Nyfiken på ny hästras

Rimfaxe

Trådstartare
Jag är inte så världsvan med olika hästraser, men är nu nyfiken på en ras som är ganska obekant för mig. Jag tycker de ser så fantastiskt vackra ut på alla sätt och vis, men jag har inte träffat någon IRL ännu, bara sett på uppvisningar mm.

Hur gör ni om ni är intresserade av en ny hästras? Hur bekantar ni er med den? Hur kommer man till att få prova att rida en specifik ras som är ganska ovanlig? :) Det är ju svårt att bilda sig en uppfattning om en ras, för hur det än är så har de vissa genomgående karaktärer och kan skilja sig rejält från andra raser som man är van vid.

Rörelsemönster, mentalitet, känslighet osv är olika mellan olika raser, det förstår jag. :)
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Jag fick höra och se bild på en Akhal Teke. Jag kan säga att jag dog lite! Vackrare häst hade jag inte sätt, och det är ju väldigt smäckra till rasen cilket fick mig att smälta ännu mer då jag är yppeligt svag för det! Hade aldrig hört talas om rasen tidigare, tydligen finns det endast 3500 "exemplar" i hela världen!

Jag började direkt söka på uppfödare, och det ska finnas uppfödare i Sverige men Estland verkar ha mycket av dessa hästar!

Tror mitt mål blir att jag ska äga en sådan en dag!
Bild från google. Tydligen är denna häst utsedd till Världens Vackraste Häst 2012!!

the-most-beautiful-horse-in-the-world.jpg


Och tydligen så är de naturligt metallic-färgade! :love:
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Jag håller med dig om att Akhal Teke är speciella. Jag älskar deras metallicskimrande hårrem, men hästen på bild här ovan är nog ganska ovanligt vacker i sitt slag? :)

Vissa P.R.E-hästar har också en skimrande hårren, men det är skimlar som jag har sett som har som en silveraktig hårrem - jättevackert! :)

Någonstans måste man ju börja om man är nyfiken på en särskild ras. Det bästa är väl att åka till uppfödare som har ett stort antal hästar och se mängden av dem, antar jag. Dock skulle jag även vilja prova att rida några hästar för att känna hur de rör sig och hur de är mentalt att jobba med. Sverige har ju bara stora uppfödare av halvblod och vissa ponnyraser vad jag vet. De hästarna jag är intresserad av finns i väldigt liten mängd, och då är det svårt att se hur en riktigt, riktigt bra häst ser ut, eftersom den kanske inte finns att finna där.
Kan man hitta hjälp i rasföreningarna mån tro? Vill de guida en vidare utomlands till stora stuterier?
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Om det finns en ras förening i sverige så ta kontakt med dom och hör var uppfödarna finns här hemma
Sen åk till så många som möjligt och titta och lär känna rasen ;)

I dag har man ju enorma möjligheter att hitta uppföadre utomlands genom internet och facebook :) Så då kan du takontakt där kanske ?
Vet ju inte vilken ras det är , Det kan ju vara svårt att få komma och prov rida kanske ? Inom min ras P.R.E så finns det många möjligheter i Spanien att rida dessa hästar, men kanske inte i den rasen du är intresserad av , men det är ju bara att ställa frågan om du hittar en bra uppfödare
Lycka Till
Tesora
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Jag kan väl lika gärna säga att det är Lusitano som jag är nyfiken på. Det finns ju inte precis drösvis av dem häromkring...

Min (och min makes) första hästar har varit Nordsvenska Brukshästar. De är ju av helt annan kaliber än Lusitanos eller iberiska hästar över lag. :) Vi valde inte ras så genomtänkt då när vi köpte dem, nu tänker vi lite annorlunda och utifrån vad vi vill ha hästarna till. ;)

Vi har faktiskt en P.R.E hemma, en unghäst, och han är superfin!! :laugh: Det är ju den rörelsen jag vill ha hos en häst, känsligheten och mentaliteten. Han är så totalt annorlunda än kallbloden, och både jag och min make gillar det. :)
Nu är det ju så att maken och jag vill ha varsin häst. Den typen av P.R.E:n vi har var inte lätt att hitta och vi fann honom utomlands hos en liten uppfödare, så sannolikheten är liten att hitta en till sådan.

Med en lättare häst med andra rörelsemönster så öppnar sig helt nya världar. Jag såg en video på Pedro Torres i Working Equitation och det såg fantastiskt roligt ut!

Nu är jag nyfiken på Lusitanon. Jag vill ha en liten arbetsvillig häst med bra galopp och kanske i framtiden kunna träna just working equatation med och andra saker med mer samlade rörelser och bibehållen lätthet.
Om jag ändå ska betala så pass mycket pengar för att få en häst av en speciell ras, så vill jag att den ska vara trevlig, röra sig bra och ha bra exteriör. Jag köper inte hästen enbart för rasens skull. ;)
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Jag har också varit intresserad av lusitano och det bäst är väll just att försöka få träffa några. Sedan vill jag minnas att jag sett att vissa uppfödare i Sverige har kontakter i Portugal och ordnar resor däråt. Jag skulle gissa på att det kan vara en bra idé att satsa på något sådant. Då får man chansen att se många hästar på kort tid och från olika ställen (om turen är bra yoolagd, så nog har jag inte kllat på dem). VIll även minnas att det finns ferior i Portugal där många visar sina hästar - borde även det vara en möjlighet att få se många olika individer.

Jag gjorde något liknande när jag kollade in mig på "min" ras - men där fanns inte en enda individ i Sverige utan det var Europa som gällde för att få se en enda och för att få se bredden och många samtidigt var det USA... Och tja, jag är väldigt nöjd med vad som står i stallet idag...
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Hagens Ridcenter har flera lusitanos i verksamheten! Så där kan du ju boka några privatlektioner så får du prova flera olika hästar. Billigare än att åka till Portugal...
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Sedan kan jag ju lite allmänt säga att rasen är lite "spretig". Man har inte haft någon direkt rasstandard, utan har helt enkelt avlat på de hästar som funkat bra att arbeta med. Så utseendet kan skilja en hel del, men temperamentet och arbetsviljan är alltid bra! (Jaja, jag vet, individer osv, finns säkert en del tråkiga lusar också, men på det stora hela.)
En hel del PRE har ju använts i lusitano-aveln, så en del ser verkligen ut precis som PRE och ridmässigt påminner de mycket om varandra.
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Tack för tipset om vart man kan åka för att rida på Lusitanos! Dit hade jag inte hittat själv. Dem ska jag kontakta! :)

Intressant att höra att du skriver att individerna kan se lite olika ut. Jag har varit på en Lusitano feira i Sverige för några år sedan. Dessförinnan var jag och tittade på P.R.E-championat tror jag det var. Jämförelsevis såg då P.R.E:n vackrare ut i typen och mer harmoniskt byggd.
På Lusitano feiran såg jag bara en häst som direkt såg ut att vara något att ha, i mina ögon sett. ;) Jag tyckte att de över lag såg rangliga ut, långa ryggar osv, men jag vet ju inte om det var bra eller dåliga hästar sett, med Lusitano-mått mätt, eftersom jag inte hade sett några Lusitanos live innan.
På P.R.E-championatet såg jag en häst som utmärkte sig väldigt väl, som verkligen var vacker på alla sätt och vis. Den blev storsegrare då också, så det var väl faktiskt en topp-häst som visades då. :) Över lag såg det ut att vara bättre kvalitet på P.R.E-hästarna än Lusitano-hästarna vid den tiden i Sverige, om jag går på vad jag såg då.

På nätet har jag sett flera riktigt bildsköna Lusitanos och som har rört sig härligt. När jag tittar på annonser (mestadels i Sverige) ser jag inte alls samma kvalitet oavsett ålder på hästarna som annonseras ut, ändå är priserna relativt höga för vad som i mina ögon ser ut att vara en ganska dåligt byggd häst. Härstamning och berömda släktingar etc är ju ointressant om hästen i sig inte är snygg eller rör sig särdeles bra. :crazy:

Därför känns det ju som om ifall man vill hitta en riktigt trevlig, snygg och rörlig Lusitano så ska man göra sig besväret att leta utomlands. Den känslan får i alla fall jag... Den typen jag gillar har nog lite mer P.R.E över sig, lite mer massa men ändå kompakt byggd. Jag tycker att många Lusitanos som jag har sett ser ut att ha typ fullblod i sig, de är liksom klent byggda. Ser mer ut att vara gjorda för att springa fort än vara smidiga sidledes. :confused:
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Många lusitanos ser också bättre ut under ryttare än i hagen el om man leder runt dem (om det är en duktig ryttare förstås...). Tex Rozaro, som var med i Arn-filmen och som nu bor på Hagen,ser verkligen jättetråkig ut när man ser honom i hagen, som en ridskole-ponny, russkorsning eller nå´t, men när man rider honom blir det plötsligt en helt annan häst! Han blir jättesnygg!
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Är intresserad av percheron, så vitt jag vet finns det ingen i Sverige.
Så blir väl att resa utomlands för att få se en :p
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Gå in på Svenska Lusitanosällskapets hemsida och se om det finns någon uppfödare någorlunda nära. Vet att det finns många lusitanoägare i Mälardalen.

www.lusitanosallskapet.se -> Avel -> Uppfödare
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

åh, har faktiskt ridit en lustiano i Sverige. Importerad som hingst och sedan kastrerad... man kan ju tro att man har ridit i uppförsbacke... men efter den hästen så vettetusan. Extremt känslig och lyhhörd och en fantastisk galopp! :D

Synd bara att det inte blev mer där... hästen var lite mer avancerad än jag själv men är grymt glad att jag i alla fall prored!
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Min (och min makes) första hästar har varit Nordsvenska Brukshästar. De är ju av helt annan kaliber än Lusitanos eller iberiska hästar över lag. :) Vi valde inte ras så genomtänkt då när vi köpte dem, nu tänker vi lite annorlunda och utifrån vad vi vill ha hästarna till. ;)


Som ägare till NSV bruks skriker jag nu...... KÄTTARE!!!!!!!!! :D:D:D:D
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Ha-ha, ja vi brukar få höra att det är Nordsvensk Brukshäst som gäller. Allt annat är övrig ras enligt en bekant till oss som anser att Nordsvenskar är den enda hästras som finns. :D:D
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Klockrent! Hädanefter, när någon frågar vad det är för ras på min häst, kommer jag säga:

"Det är en icke-nordis!"
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

När jag var på besök i Tyskland så hade våra bekantas föräldrar tarpaner / heckponny. En helt ny bekantskap för mig. När vi kom hem så har jag försökt hitta några i sverige men än vet jag inte om någon. Det verkade vara riktigt trevliga ponnisar och de användes till körning i par. Tyvärr hade de bara ett sto och en valack kvar. Två stycken dog i en trafikolycka när de var ute och körde, de blev påkörda bakifrån. Människorna klarade sig men är fortfarande svårt skadad och beroende av hjälp. :(
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Jag har precis köpt mitt livs första Lusitano som jag hittade nere i Portugal och om två veckor kommer han till Sverige! :bump:
Jag har varit dit två gånger i vinter och ridit olika Lusitanos under totalt tre veckor. Det är sant att det finns väldigt olika typer av rasen. Men de som är fina, ÅH så fina de är! :love:
PM:a mig gärna om du vill veta mer!
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Grattis! Du kommer bli lycklig! Vi köpte vårt lusitanosto från ett stuteri i Tyskland! Ville ha ett ridet sto på minst 165 cm... Inte lätt att hitta men det gick ( hon är 174!) En ljuvlig häst! Jag red lusitano dels på Helmer ridcenter ( bytt namn tror jag) utanför Eskilstuna samt i Portugal på ridsresa ( vale de ferro i Algerve). Jag har även Pre och tycker lusitanon är lite mer lik halvbloden. Pre är showigare. Ett ordspråk säger: on à pre you go to church and on à lusitano you go to work...
 
Sv: Nyfiken på ny hästras

Akhal Teke är supervackra :love:

KL En Fellponny skulle jag vilja äga lagom stora och påminner om Frieser som är enormt vackra (men för stora enligt mitt tycke).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 628
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 212
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Nån som va på ribban i höstas/somras o såg detta?? Det va ngn uppvisning, en massa olika raser visade upp sig o när det va...
Svar
3
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp