rostad

Trådstartare
Jag fick höra för några dagar sedan om en ny lag. Kan inte svära på att detta är sant, men hon som sa det brukar vara pålitlig. Det handlar om att det skall förbjudas att hästar äter hö på marken. Att man få antingen använda hönät eller högaller. Kan detta verkligen vara sant? Jag har försökt googla det men hittar inget. Visserligen vet jag inte riktigt vad jag ska söka på. Är det någon som har kläm på detta? Är det verkligen ett krav och inte rekommendationer? Hur tusan ska man göra i hagen? Detta känns otroligt löjligt om det är sant, hästar äter ju naturligt nere från marken..

Sv: Ny lag?

Om det är nytt eller inte vet jag inte. Men i alla fall sedan 2005 har djurskyddet här haft krav på att man inte får fodra från direkt marken. Det är av hygieniska skäl för att hästarna inte ska kunna trampa i det. Men krav på nät eller galler har jag aldrig hört något om, tvärt om så är väl vissa typer av det mindre önskvärt alt förbjudet p g a skaderisken.
En höhäck med botten alt en lastpall under en storbal svårare än så behöver det ju inte vara för att uppfylla kraven

Och själv har jag hört att det kommer att komma rekommendationer (tror inte det var lag) på att inte använda hönät i box till hästar pga skaderisken (och hänger man det högre upp så blir det onaturlig ätställning)

Men oj! Det hade jag inte hört talas om! :o

Vi fodrar direkt på marken, men ger relativt små givor som inte hinner bli nedtrampade och sunkiga.

Angående hönät i box känns det väl mer som att det måste läras ut en riskmedvetenhet. Att skodda hästar kan fastna och liknande.

Senast ändrad:

Ny djurskyddslag är på gång, den skulle egentligen kommit ut den 26 mars, men har blivit fördröjd.

Hursomhelst, jag vet inte vad som står i den nya djurskyddslagen, men det som gäller i dag enligt djurskyddslagen (1988:534) ,3 §, är att djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Det är en fall till fall bedömning om man fodrar direkt på marken. Många marker blir sunkiga när det blir blött, och i dessa fall är det inte alltid lämpligt att utfodra med grovfodret direkt på marken då fodret blandas med lera och avföring när hästarna går runt i det. Något generellt krav på att man måste ha foderhäck eller att man inte får utfodra direkt på marken i hagar finns mig veterligen inte. Men somsagt så ska de hygieniska kraven på fodret gå att uppnå om man väljer att fodra direkt på marken.

Jag fick höra för några dagar sedan om en ny lag. Kan inte svära på att detta är sant, men hon som sa det brukar vara pålitlig. Det handlar om att det skall förbjudas att hästar äter hö på marken. Att man få antingen använda hönät eller högaller. Kan detta verkligen vara sant? Jag har försökt googla det men hittar inget. Visserligen vet jag inte riktigt vad jag ska söka på. Är det någon som har kläm på detta? Är det verkligen ett krav och inte rekommendationer? Hur tusan ska man göra i hagen? Detta känns otroligt löjligt om det är sant, hästar äter ju naturligt nere från marken..

Precis som Elle säger så handlar det om hygienen och den regeln är verkligen inte ny. Det är klart att det är lämpligare för hästar att äta från marken eftersom det är en naturlig ätställning för hästen. För att undvika att grovfodret blir smutsigt och mögligt kan man dränera och hårdgöra utfodringsplatsen och skrapa av grovfoderresterna med jämna mellanrum. Foderhäckar, foderringar och sånt som hindrar att hästarna går i maten t ex. är andra alternativ.

Det skulle jag väldigt gärna vilja ha en källa på. Har lusläst föreskrifterna, där nämns inte ett ord om att man inte skulle få fodra från marken.
Däremot ska fodret vara av god hygienisk kvalitet, men det innebär ju inte att jag inte får lägga ensilage på marken för min häst att äta. Det innebär bara att jag inte får lägga fodret i gegga eller i avföring, eller något annat som kontaminera det.

Har det sett en del kappa plast baljär, själv änvanda jag gamle badkär, näckdelan är om du har en smärt fjordis som shwooooosa utt allt hö för att komma åt de bäste som ligger i botten :crazy:
Vid blott mark tiden foder jag vid bergs slutning bland stendär det är nogralunda torr.

Jag misstänker den mark fodering buisness komma ifrån alla ensilage myr baler som ligger utta för fri tillgång där halften ligga ner trämped och ner beded och gå till spillå.
Lite svor för djur och miljö nissa att missa från vägen när dom kör förbi.

Jag tror detta mest handlar om hästar som får mkt foder ute, tex lösdriftshöstar. Nu får mina inget foder alls i hagen såvida det inte är väldigt mkt snö (kallblod som går på ca 8 ha hage vintertid och kan beta året runt,står inne och får Hö på natten) men mode får det är det små gåvor på marken, olika ställen hela tiden. Det tror jag ingen åker dit på!

Om nån är intresserad så kan man hitta förslaget till nya djurskyddslagen här: http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371
Dock väldigt mycket text så det är värt att leta i innehållsförteckningen efter det man söker. Och tänk på att det är ett lagförslag, dvs. inget som är gällande lag och den kan komma att revideras.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama