Ni som har erfarenhet av hur man får bort inkar!

S

Snorpen

Hejsan!

Jag har en valack som har ett par inkar varav den ena sitter precis där sadelgjorden ska ligga:devil:

Har läst ang. olika sätt att ta bort dessa & de mest effektiva verkar vara OP eller salva, xxtera. Han har fått lite örter under en tid & jag tycker att inkarna minskat eller så bero det på årstiden.

Undrar nu vad Du har för erfarenhet ang. OP kontra xxterra? Eller om Du har ngt andra tips att ge mig;)

Hoppas på många svar!!:bow:

Sv: Ni som har erfarenhet av hur man får bort inkar!

XXterra har jag använt på en äcklig ink på insidan av ett bakben. Det är inte vackert när det bryter ut (hela inken blir förbannad och spricker och ser rätt läskig ut), sedan läker det ihop snyggt och prydligt.

Rekomenderar absolut salva!
Man behandlar hemma i lugn och ro.

Jag har inga erfarenheter av OP men vet. tyckte absolut att vi provar salva först. Vid OP finns det en risk att inken kommer tillbaka och den verkar vara mindre med beh. med salva.

Den finns en gammal länk om inkbeh. med salva. En del bilder finns det om jag inte missminner mig.

Jag har haft tre inkar på tre olika hästar.

Häst 1 hade en i sadelgjordsstaden, klassisk stjälkformad. Den snördes av (det här var innan xxterra ens var uppfunnet). KOm aldrig tillbaka, tog några veckor innan den försvann.

Häst 2 hade en ful ink på ögonlocket, en nodulär sådan som växte snabbt. Hon opererades, och trots att de inte fick bort riktigt allt så inken kom inte tillbaka de närmsta 8 mån iaf. Däremot krävdes det ytterligare op för att korrigera ögonlocket och det hade slutat med att vi fått ta bort ögat. Så bökigt ändå.

Häst 3 var i somras. En ink precis framför skapet/vid naveln, som han haft i 2 år och som inte stört. Vanliga typen men ingen tydligt 'stjälk'. I somras sparkade han sönder den när han slog mot knott. En blodig massa som följd. Det fick läka och sen behandlade jag med XXterra. 6 dagar räckte. Inte ett SPÅR av inken en månad senare, och än håller den sig bort.

Jag skulle absolut prova xxterra först 'nästa gång' jag stöter på en ink. Förutom att det kan se lite 'messy' ut under behandling, så det var snabbt, enkelt och läkte enormt fint. Hästen verkade inte bekymrad ens när det var svullet och blodigt.

Däremot skulle jag göra det nu, innan insektssäsongen, det var det bökigaste, skydda såret mot insekterna innan det läkte.

Jag fick bort en ink på min gamla häst genom att dagligen badda den med Nelex, den inken satt under magen på hästen.

Sambons unghäst har en ink på övre ögonlocket som har opererats bort två gånger, men den har kommit tillbaka båda gångerna. Veteterinären har inte riktigt vågat ta bort så mycket om han hade velat eftersom han varit rädd för att skada ögat. Hästen har inte opererats sövd utan stående efter sedering. Funderar på om chanserna att få bort inken helt och hållet vara större om man fick söva honom, och att risken för att skada öget då också skulle vara mindre?
Vet någon om det är olämpligt att använda Xxterra nära ögat? Vet har aldig nämnt det alternativet, men det låter ju som ett smidigt sätt att bli av med inken bara det inte skadar ögat...

Min opererades under full narkos. De fick inte bort allt ändå, däremot var de tvugna att ta bort blinkmusklerna i ögonlocket samt stor del av ögonlocket. Så hon kunde inte blinka/stänga ögonlocket sen.

Men, nu vet jag ju inte hur stor 'eran' är, vad den sitter etc. Men min hade de inte kunnat ta bort stående. Det tog två veterinärer fem timmar att operera (gick ju åt en hel del till plastik med, de fick transplantera hud från annat ställe för att ersätta vad det tagit bort). Hon hade över 50 stygn efteråt.

men inte ens då fick de som sagt bort allt, så det beror ju väldigt mkt på hur det sitter, hur långt den sträcker sig osv. Min dams var ju en nodulär ink med.

Om min dams ink kom tillbaka ville de behandla med aldera (salva), så där var inga problem vad gäller ögonlocket i alla fall, men vet inte hur det är med xxterra, känns lite läskigt, samtidigt så det var rätt 'läskigt' efter operationen med, hon gick under smeknamnet Fröken Frankenstein sålänge hon hade stygnen. (Finns bilder på inken innan, direkt efter op osv om du vill se)

Tillägg: Min dams op var ju lyckad inkmässigt, men kroppen stötte bort den transplanterade huden. Man fick göra en ny op under full narkos för att försöka plastikoperera. Tyvärr hjälpte inte det, och hon skulle behövt minst en operation till. Endera ett tredje plastikförsök, eller att ta bort ögat (vilket jag ville). Fick upprepade problem med ögonskador och inflammationer, det var ögondroppar 5 ggr/dag i månader, skydda ögat etc etc, ändå förlorade hon syn på det. Så, minst en op till. Hon togs bort av annan anledning strax innan dock. Men stod jag idag med en ink på ögonlocket och kunde slippa en op skulle jag gärna ta den ;))

Senast ändrad:

Om jag har förstått rätt så är våran K´s ink fibroblatisk. Vi försökte fota idag men bilderna blev tyvärr suddiga, här kan man dock se någorlunda även om bilden är suddig..
AndersK024.jpg

Den har inte vuxit sig lika stor som tidigare (ännu), innan första op hade den liksom vuxit sig ner och in mot själva ögat. Har även läst om behandling med aldera, ska ta upp det med sambon som tänkt ta kontakt med klinik till veckan.

Skulle vara intressant att se bilder på din!

TS: Ursäkta trådkap!

Jag fick bort en stor ink genom att knyta av den hårt med tandtråd och sen varje dag smörja den med salicylsalva. Tog väl ca en månad.

Jag har träffat en 1 ink på min häst. Provade snöra av den först, vilket inte fungerade, men efter en vecka med xxterra så var den försvunnen. Visst, det såg inte så mysigt ut när den "exploderade" men den har hållit sig borta i flera år sen dess så jag skulle lätt välja xxterra som första alternativ om det skulle dyka upp fler inkar på min häst.

Min valack hade en ink precis under magen, den satt så att det skvätte urin på den när han kissade. Vilket resulterade i att den blev röd och sårig. Min veterinär bedövade området och skar bort den, fick lite socatyl salva att smeta på. Detta var mitt i sommaren, och han gick på bete utan problem. Läkte super fint.

Jag har haft en häst med flera inkar bl.a. en i karleden. Den var liten som ett körsbär och var inte alls till besvär. Men så skulle jag sälja hästen och en ev. köpare började fundera över den lilla krustan, jag visste inte var det var då. Men i allafall det blev inget köp (inte pga inken) men efter det började jag behandla med salva mot svamp då vet. trodde att det kunde vara svamp. Det enda som hända var att den började växa. Jag åkte till Strömsholm och där konstaterade man att det var inkar. Det bestämdes att hon skulle sövas och man skulle spruta in ett vaccin i inkarna, detta brukar ha en gynnsam effekt. Det blev lång väntetid för vaccinet var slut. Men hur som helst så blev hon "op" detta skulle ske tre ggr med 14 dgrs mellanrum eller om det var längre jag kommer inte ihåg. Tyvärr så hjälpte det inte och inken bara växte så till slut var den som en klementin i karleden och hon hade riktigt obehag av den när hon gick så hon blev tyvärr utdömd pga av detta. Man kunde inte skära bort den pga placeringen. Vet sa också att risken som finns med inkar är att dom kan vara helt oförargliga tills man börjar rota med dom och då börjar dom växa precis som i mitt fall.

Nu har jag en häst som har en liten ink men den är inte till något besvär så jag rör den absolut inte. Men i ditt fall måste ni ju göra något när den sitter så dumt till.

Lycka till med vilken metod du än väljer. Men den där salvan verkar ju vara bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka