Objektiv till Nikon D3000

smulan87

Trådstartare
Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55.
Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är att fota framförallt dressyr men även en del hopptävlingar, alltså med rörliga motiv. Allra helst hade jag önskat ett objektiv som fungerar väl även inomhus i ridhus. Men jag förstår att man springer iväg kraftigt i pris då när det är sämre ljusförhållanden. Därför är prioritet att det ska vara BRA utomhus i dagsljus. Jag tror inte att D3000-modellen har autofokus i huset, så därför bör väl det vara i objektivet jag köper, eller?

Som ni förstår är jag nybörjare men vill ändå ha förslag på bra objektiv i varierande prisklasser som kan passa mitt ändamål.

Tacksam för tips!

Sv: Objektiv till Nikon D3000

Hejsan!

Funderar du på t ex ett 100-300mm objektiv? I så fall kan du alltid gå till en kamera affär och fråga dem om råd. Kan i och för sig rekommendera SIGMA, som tillverkar diverse olika kameraobjektiv till olika kameramärken. Original har ju en viss "förmåga" att rusa iväg i pris! :mad: :eek:

Har själv en Canon, men hade turen i oturen att en polare hade en tidigare modell och ett 100-300mm objektiv som han hade, och som jag fixk låna. Han hade sedan oturen att det blev inbrott hemma hos honom och han fick kameran stulen, men jag hade ju hans objektiv, så jag fick det av honom! Snällt va?! :D Om du inte har någonting emot att köpa begagnat, kan du ju alltid kolla på Blocket också! Då brukar man kunna göra klipp om man bara håller kollen där ett tag! :D

Lycka till nu!!

Nikon har en bra budget-telezoom, Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR, som är riktigt trevlig och som har autofokusmotor samt bildstabilisering. Kostar drygt 2000 kr.

Den är tyvärr lite för svag för att fota i de flesta ridhus, men fungerar utmärkt ute. Jag har fotat dressyrtävlingar med den och tycker att den räcker till gott och väl för det och ger jättefina bilder i förhållande till priset.

+ maria85

Ja alltså jag vet knappt vad jag söker egentligen. Jag har förstått att 50 är ungefär vad man själv ser, så frågan är vad som behövs egentligen för att lyckas få till bra kort på tävling. Det är ju svårt då man aldrig riktigt vet hur nära man har möjlighet att stå banan. Jag har tittat på 55-200 och 70-300 typ, vad rekomenderas egentligen? Hur viktigt är det att ha bildstabilisator när man fotar rörliga motiv?

Jag skulle säga att både 55-200 och 70-300 funkar för att fota på en utebana.

Nu har jag bara provat Tamrons 70-300, men just det upplever jag som lite väl långsamt åtminstone för att fota hoppande B-ponnyer om man jämför med Nikons 55-200 och 18-200. Gissar att Nikons 70-300 är i klass med deras andra zoomar, Sigma törs jag inte uttala mig om.

Bildstabilisator är nog en smaksak, jag har den vanligtvis avstängd, men jag vet många som tycker det är ovärdeligt. Har du möjlighet att testa så är det förstås toppen!

Som jag har förstått det verkar 70-300 kosta endel mer än 55-200, behöver man verkligen så mycket zoom när man fotar dressyr och hoppning eller tror du att det räcker med 55-200? Eller bör man istället satsa på en 18-200 som du nämnde? Jag har nog snöat in mig på Nikons egna då de känns lättast att förstå benämningarna på, hihi.

Jag tycker att 55-200 räcker fint! Det räcker över en ganska så stor utebana.

(Här och här är bilder jag tagit med en D40x + 55-200)

Ett 18-200 är ju väldigt "allround", det är sällan man behöver byta objektiv då. Fast det kostar ju... Rent kvalitetsmässigt skulle jag säga att det inte presterar bättre än 55-200 utomhus, däremot något bättre än 18-55.

Ja men toppen, då får det nog bli ett sådant. Jag är ju trots allt bara nybörjare så det verkar ju bra att börja med!

Man kan alltså stänga av och på bildstabilitatorn/VR, är den snabbare utan eller varför föredrar du att ha den avstängd?
Dumma frågor säkert..men försöker suga åt mig så mycket jag kan så att jag kan bli en bättre fotograf! :D

Jag tror inte att det är ett dumt köp, jag var jättenöjd med mitt (bytte till 18-200 när jag bytte kamera)!

Ja, VR slår man av på med ett litet reglage på objektivet. Är man tillräckligt stadig på handen så blir bilderna faktiskt något skarpare om man slår av VR. Jag använder VR när det är blåsigt och jag fotar på längsta brännvidden, då är det svårt att vara tillräckligt stadig, men annars är den av.

Eftersom du verkar ha en ganska ny Nikon, har du kollat på erbjudandet om gratis utbildning? Tror det heter Cool School... Kan varmt rekommendera att gå den, jättebra kurs och så får man ett häfte med "snabbguide" :bow:

Ja har ett Tamron 70-300 med AF-motor, är mkt nöjd. Det är som sagt var lite långsakt i fokuseringen och om den inte hittar en fokuspunkt direkt, så går den igenom hela registret = tar extra sekunder.

I det stora hela får man dock mycket objektiv för lite pengar och jag är nöjd :) Fin kvalitet på bilderna och ett + för macro-funktionen.

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: sodiro
·
I
IT & mobiler Hur fungerar Nikon D40's medföljande objektiv (18-55 mm)... Utomhus i rörelse? Inomhus i rörelse med blixt? Inomhus i rörelse utan...
Svar
1
· Visningar
1 066
Senast: Tarzzan
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV