Ni med spaniels som jagar/kör prov

DeCloe

Trådstartare
Hej,

Ni med erfarenhet av spaniels som jagar och/eller kör prov. Vad har ni för typ av spaniel? Vad skulle ni säga är skillnaderna mellan spanielraserna? Vilken spanielras är mest "enmanshund" respektive utåtriktad och social?

Jag ska inte skaffa någon spaniel (inte på många år isåfall) men är generellt nyfiken. Är nybliven retrieverägare och retrievers och spaniels ingår ju i samma klubb så är lite nyfiken bara. Har själv bara erfarenhet av utställningsavlade ESS.

Ska du jaga och gå på prov med spaniels har du två alternativ: jakt-ESS och jakt-ECS. Av de sällskaps/showa lade av dessa och övriga raser kan det finnas bra individer men ska du ha en jakthund är det ett extremt mycket säkrare kort att titta på de jaktavlade.

Så egentligen har du bara två raser att förhålla dig till. Jag har aldrig ägt någon jaktspaniel själv, men genom mitt engagemang i show-ECS fått vänner som har + gått med på en del prov. Det som tycks vara den generella uppfattningen är att springer är lättare att träna och har större, flottare sök. Cocker har större tendens till att ha horn som växer ut ibland😅, men en bra cocker är en bra hund.

Jag gillar såklart cocker bäst men tycker att jaktvarianterna av båda raserna vanligen är glada och tillgängliga hundar.

Min mor har haft 3 jaktcockrar (olika uppfödare) och de har varit on crack typ.
Överallt och sociala med alla. Fjäskiga men relativt lätta att träna. Mor har haft dem till att stöta upp fågel/hare och apport.

Hej,

Ni med erfarenhet av spaniels som jagar och/eller kör prov. Vad har ni för typ av spaniel? Vad skulle ni säga är skillnaderna mellan spanielraserna? Vilken spanielras är mest "enmanshund" respektive utåtriktad och social?

Jag ska inte skaffa någon spaniel (inte på många år isåfall) men är generellt nyfiken. Är nybliven retrieverägare och retrievers och spaniels ingår ju i samma klubb så är lite nyfiken bara. Har själv bara erfarenhet av utställningsavlade ESS.
Jag har hängt med både jaktspringers och jaktcocker och de är generellt sociala och utåtriktade båda två. Tycker att jaktcocker är snäppet galnare och jaktspringer liiiite mer sansade. Vet inte hur skillnaden är i jakten.

Jaktspringers är generellt ett säkrare jaktligt kort än cockers. Jämnare, mindre risk för ljud, bättre vilthantering. Är inte utsatta för agility-/sportavel på samma sätt som cockers är.
En bra cocker är en skithäftig hund, men kollar du i de högre klasserna på prov och tävling är det en övervägande del springers :)

Jaktspringers är generellt ett säkrare jaktligt kort än cockers. Jämnare, mindre risk för ljud, bättre vilthantering. Är inte utsatta för agility-/sportavel på samma sätt som cockers är.
En bra cocker är en skithäftig hund, men kollar du i de högre klasserna på prov och tävling är det en övervägande del springers :)

Med det sagt har en kompis till mig en svinhäftig cocker som jag har sagt att jag ska ha en valp efter, när han tar typ andra kullen på henne :D

Ska du jaga och gå på prov med spaniels har du två alternativ: jakt-ESS och jakt-ECS. Av de sällskaps/showa lade av dessa och övriga raser kan det finnas bra individer men ska du ha en jakthund är det ett extremt mycket säkrare kort att titta på de jaktavlade.

Så egentligen har du bara två raser att förhålla dig till. Jag har aldrig ägt någon jaktspaniel själv, men genom mitt engagemang i show-ECS fått vänner som har + gått med på en del prov. Det som tycks vara den generella uppfattningen är att springer är lättare att träna och har större, flottare sök. Cocker har större tendens till att ha horn som växer ut ibland😅, men en bra cocker är en bra hund.

Jag gillar såklart cocker bäst men tycker att jaktvarianterna av båda raserna vanligen är glada och tillgängliga hundar.
Åh tack, jag tänkte att även field spaniels går prov och jagar men de kanske "gör annat"? Eller är det bara att det är en liten ras?

Jag har hängt med både jaktspringers och jaktcocker och de är generellt sociala och utåtriktade båda två. Tycker att jaktcocker är snäppet galnare och jaktspringer liiiite mer sansade. Vet inte hur skillnaden är i jakten.
Jag har bara träffat en jaktavlad ESS och den är galen men inte särskilt utåtriktad och social. Uppfattat att spaniels är mer enmanshundar än retrievers, men det här kan mycket väl varit begränsat till en individ.

Hur är tillgängligheten hos spaniels? De känns fladdriga men kan mycket väl bara vara de individer jag träffat?

Som referens är jag uppvuxen och har alltid levt med border collie. Har nu en jaktlabbe för första gången och hon känns hittills långt från fladdrig utan har otrolig stadga för att vara jätteung.

Åh tack, jag tänkte att även field spaniels går prov och jagar men de kanske "gör annat"? Eller är det bara att det är en liten ras?
Du kan gå prov med vilken spaniel som helst av SSRKs raser (och ibland dyker de upp), men vill du ha en bra jagande spaniel är det working springer eller cocker som gäller. Inom field tror jag att det finns uppfödare som startar sina hundar på prov (det går att kolla detta i Rasdata där det finns sammanställt), men de konkurrerar inte riktigt i samma liga som jaktspaniels. Jag har sett några field på prov för många år sedan och de jag såg då hade inte alls trycket, kvickheten och will to please som du ser hos jaktspaniels (eller för den delen många utställningsavlade ECS, field är ju en större och tyngre hund).

Obs att jag gillar field, skulle kunna tänka mig att ha en och Fieldklubben verkar synnerligen sansad. De ska nu ha ett inkorsningsprojekt och det är mycket välmotiverat skrivet mm. Men ska man ha en spaniel att jaga med är det två rasvarianter att välja på. ”Dual purpose” finns inte på spaniel, men du kommer förmodligen att träffa folk som hävdar motsatsen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 849
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka