Skogstroll

Trådstartare
En av hästarna kom in riktigt blöt idag, täcket var helt blött. Han måste ha rullat sig/legat ner mycket/länge. Han var slö och ville inte äta. Tempen låg då på 37.1. Fick på honom dubbla fleecetäcken samt promenad på 15+30 min. Han gick på ca en timme upp i temp till 37.7. Nu sist jag kollade frös han lite och tempen låg på 38.2. Detta ca tre timmar efter han kommit in blöt. Han bajsade nu och det var löst och luktade illa. Han försöker inte lägga sig ner eller är orolig, men han vill inte äta ngt alls. Det enda jag kan komma på är att han haft ett kolikanfall under em i hagen och legat/rullat sig mycket. Sen har koliken släppt men han varit nerkyld pga blötan och kylan på kroppen. Han är lugn och vilar. Hade ni ringt vet direkt eller avvaktar. Kollar honom såklart inatt.

Sv: Nerkyld?

Nu uppe i 38,4 i temp. Detta är 4 Tim efter insläpp. Bajsat igen och denna gången normalt. Bytte till torra fleecetäcken. Fortfarande lugn. Hoppas på faran över! Kollar igen om en timme och sen får vi se. Är han fortfarande okay då så lägger jag mig och ställer klockan på en gg inatt.

Har ingen susning om vad det kan vara, men det låter som att du gör vad du kan! Och tempen är ju ingen jätte katastrof, vet iofs inte vad hästen har för normaltemp? Men att den stiger när hästen får varma täcken på sig och kommer in är ju helt normalt :)

Att inte hästen vill äta tyder ju på någon form av kolik. Om hästen inte har ätit än så hade jag ringt ut veterinären. Jag tror på din teori att hästen tidigare under dagen har haft kolikanfall och legat ner mycket.
Om du har vanlig färsk bakjäst hemma så få i hästen det. Ju mer desto bättre men tre-fyra paket är bra om du får i den. Det kan lösa koliken om du har tur. Om hästen vägrar äta så lös upp jästen i vatten och spruta in den i munnen mot kinden till. Fortsätt sedan att ge ett paket bakjäst 2-3 gånger under dagen den närmaste veckorna. Detta även sedan hästen har börjat äta normalt. Det hjälper magen att komma i form igen.

Jag hade oroat mig skitmycket och ringt ut veterinär om hästen inte ville äta. Bästa sättet att få hästen varm oxå.

Hoppas den har piggat på sig!

De kan få kolik av att bli nedkylda.

Om han inte äter hade jag ringt vet, kolik kan gå så himla snabbt från lite dålig till dödssjuk...

Han blev piggare för varje timme ich vid tolv började han äta sitt Hö. Han åt inte jättemycket under natten, men han var trött. Nästa morgon var han som vanligt och äter normalt igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 599
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 873
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 184
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka