Ni infektionskunniga - Se hit!

lundsbo

Trådstartare
Min 10-åring fick infektion i ett nagelband innan jul. Jag visade upp bilder på detta när jag var på VC i annat ärende och blev rekommenderad asolsprit omslag. Det hjälpte inte.
Uppsökte vc när de öppnat efter jul 27/12 och fick Heracillin i 10 dgr då de trodde att det var svinkoppor som fått fäste där.
Under och runt nageln började det samlas var och var ilsket rött så vi var på jour-vc den 30/12 där de tryckte ut varet och åter igen blev vi rek. asolsprit omslag.
Ingen bättring så åter vc 4/1 då jag ville odla. Men det var fredag så det gick inte. Nytt penicillin Kåvenpenin i 7 dagar samt att han skulle äta upp de sista tabletterna heracillin.
Ingen bättring så åter vc 8/1 då de drog bort nageln. Jag mer eller mindre tvingade de att odla och det är Staphylococcus Aureus som gottar sig. Dock verkar de inte kollat resistens :(
Heracillinet borde tagit detta och nu vill de ge 10 dagar till på måndag om det inte vänt. Ska man inte kolla resistensen först?
Funderar på att försöka komma in på infektionskliniken istället då jag inte riktigt litar på att VC tänker rätt.

Någon med kunskap eller erfarenheter som kan dela med sig?
Tanken att åka in till Distriktarna och skicka in en egen odling till SVA där man även kontrollerar resistens har slagit mig, men ska jag verkligen behöva det när vi har den svenska vården?

Är du säker på de inte fått med resistensmönstret?
Det brukar komma automatiskt när vi beställer en odling, men tar ett par dagar extra.

För övrigt kan det vara svårt att komma åt en infektion som kapslar in sig under en nagel. Antibiotikan har svårt att nå alla utrymmen i stark nog koncentration. Är nageln borta och ni håller rent så tror jag att det läker, kanske snabbare med antibiotika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka