Nytt foder

Kivina

Trådstartare
Min rottis äter idag ProPlan och funkar riktigt bra på det. Men jag skulle ändå vilja byta foder till ett med högre köttinnehåll. Idag när jag var in och köpte foder så såg jag att min butik även hade Orijen hemma, vilket är ett foder som jag funderat byta till. Då får jag höra att det är på väg in ett nytt foder till dem inom kort; Samsfield. Det här fodret ska visst vara likvärdigt med Orijen innehållsmässigt, men vara billigare i pris.

Här finns mer info om fodret: http://www.samsfield.dk/index.html

Det jag funderar på är att det verkar vara ett danskt foder. Hur är de stackars kycklingarna uppfödda?

Skulle ni satsa på det här fodret eller skulle ni välja Orijen/Acana/Precept plus istället?

Självklart vore färskfoder det optimala, men jag har för liten frys för att det ska vara tillräckligt smidigt.

Sv: Nytt foder

Jag skulle inte välja det där nya danska fodret. Det innehåller majs... Jag skulle valt Orijen om jag bara fick välja på dem två. Fast jag rekommenderar dig att ta dig en titt på Standarts produkter. Det bästa torrfodret som finns på marknaden idag. Detta är deras innehållsförteckning för Standart Original Normal: Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver

= Inga vegetabiliska fetter, inget vete, soja eller majs.

Samsfield innehåller majs som tredje största ingridiens och Orijen har majssilke och en massa blommor (??).

Jag funderar på lite samma sak. Blev rekommenderad Samsfield med precis samma argument, att det skulle vara ungefär samma kötthalt som Orijen och Taste of the Wild. Låter skitbra, men om man kollar på deras hemsida står det 60-70% kött, frukt och grönsaker. Vilket egentligen inte säger någonting om hur stort köttinnehållet faktiskt är...Tycker det verkar helt ok i övrigt men ställer mig tveksam till att det skulle vara likvärdigt med Orijen om man kollar på köttmängd.

Jag tycker dock det verkar som som att fodret är tjeckiskt, inte danskt?

Okej, det kan mycket väl vara jag som misstolkat informationen om från vilket land det kommer ifrån.

Jag var in och kikade på Adult Large som min hund i så fall skulle äta. Där står Kycklingkött 30% och kycklinglever 20%. Och det är ju "bara" 50% totalt.. Sen fanns lite kycklingfett och laxolja med också, men jag tror inte att det kan klassas som "kött" så. Det jag reagerade på var att det finns potatis, tomater och äpplen i fodret..

50% kött i jämförelse med Orijens 80%(?).. Nja, jag är tveksam :D

Nä precis, det är säkert inte ett dåligt foder men några 80% kött verkar det inte innehålla :p

Jag skulle inte välja det där nya danska fodret. Det innehåller majs... Jag skulle valt Orijen om jag bara fick välja på dem två. Fast jag rekommenderar dig att ta dig en titt på Standarts produkter. Det bästa torrfodret som finns på marknaden idag. Detta är deras innehållsförteckning för Standart Original Normal: Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver

= Inga vegetabiliska fetter, inget vete, soja eller majs.

Samsfield innehåller majs som tredje största ingridiens och Orijen har majssilke och en massa blommor (??).

+ 1 på det inlägget. Standardt är bra ur alla kategorier. Förutom redan nämnt så är det helsvenskt kött från lamm (förutom varianten "Vild" som har kött från nya zeeländska hjortar). De har dessutom ett miljötänk och slösar inte energi eller resurser på reklamsaker på påsar eller i media utan pengarna verkar gå till ett så bra torrfoder som möjligt. Hejja!

Om du är inne på Orijen kan jag tipsa om Taste of the Wild också. Vet dock inte kötthalt (lyckas inte hitta nu när jag googlar) men det är en likartad innehållsförteckning.
Camaro äter den med bison och det funkar toppen.

Är lite billigare än Orijen, men så jättestor skillnad är det ju inte.

Föredrar dessa sammansättningar före standart (har vi gett tidigare), märker skillnad på hunden.
Min återförsäljare menar att Taste of the wild är bland de torrfoder som är så likt färskfoder som möjligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 405
Hundhälsa Min tik har börjat kärva lite med maten. Hon har ätit ProPlan sen hon var valp (5 år nu) och det sista året har hon emellanåt ratat...
Svar
5
· Visningar
582
Senast: Lavender
·
Hundhälsa Vår underbara svarta panter Maya har fått klåda över kroppen, länderna och tassarna är jobbiga. Vetten hittar inga speciella fel utan...
Svar
4
· Visningar
1 563
Hundhälsa Jag har en blandras på 3år. Hon har haft problem med sår/skorpor på öronkanterna sen en tid tillbaka. Vi var hos veterinären för någon...
Svar
12
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka