Ny sadel, ont

Tossa90

Trådstartare
Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan behöva vänja sig vid den nya sadeln," att man kanske sitter på ett nytt sätt ".
sadeln är utprovad efter både mig å hästen förra månaden.

men efter å ridit i den nya sadeln igår
så kände jag mig stelare i ryggen de sista 10 min å ena sittbenet ömmade. (är sne i kroppen).
kan de vara för att det är en ny sadel?

Någon? :)

Jag skulle rekommendera att du försöker ta hjälp av någon fysio eller liknande som kan hjälpa dig att rätta till snedheten och som lär dig hur du ska träna och tänka för att få rätt på det innan du funderar på att byta sadel. Det kan vara att du tex behöver en seat saver i sadeln ett tag som ger stöd på vissa ställen innan du hunnit räta upp kroppen och när man sen blir mer liksidig kan man ta bort den.

Jag skulle rekommendera att du försöker ta hjälp av någon fysio eller liknande som kan hjälpa dig att rätta till snedheten och som lär dig hur du ska träna och tänka för att få rätt på det innan du funderar på att byta sadel. Det kan vara att du tex behöver en seat saver i sadeln ett tag som ger stöd på vissa ställen innan du hunnit räta upp kroppen och när man sen blir mer liksidig kan man ta bort den.
jag har bokat tid hos osteopat för genomgång och jobbar med rakriktningsövningar (för ryttare) när ja rider. men skulle som du säger behöva komma iväg till fysio också men med mina arbetstider så ere väldigt svårt tyvärr.
hjälper inte att jag är extremt överrörlig 🥲.
men seat saver kanske jag borde kolla mer på 🤔 tacl för tips

En ny sadel behöver definitivt ridas in. Läder är ett levande material och behöver användas och vårdas för att bli mjukt. Precis samma med nya stövlar, det tar ett tar innan de format sig och blivit mjuka. Olja in sadeln ordentligt och även fetta den så lädret blir mjukt.

jag har bokat tid hos osteopat för genomgång och jobbar med rakriktningsövningar (för ryttare) när ja rider. men skulle som du säger behöva komma iväg till fysio också men med mina arbetstider så ere väldigt svårt tyvärr.
hjälper inte att jag är extremt överrörlig 🥲.
men seat saver kanske jag borde kolla mer på 🤔 tacl för tips

Ta hjälp av en tränare specifikt för din sits.

Jag är överrörlig också, och byggd lite annorlunda än "taniga dressyrgubbar" (jag har en stor rumpa, gjord av både muskler och fett) och fick ett extremt aha-moment med hjälp av tränare igår. Jag personligen behöver sitta PÅ rumpan. Inte hasa bak den så jag känner sittbenen, för då är mitt bäcken jätteframåtlutat. Jag har hållt på och gjort så pga allt tjat i litteratur och från tränare om att känna sittbenen, jag tog det för bokstavligt.

Och oj så mycket skönare sadeln blev, och så mycket friare i bogen hästen blev, när bäckenet blev vinklat rätt och jag fick sitta på min inbyggda padding 😅.

Så ta hjälp :).

Jag hade aldrig köpt en sadel som inte är skön från det jag sätter mig i den. Sadeln ska liksom sätta dig rätt om den passar dig. Moderna sadlar av bra kvalitet behövs inte ’rida in’. Visst, om man sitter väldigt fel så är väl varje sadel obekväm, men min erfarenhet är att det snare är sadeln som får ryttaren att sätta sig underligt eller till och med stå i stigbyglarna för skydda sig om den inte är rätt för ryttarens bäcken och / eller ligger fel på hästen.

Ta hjälp av en tränare specifikt för din sits.

Jag är överrörlig också, och byggd lite annorlunda än "taniga dressyrgubbar" (jag har en stor rumpa, gjord av både muskler och fett) och fick ett extremt aha-moment med hjälp av tränare igår. Jag personligen behöver sitta PÅ rumpan. Inte hasa bak den så jag känner sittbenen, för då är mitt bäcken jätteframåtlutat. Jag har hållt på och gjort så pga allt tjat i litteratur och från tränare om att känna sittbenen, jag tog det för bokstavligt.

Och oj så mycket skönare sadeln blev, och så mycket friare i bogen hästen blev, när bäckenet blev vinklat rätt och jag fick sitta på min inbyggda padding 😅.

Så ta hjälp :).
Nyfiken - vad menar du med ’vinklar rätt’? Bäckenet ska ju inte vara vinklat utan i neutralläge. Om du sitter på skinkorna har du sannolikt vinklat ditt bäcken bakåt.

Nyfiken - vad menar du med ’vinklar rätt’? Bäckenet ska ju inte vara vinklat utan i neutralläge. Om du sitter på skinkorna har du sannolikt vinklat ditt bäcken bakåt.

Neutralt läge är också en vinkel (180 grader tillexempel, beroende på hur man vill mäta det), och är man överrörlig kan man behöva jobba väldigt aktivt för att hålla den.

Och nej, har man rejäl rumpa så kan man behöva sitta delvis på skinkorna för att få till neutralen. Jag hade två tränare här (båda "namn" med kunskap i bland annat Alexanderteknik, den ena brittisk) igår som hjälpte mig hitta det läget, och resultatet var då att en del av min rumpa blev sutten på.

Jag har en sån där "stor gymrumpa", och det är helt enkelt omöjligt att sitta rätt utan början på rumpmusklerna är delvis under. Om jag ska sitta helt utan att rumpmuskeln är inblandad är mitt bäcken rejält framåtvinklat.

Vinkla bäckenet bakåt är typ en fysisk omöjlighet för mig i en sadel haha, det är för mycket i vägen därbak. Jag kan göra det på en pilatesboll, men det är rätt svårt det med.

Neutralt läge är också en vinkel (180 grader tillexempel, beroende på hur man vill mäta det), och är man överrörlig kan man behöva jobba väldigt aktivt för att hålla den.

Och nej, har man rejäl rumpa så kan man behöva sitta delvis på skinkorna för att få till neutralen. Jag hade två tränare här (båda "namn" med kunskap i bland annat Alexanderteknik, den ena brittisk) igår som hjälpte mig hitta det läget, och resultatet var då att en del av min rumpa blev sutten på.

Jag har en sån där "stor gymrumpa", och det är helt enkelt omöjligt att sitta rätt utan början på rumpmusklerna är delvis under. Om jag ska sitta helt utan att rumpmuskeln är inblandad är mitt bäcken rejält framåtvinklat.

Vinkla bäckenet bakåt är typ en fysisk omöjlighet för mig i en sadel haha, det är för mycket i vägen därbak. Jag kan göra det på en pilatesboll, men det är rätt svårt det med.
Givetvis måste du sitta på de muskler som går ner under bäckenet, annars kan ju inte bäckenet vara i just neutralläge. Men för mig är rumpan det som är bakåt och inte ’under’ och om man då sitter på rumpan i en sadel så blir det en sk stolsits, dvs en bakåtlutad ryttare med ett bakåttippat bäcken. En del sadlar kan sätta en så och en sadel som är för smal i bommen för hästen gör det ofta

Givetvis måste du sitta på de muskler som går ner under bäckenet, annars kan ju inte bäckenet vara i just neutralläge. Men för mig är rumpan det som är bakåt och inte ’under’ och om man då sitter på rumpan i en sadel så blir det en sk stolsits, dvs en bakåtlutad ryttare med ett bakåttippat bäcken. En del sadlar kan sätta en så och en sadel som är för smal i bommen för hästen gör det ofta

Det finns många olika sorters rumpor :). Olika stora, olika vältränade muskler. Men gluteus maximus är ju muskeln vi brukar mena är rumpan.

Bifogade filer

• 500px-Gluteus_maximus_3D.gif
    500px-Gluteus_maximus_3D.gif
    1,4 MB · Visningar: 2
Jag får generellt ont i sittbenen när jag cyklar på cykel. Det går över om jag cyklar mer i perioder. Samma med sadlar vid ridning, i vissa sadlar, det är som att jag hamnar i olika vinklar i olika sadlar och att sätet landar lite olika pga sadelns utformning. Vissa sadlar kan jag ändra på hur jag sitter med hjälp av längden på mina stigläder så att det gör mindre ont andra gånger klarar jag liksom inte av att "flytta bort" problemet men oftast går det över efter några turer i sadeln. Men på ett litet fåtal sadlar har det alltid gjort ont, fick sälja en sådan sadel som tyvärr låg bra på hästen jag hade... men jag kunde alltså inte sitta behagligt i den. Kanske jag hade kunnat få hjälp i den sadeln men jag hittade en annan som passade mig mkt bättre och som så klart passade till hästen med ^^ så, jo jag tror nog man ibland kan behöva sitta in sig i nya sadlar ☺️

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 033
Senast: super
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
297
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama