Nordsvensk 25 år !

Minilott

Trådstartare
Hej ! Jag skulle vilja ha lite fodertips till min "gentleman" som fyller 25 år till våren.
Förra vintern var höe´t av usel kvalitet så han "tappade" endel och såg med ens gammal ut... Årets hö är av bättre kvalitet(ej analyserat,men ser med blotta ögat och känner på lukten att det är av god kvalitet)
Jag fodrar 3 ggr/dag Morgon: 3-4 kg hö
0,5 kg Hippobasic

Middag: ca 1,5 kg hö

Kväll: 3 kg hö
0,5 kg Hippobasic
ca 3 dl betfor (3 dl innan blötläggning)

Har ni nåt tips på fodertillskott som han kan tänkas behöva för att behålla sitt hull inför kommande vinter? jag har hört att krossat korn är bra! Eller lusern! Snälla ge mig råd!! Tacksam för svar!

Sv: Nordsvensk 25 år !

Minilott skrev:
Hej ! Jag skulle vilja ha lite fodertips till min "gentleman" som fyller 25 år till våren.
Förra vintern var höe´t av usel kvalitet så han "tappade" endel och såg med ens gammal ut... Årets hö är av bättre kvalitet(ej analyserat,men ser med blotta ögat och känner på lukten att det är av god kvalitet)
0,5 kg Hippobasic

0,5 kg Hippobasic

Har ni nåt tips på fodertillskott som han kan tänkas behöva för att behålla sitt hull inför kommande vinter? jag har hört att krossat korn är bra! Eller lusern! Snälla ge mig råd!! Tacksam för svar!

Okej. För det första så KAN man inte se med blotta ögat hur värdena ser ut! Det GÅR inte.
(Om man är väldigt duktig så kan man se över stråna och avgöra ungefär när det är skördat och av vad och då veta på ett ungefär om det är mycket eller lite protein i ... men det är svårt!)

Men om du nu absolut inte vill analysera så kan du inget annat att göra än att vänta och se... tappar han hull/muskler eller behåller han den? (med den foderstat som du har)
Jag skulle hålla mig till ca 9-10kg hö samt lite betfor (100-200gram) blandat med mineraler.

Det kan bli dumt om du nu gissar dig till att du måste tillföra mer protein och ger nåt proteintillskott... åsså visar det sig att höet har bra värden eller kanske t o m HÖGA.

OM nu höet skulle ha BRA värden och en bra kvot så behöver du bara ge det och mineraler. Det är det idealiska att kunna fodra med enbart GROVFODER som hästar är gjorda för!

Om du nu inte har analyserat hö och kan räkna foderstat efter detta så skulle jag absolut öka hömängden.
Om han nu är gammal och svår och hålla i hull så skulle jag försöka med fri tillgång på grovfoder. Ser du att inte detta räcker till kan du lägga till kraftfoder utifrån det. Krossad korn brukar ju ge hull. Mineraler såklart.
Till min FETA nordsvensk säger vet att jag ej får ge mindre än 10-12 kg hö trots att han behöver bantas. Detta för att magen ska må bra.

Oftast när dom blir så gamla (har sjölv en 21-åring) så klarar dom inte av av tugga höet så bra, vilket gör att dom inte får i sig tillräckligt ändå. Dom kan behöva något som är lättuggat och lättsmält som komplement till hö.
Tandläkaren kollade tänderna på min häst, och konstaterade att hans tänder hade slutat att växa och bara nöttes ner numera cilket gör att dom får svårare och svårare att tugga maten.

Minilott skrev:
0,5 kg Hippobasic

0,5 kg Hippobasic

Jag råder dig till att göra en analys o sedan räkna foderstat efter det. För det är trots allt helt omöjligt att avgöra hur mkt din häst ska ha, då det inte finns någon analys tagen. Och med bara blotta ögat kan man inte avgöra vad höet har för värden.

//Nuzzan

Låter väl bra, men du skulle kunna ge mer hö, gärna fri tillgång. Korn eller lucern pellets är väldigt bra för hullet. Du skulle även kunna öka betforn till det dubbla.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama