Öka grovfodret ännu mer?

H

Harmonica

Har ett halvblod på 164cm. Rids i normal träning.
Han är är ganska fin i hull,lite lite tunn bara.. Tycker ni jag ska ge mer grovfoder då eller något extra foder?
Nu äter han:
8 kg ensilage
5 kg hö
0,2 kg betfor
0,75 dl mineraler

analyserna är dessa:
Ensilage:
Torrsubstans 43%
Smältbart protein 38 g/kg foder
Energi 4,6 MJ/kg foder
Kalcium 2.2 g/kg foder
Fosfor 1,1 g/kg foder
Magnesium 0,5 g/kg foder
Kalium 10.8 g/kg foder
Råprotein 126 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 87 g/kg Torrsubstans
Energi 10.5 MJ/kg torrsubstans

Hö:
Torrsubstans 84%
Smältbart protein 45 g/kg foder
Energi 8,2 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,7 g/kg foder
Magnesium 0,6 g/kg foder
Kalium 14,0 g/kg foder
Råprotein 91 g/kg foder
Smältbart protein 54 g/kg foder
Energi 9,8 MJ/kg torrsubstans
 
Sv: Öka grovfodret ännu mer?

njae.. jeg synes du godt kan gi den mere grovfoder! Du har et relativt bløtt ensilage slik at 8 kg av det kanskje ikke tilsvarer mer enn 4 kg høy omtrent.
Du kan gi annet foder også, men der kan jeg ikke hjelpe stort tror jeg da jeg ikke kjenner så godt til hva dere har i Sverige. Jeg hadde satset på å øket grovfodergivan først, mitt varmblods sto spiser mellom 20 og 25 kg ensilage (tørr ensilage, nesten som høy, ts 60-65 kanskje, venter på analyse) + 200 gram speedi beet og 600 gram havre (+ vitaminer/mineraler og salt)

Du skriver inte hvor mye hesten veier, men et halvblod på 164 veier vel 500-550 kg kanskje enda mere også?
 
Sv: Öka grovfodret ännu mer?

Jag tycker också att du kan ge mer grovfoder eller kanske lite havre om hästen funkar på det.

Vilka mineraler ger du? Jag tror du har underskott på fosfor.

mvh Jessica
 
Sv: Öka grovfodret ännu mer?

Jag ger miner vit..
han blir tossig av havre så jag vill helst undvika det..
 
Sv: Öka grovfodret ännu mer?

Jag skulle lätt öka både hö och ensilage ett par kilo var och se vad som händer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp