka och barn och de ska bestämma tillsammans. Ska någon bestämma själv måste den ha fullmakt av de övriga dödsbodelägarna (fullmakter kan ju vara skrivna på olika sätt, gälla en speciell sak eller generellt).
Är man hemskt ovänner inom familjen eller att dödsboets skulder och tillgångar är oerhört komplicerade att reda ut kan man använda sig av bouppteckningsman eller testamentsexekutor (? stavning?) men det verkar ju inte vara fallet hos er.

Bouppteckningen ska vara gjord 3 mån efter dödsfallet om jag minns rätt och sedan blir det arvsskifte vilket upplöser dödsboet. Finns det bara en dödsbodelägare upphör dödsboet redan efter bouppteckningen är registrerad och man behöver inte göra något arvsskifte. Tror också att det finns ngn regel om att man inte ska betala skulder förrän en månad gått efter dödsfallet.

Hoppas det var till någon hjälp, det börjar vara hemskt länge sedan jag läste juridik...:o
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

*allmänt svar till alla*

Tack alla.... Det är ju nog tungt när en sån här sak händer så man har svårt att tänka klart. För fem veckor sedan satt pappa på hästen, nu är han borta 56 år gammal.

Vi har iaf i em ordnat med en advokat som ska göra bouppteckning. Vi är ense om allt inom familjen. Lyckligtvis hann pappa planera och berätta en del hur han ville ha det innan han lämnade oss.

Hästen och hans blivande ägare, en perfect match



Tack för era svar i tråden!
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

beklagar sorgen :( men tänk på att kontakta ANCCE SUECIA angående ägarkort och överföring av ny ägare , Dom kan säkert hjälpa dig med alla papper som ska till för ägarbyte m,m


Tesora
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Tack! Det ska vi tänka på att göra!
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Så skönt att kunna följa den sista viljan, det är ju bara det man vill när något sådant här inträffar :heart
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Kan inte hjälpa i frågan men vill oxå beklaga sorgen. Har ju sett en del filmer genom åren och det syntes ju så väl att han älskade sina hästar.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Min pappa gick tragiskt bort i måndags. Hans sista önskan var att hans häst skulle överlåtas till medryttaren (en yngre tjej). Hans bortgång gick så hastigt att det inte hann göras innan han lämnade oss.
Hästen är värd relativt mycket pengar men det var pappas allra käraste kompis så viktigast för honom är att han skulle få ett bra och kärleksfullt hem.
Jag förmodar att det efter pappas bortgång automatiskt är så att min mamma ärvt hästen. Alla papper (pass, ägarbevis osv) är ju fortfarande på pappa.
Måste vi vänta till efter bouppteckning osv för att kunna överlåta hästen eller hur fungerar detta rent juridiskt?

1. Beklagar förlusten.
2: All respekt för att ni ämnar driva igen din Fars önskan trots att inga papper är skrivna.
3 Ja bouppteckningen måste vara genomförd o klar för att ni ska kunna överlåta ev tillgångar i dödsboet.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Beklagar verkligen! :( Så sorgligt när du skrev att han satt på hästen för 5 veckor sen,och nu är han borta... Och för sjutton, 56 år är ju ingenting! :(

Tycker alltid att din pappa verkade vara en sån himla fin människa och sann djurvän,och fick det liksom ännu mer bekräftat nu.

Hoppas det ordnar sig med allt utan en massa krångel!
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Beklagar verkligen sorgen. Minns så väl filmen på din pappa med den här hästen-syntes verkligen hur mycket han älskade den:love:.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Beklagar!

Allt regleras genom dödsboet, men är alla inblandade överens om att din pappas sista vilja ska följas så lär det inte bli några problem, även om det inte finns på papper.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Var dina föräldrar gifta? För isf ärver din mamma och kan överlåta hästen redan nu. Hon behöver ej vänta på att bouppteckningen ska bli klar. Tillgången kommer att förtecknas eftersom den fanns per dödsdagen men det är fritt fram att din mamma överlåter nu.

Beklagar verkligen sorgen.
 
Sv: Överlåta häst vars ägare har gått bort?

Beklagar sorgen.

Har ingen aning om hur det funkar rent juridiskt men jag hoppas det löser sig för er.


/B
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 822
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp