Nu har jag snurrat ihop det helt.

Tigertofflan

Trådstartare
Framdelsvändning, vad är det? Är det framdelen som ska vändas (dvs hästen går runt bakdelen) eller är det bakdelen som ska vända runt framdelen?
Jag har snurrat ihop det helt nu :o :D

Sv: Nu har jag snurrat ihop det helt.

Jag har fått höra att man Inte ska lära sin häst det, då det bara resulterar i att vikten hamnar på framdelen. Så min häst kan inte framdelsvänding (han som jag ridit till själv, gammlingen kan ju). Finns bättre sätt att lösgöra hästen på! :)

Okej! Och i en bakdelsvändning går framdelen runt bakdelen?

På ridskoletiden sa alltid lärarna typ "Bakdelen hööööger om!", så jag tror jag snurrat ihop det lite. Det mest logiska är ju ändå att i en bakdelsvändning så är det bakdelen man vänder.

visst är det så.. det finns många bättre sätt att lösgöra hästen på än framdelsvändning..Jag kan därimot tycka att framdelsvändning kan vara bra att korigera hjälperna på.
Och precis som du säger det är en slitsam övning om man inte gör den rätt..
Mycket beroende att hästarna ofta "snurrar" runt i stället för att trampa runt..det är det som är mest slitsamt.

Senast ändrad:

Lite knepigt att din ridlärare har sagt så..Förstår då om du blivit förvirrad. för för mig så heter det (på bakdelen höger om "Bakdelsvändning") (eller på framdelen höger om "framdelsvändning")Det där _På_ är väldigt viktigt..Har även hört tärmer som farmdelsvändning undan höger ..eller bakdelsvändning undan höger..
att bara säga bakdelen höger om så låter det ju faktiskt som om det är bakdelen du ska flytta på..

Håller med dig, men det är en väldigt bra övning för ryttaren att lära sig korrigera och sortera ut sina hjälper.
Dessutom; om jag sitter på en häst som inte tar min hjälper brukar jag rida en STOR framdelsvändning och sortera ut hjälperna till hästen lyssnar, fungerar hur bra som helt!

*LÅNAR*

tänkte så småningom börja med lite bakdelsvändningar på min och det kan vara roligt att höra om ni har andra åsikter eller andra tipps än de jag själv lärt mig.
det är en ung häst så att hjälperna måste vara ordenkligt tydliga. Något jag ska tänka på? någon övning som är bra att träna lite på innan som gör det lättare för hästen att förstå.

Rid en volt tillbaka..Det är samma hjälpgivning.. sedan minskar du din volt tillbaka och gör den mindre och mindre(mer centrerad)tillslut har du en bakdelsvändning..det som är viktigast är att du inte tappar framåtbjudningen..känner du att hästen börjar stärva baklänges gå då ur övningen tills du hittat framåtbjudningen ingen och börja då om..

Lycka till

Förutom det som Godrofenia skrev så se till att sortera ut hjälperna först, vändande, framåtdrivande och förhållande. Ta sedan ett par steg i taget, kräv inte att hästen ska göra en hel bakdelsvänding utan ibörjan räcker det att h*n tar två steg på rätt sätt, sedan tre och till slut en hel bakdelsvändning.

Lycka till! :D

Kan inte annat än hålla med..Men jag ser det som en självklarhet att hjälpgivningen var för sig ska fungera först och främst.annars är det lite tidigt att börja med bakdelsvändning öht

bakdelen ska röra sig runt framdelen som trampar på stället. Rids det ens framdelsvändningar längre? Trodde att bakdelsvändningar var vanligare nu för tiden...

Naturligtvis ska den fungera. :idea: Men det är bra att göra en koll, så hästen säkert är med på noterna ju den dagen, och verkligen förstår vad hon vill med den vändande hjälpen (som är den främsta).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar