NEEEJ! H*LVETE!

K

Krabban

Jaha... nu är höt mögligt oxå... :( Jag blir så trött... Redan förra veckan tyckte jag att ngt kändes fel och att det luktade skumt när jag var uppe för att hämta hö, men eftersom ingen annan reagerat så tänkte jag att jag väl inbillat mig... Men sen igår så drog jag upp sambon och tvingade honom att titta (eftersom jag är halvblind utan glasögon :D)och lukta på det.

Först kände han ingenting, men efter ett tag när vi började kika på balar från olika sidor kunde man först se att det liksom var luddigt på stråna och sen på vissa var det svarta fläckar. Jag tycker det är jättesvårt att helt säkert säga att de luktar mögel, men eftersom jag reagerade så MÅSTE det helt enkelt vara det.

Hela yttre lagret av hö är åtminstone lite mögligt, har inte kollat inne i balhögen ännu - suck, jag vill inte veta helst :crazy:. Iallafall. Jag är inställd på att göra mig av med ALLT hö, bränna det eller nåt, för jag är så osäker på mig själv att jag inte skulle upptäcka om det är mögelsporer (eller vad det heter) i höt, som kanske inte syns riktigt lika klart.

Vad tycker ni? Och hur är det eg.? Är allt "smittat" eller kan vissa av balarna fortfarande vara "friska"? Det där luddet på stråna är väl mögel?

Då kommer min nästa fråga. Hur kommer det sig att höt blir mögligt? Är det för att det är fuktigt när det pressas eller är det pga hur vi har höt på logen? Hur förvarar man det bäst och hur förhindrar man att detta händer (om det nu är vårt "fel" att det blivit mögligt)?

Vore så jättetacksam för svar, för det här är INTE roligt alls :(.
 
Luddet på stråna är säkert mögel.I det stallet som min häst står har vi ofta haft problem med att höet har blivit dåligt så här års, men bara det yttersta lagret har angripits. Det kan bero på att luften är fuktig. Vi löste det med att lägga lös halm ovanpå. Då klarade det sig mycket bättre.
 
Okej lös halm ovanpå. :bow:

Har läst att man ska salta? Hurdå och vadå för sorts salt? Och vad tycker ni - ska jag kasta allt?
 
Okej lös halm ovanpå.

Vi lägger halmbalar ovanpå för att ta till sig fukten från hö't.. och även vid sidorna, detta gör att hö't också blir skyddat från fukt utifrån!

Har läst att man ska salta? Hurdå och vadå för sorts salt? Och vad tycker ni - ska jag kasta allt?

Det gör man då hö't är nyintaget från vallen för att binda fukt mellan lagren tills hö't är torrt!! Finns säckar att köpa på Granngården ganska billiga faktiskt.

Jag skulle tro (hoppas) att det är bra inuti, de yttre balarna har ju fungerat som halmen gör.. alltså sugit upp fukten inifrån och även utifrån, du får nu försiktigt gräva dig in för att kolla partiet!!

En hygienanalys kan vara befogad för att vara riktigt säker!
 
Salta kan också vara bra ja...Vanligt havssalt. Går att köpa i 20-kilossäckar (eller i den storleksordningen). Det suger åt sig fukten har jag hört. Strö salt mellan hölagren då du slänger in höet på skullen.
 
Precis så där fick vi också en höst när det regnade och var mycket fuktigt, som nu i höst.
Därför gick vi över till hösilage i stället.
Det jag skulle göra om jag var dig är: släng alla balar som har varit ytterst. För mögel går som bekant in i balen även om du inte ser det så finns det där.
Har du staplat balarna högt och inte utspritt så ta bort alla som du ser ligger för sig. När detta är gjort så kan du slänga salt på höet OCH lägg sedan på halm.
Detta ska man göra när man har skördat och tagit in höet. Först salt lager på lager emellan höet sedan på toppen över allt hö lägger du halm på. Detta tar alltså stryk först och suger åt sig fukten (halmen alltså). Saltet hjälper också till att suga åt sig fukten. Hästen tycker också att det smakar godare om du har saltat på det märkte jag själv.
Men var noga när du slänger ut alla balar att du inte kastar dom på dom färska balarna. För mögel är ju sporer som dammar upp när du kastar balen och flyger då till dom färska och fina balarna. Mycket, mycket tråkigt jobb men nödvändigt om man är rädd om hästen. :smirk:
 
Tack allihopa för era svar och framförallt till gejsa. Bra beskrivet! :bow:
 
Ett varnande finger här... slänger du ut allt det yttre så får du kanske mögel igen på det som sen blir det NYA YTTRE!!!

Du måste täcka både sidorna och ovanpå isf med halmbalar så att det friska hö't skyddas så länge det är sånt här *fuktväder* som faktiskt tränger in även på logarna!!!

Lycka till :)
 
gejsa: Tack så mycket! Ja det är inte så skoj precis :crazy:. Fast ett ljus i mörkret, om man säger så, är att jag istället antagligen hittat ett superhö att köpa :idea:! Nu har jag ju ett legitimt skäl att göra mig av med det gamla höt :D :o!

Bia: Ja det var det jag tyckte gejsa gav ett så bra svar på!

TACK ALLA SOM HAR SVARAT!
 
Mögligt eller annars ofräscht hö kan ju få den bäste att tappa humöret. Inte nog med att man lagt en massa tid på att hämta hem och lagra in det hemma och betalat xxx antal pengar för det sen skall man bära ut det tillbaks, göra något av det och dessutom hitta ett annat hö och betala igen. Det är DYRT att köpa dåligt hö eller lagra det så det blir skadat. Du har mina djupaste sympatier!!! Och stort GRATTIS till att ha hittat ett nytt, bra hö!!
 
Tack!:bow: Ja det känns lite hopplöst att slösa pengar såhär... Men men, man får helt enkelt bara se till hästens bästa och försöka blunda för hur mycket det kostar :crazy: :)!
 

Liknande trådar

P
Hästvård Behöver svar angående detta omgående, vet inte vad jag ska göra... Det är så att vi fått in ny halm i stallet jag hyr i (stora...
Svar
3
· Visningar
3 784
Senast: Minstral
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
1 985
Senast: Bellafjella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp