Nytt hösilage, ingen analys, hur skulle ni göra nu?

Latest

Trådstartare
Var tvungen att köpa annat hösilage nu eftersom bonden hade slut. Finns ingen analys på det, och tycker det känns lite "onödigt" att ta analys på detta nu, då det ändå snart är dags för bete (förhoppningsvis)
Har två hästar varav den ena kräver mycket mer protein än vad tabellerna säger och den andra kräver mindre energi än vad tabellerna säger.
Kanske ska tillägga också att tidigare hösilage låg lågt i protein, så hästen som behöver mer protein har fått en större giva extra protein (inte överdriven stor dock!) för att hålla sig i bra skick.
Hösilaget vi hade tidigare så var från 2011 (helt toppen hygienmässigt sett ändå så kändes onödigt att slänga) det nya hösilaget är från 2012.
Hur skulle ni utfodra nu med det nya höet om det hade varit era hästar?
Hade ni tagit bort allt kraftfoder nu i början för att se hur hästarna hade tagit sig med det nya hösilaget och sedan lagt till kraftfoder om det hade behövts, eller hade ni fortsatt att ge samma mängd kraftfoder och sedan rättat neråt/uppåt utifrån hur de börjar se ut?

Sv: Nytt hösilage, ingen analys, hur skulle ni göra nu?

Ska du fortsätta på samma hösilage efter sommaren ?
I såna fall kan du ju lika gärna ta en analys nu så vet du ju vad du har sen i höst med...

Är det bara några balar och blir nytt hösilage efter sommaren skulle jag ha samma fodergiva som innan och dra ner på proteinet efterhand om det skulle behövas.

(så skulle jag ha gjort men jag brukar inte tycka som alla andra)

Sv: Nytt hösilage, ingen analys, hur skulle ni göra nu?

Det blir nog nytt hösilage efter sommaren. Köpte dom sista av en bonde så att jag skulle ha att ge nu fram tills det blir ordentligt bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama