Ingrids

Trådstartare
Hej
Om 2v så ska jag nämligen hämta hem min första häst.
Ett sto f-08, gråskimmel, halvblod men lite grövre i typen. Tävlad 1m hoppning, utbildad 120.
Jätte kul, verkligen, och jag har införskaffat mig de saker jag tror behövs. Dock är jag något osäker. Listan som är skriven nedan är de saker jag har köpt.

Anpassad hoppsadel
Sadelskydd
Stigbyglar & stigläder
Extra stigläder
Träns
Anpassat bett
Extra tyglar
Shabrak 2st
Benskydd till framben och bakben

Nylongrimma & lädergrimma
Grimskaft 2st
Transportskydd
Fleecetäcke
Utetäcke 100g fyllning med hals, plus extrafoder 300g (får stå och damma i stallet i väntan på att kylan ska komma)

Borstar & hovkrats
Pälsglans
Citronsåpa
Hovolja
Svamp
Liniment
Agria akutväska

Hinkar 2st
Höpåsar 3st
Kraftfoder ska naturligtvis införskaffas.

Har säkert glömt att skriva ner någonting.
Finns det någonting mer som jag verkligen måste ha?
Tacksam för svar

Sadelgjord.

Ett ofodrat regntäcke kan vara bra. Ev nått stalltäcke beroende på temperatur i stallet framåt vintern. Kanske behövs boots när de broddas.
Men det är saker du kan handla efter hand. Det har jag alltid fått gjort med alla mina nya hästar. Har man inte möjlighet att åka till ridaportsbutik så finns det massvis att beställa på internet, de kommer på bara nån dag. Mina hästgrejer uppdateras hela tiden, både med nytt o saker som byts ut.

Sadelgjord.

Ett ofodrat regntäcke kan vara bra. Ev nått stalltäcke beroende på temperatur i stallet framåt vintern. Kanske behövs boots när de broddas.
Men det är saker du kan handla efter hand. Det har jag alltid fått gjort med alla mina nya hästar. Har man inte möjlighet att åka till ridaportsbutik så finns det massvis att beställa på internet, de kommer på bara nån dag. Mina hästgrejer uppdateras hela tiden, både med nytt o saker som byts ut.
Sadelgjord måste nog ha varit en utav de saker jag glömt skriva ;)

Hej
Ett sto f-08, gråskimmel, halvblod men lite grövre i typen. Tävlad 1m hoppning, utbildad 120.
Jätte kul, verkligen, och jag har införskaffat mig de saker jag tror behövs. Dock är jag något osäker. Listan som är skriven nedan är de saker jag har köpt.

Anpassad hoppsadel
Sadelskydd
Stigbyglar & stigläder
Extra stigläder
Träns
Anpassat bett
Extra tyglar
Shabrak 2st

Grimskaft 2st
Transportskydd
Fleecetäcke
Utetäcke 100g fyllning med hals, plus extrafoder 300g (får stå och damma i stallet i väntan på att kylan ska komma)

Borstar & hovkrats
Pälsglans
Citronsåpa
Hovolja
Svamp
Liniment
Agria akutväska

Hinkar 2st
Höpåsar 3st

Tacksam för svar
Ser ut som att du har det mesta och lite till, men jag saknar ett litet stallapotek - eller ryms det i akutväskan? Regntäcke och flughuva (om den har känsliga ögon, säljaren bör veta) skulle jag också köpa in. Så småningom kommer du säkert att köpa mkt mer, men det är ingen brådska. Transportskydd tycker jag inte behövs, speciellt inte på sommaren. Men det är en annan historia...

Jag hade velat haft ett ofodrat regntäcke och ett fodrat (mindre än 100 g alltså). Även om man inte täckar i onödan eller bara vintertäckar, så kan det vara bra att ha att välja på när hösten kommer. Tycker jag :)

Jag hade velat ha paddar och lindor om jag behöver linda hästen t.ex över natten men annars är det väl en riktigt bra början :)
Hoppas det går bra med din nya häst! :)

Tycker också att du har en riktigt bra grund! det jag kan komma på är väl ett ländtäcke om du har tänkt klippa hästen i vinter/ har tänkt trotsa väder när du rider ut. Och reflexer!! Reflexer kan man aldrig få för mycket utav :)

Hej

Anpassad hoppsadel
Sadelskydd
Stigbyglar & stigläder
Extra stigläder
Träns
Anpassat bett
Extra tyglar
Shabrak 2st

Grimskaft 2st
Transportskydd
Fleecetäcke

Borstar & hovkrats
Pälsglans
Citronsåpa
Hovolja
Svamp
Liniment
Agria akutväska

Hinkar 2st
Höpåsar 3st

Tacksam för svar

Ett tunnt regntäcke och något mellansteg mellan 100 och 400 gram? 400 passar kallaste vinterdagarna om hästen är klippt. 100-200 har jag vanligen på min häst när hon är klippt under Nästan hela året :) tidig höst och vår blir det lätt för varmt med 100g om solen kommer fram på dagen.

Jag har (som jag "måste" ha):
Flugspray
Skillingeryd hästsalva
Idominsalva
Solkräm (min häst bränner sig om mulen då den är rosa)
Jodopax

Bra att ha:
Reflexer senare i höst
Pannlampa senare i höst
Reflexländtäcke om man nu vill ha ländtäcke när det kallt (om man rider ut i mörker)
Svett-täcke

Annars så är det som andra säger bara åka att köpa när man känner att men behöver, men just flugspray och diverse salvor är skönt att ha till hands om när det behövs.

Känns som om du har det viktigaste.

Jag hade räknat med en tusenlapp extra i månaden de första 4 månaderna (speciellt nu när de blir höst och vinter) för att ha till rustning som du inte vet att just din häst behöver ännu. ;)
För mig tog det väl typ 4 månader (Fick hem en häst i januari) innan jag kände att "jag har allt jag behöver".

Efter ett tag inser man att man i början köpte på sig alldeles för mycket "måste" och "bra att ha saker"... ;)

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 267
Senast: tundra
·
Tävling Hej! Nästa helg ska jag på meeting, åker dit på fredagseftermiddagen och rider 2 starter på lördagen, en start på söndagen. Dock har jag...
Svar
5
· Visningar
2 269
Senast: FiaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama