Ni som skor med kilsulor...?

bapro

Trådstartare
Någon här som skor sin häst med kilsulor (högre bak) för att den är låg trakten??
Har ju en häst (ni kanske har läst om skadan innan) med en mjukdelsskada i hoven som inte verkar vilja läka ut...
Hon är sprutad i hoven (karleden) med kortison & Har nu fått tips av veterinären att sko henne med kilsula (då båda fram) för att avlasta litegrann. Det blir mindre belastning på hoven där skadan sitter när de inte behöver "trampa igenom" lika mycket & det kan tydligen vara det lilla som behövs för att göra henne helt ohalt?
(hon känner inte av det hela tiden & är inte mkt halt)
Enligt min vet finns det endel hästar som tävlar på högre nivå (hoppning) som går konstant på kilsula och fungerar väldigt bra med det, dvs har inte fått återkommande problem...
Vad tror ni, hjälper det? Vet ni någon häst som går med kilsulor? Ska prova nästa vecka då hon ska skos om.. Vore roligt att höra bara om det är nån som skor med kilsulor & hur bra det fungerar... Målet är ju på sikt att få upp trakterna lite grann, men de växer sakta...
Tacksam för svar.. :banana:
MVH

Sv: Ni som skor med kilsulor...?

Jag har alltid kilsulor på min häst i bak. Han har dålig bakknän och dessutom låga trakter som hovslagaren har svårt att få upp. Så nu kör jag med kilsulor jämnt och så länge jag har på dom är han ohalt och funkar superbra.
Provade att ta bort dom ett tag men det tog bara några dagar innan jag märkte att han vart ofräsch igen.
Jag kör inte med dom svarta sulorna utan det finns gula hela sulor som jag har...skär dock ur i mitten så hoven och strålen kan "andas" och att det inte blir så tätt.
Funkar superbra. ! Han har gått med dom nu i 10 månader.

Var köper man dom gula & är dom lika höga (tjocka) som dom svarta?

Jag köper dom gula inne på travet i hästaffären där, han har stort urval på både skor och sulor. Dom är nog lite högre än dom svarta.

Jag har haft kilsulor på en häst med patellaupphakning förut men det har man tydligen gått ifrån mer och mer.

Har två par till salu om nån är intresserad (dom gula).

Lillfisen04 skrev:
Jag har alltid kilsulor på min häst i bak. Han har dålig bakknän och dessutom låga trakter som hovslagaren har svårt att få upp. Så nu kör jag med kilsulor jämnt och så länge jag har på dom är han ohalt och funkar superbra.
Provade att ta bort dom ett tag men det tog bara några dagar innan jag märkte att han vart ofräsch igen.
Jag kör inte med dom svarta sulorna utan det finns gula hela sulor som jag har...skär dock ur i mitten så hoven och strålen kan "andas" och att det inte blir så tätt.
Funkar superbra. ! Han har gått med dom nu i 10 månader.

Jag behövde också kilsulor på min häst bak innan pga låga trakter och dålig tillväxt. Hon började få problem. Nu har hästen ätit Steel-Joint i 6-7 månader och jag har fått till en bra tillväxt och starkare hovar. Gjorde likadant som du med strålen med när jag använde kilsulor. Risken är ju alltid större med tappskor med sulor. När min häst tappade sko så trampade den sönder trakterna direkt, så jag är verkligen glad att jag fått bukt med problemet.

Hälsning Maja

Jag använder kil i bak på min foder häst. Han har låga trakter och även bockhov (tror jag att det heter). Han kommer då upp mer med kilen och det funkar bra med det. Trakterna har börjat komma mer nu sa hovis. Har använt både de svarta och gula kilsulorna, de funkar bra båda två.

Jag använder kilar på min häst som har partella upphakning. Hon kan inte gå utan dem. Det finns flera olika kilar. Jag har en variant som inte "äter horn" d v s ett par grå. De håller upptill 4- 5 skoningar och slits inte på samma sätt som andra. Hade tidigare ett par svarta och de va helt värdelösa.

Min häst har öppna kilsulor och ringskor bak och fungerar väldigt bra på det. Har det dock som sjukbeslag en tid och ska efterhand gå över till en lägre sula och tillslut ha vanliga skor igen. Måste vara väldigt noga med att hålla efter och byta söm så att de sitter kvar :smirk:

Jag ger också steel-joint till mina hästar :D & hovarna växer fort & blir starka, men de växer på denna häst ändå mkt mer framåt än uppåt. Tyvärr... hon har som sagt inte alls skrämmande låga trakter utan endast lite lägre än normalt, men det är pga av skadan hon ska ha kilsulor...
De som svarat verkar ha kilsulor bak... Ingen som provat fram?
MVH

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 399
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka