Nedskräpning

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat från min lilla by och in till "stan" och en tråkig sak med det är att här är fullt av skräp i vägkanter och diken, vilket känns tråkigt, både att folk inte bryr sig om miljön och att det är fult helt enkelt.
Är det likadant där ni bor?
Har ni några idéer hur man kunnat förändra detta? Fick vi inte en lag mot nedskräpning för inte särskilt länge sen? Den verkar ju inte hjälpa direkt om jag minns rätt.

Jag funderar över vilka det är som skräpar ner? Är det en generationsfråga? Eller mer vilken social grupp man tillhör eller vad? Eller är det "alla"? Jag är 30 år och har fått lära mig sen barnsben att skräpa ner gör man inte. Vad gäller för er? Lär ni era barn att inte skräpa ner?

Vore (mycket högre) pant på fler produkter en väg att gå eller ingen skulle bry sig? Vad tror ni? Prata om detta i skolan? Plocka skräp som skolaktivitet?

Jag vet inte hur man bäst kommer till rätta med det, så brainstorma på! Kanske någon här har gjort något för att minska nedskräpningen där ni bor?! Berätta!

//r

Jag har nyligen flyttat från min lilla by och in till "stan" och en tråkig sak med det är att här är fullt av skräp i vägkanter och diken, vilket känns tråkigt, både att folk inte bryr sig om miljön och att det är fult helt enkelt.
Är det likadant där ni bor?
Har ni några idéer hur man kunnat förändra detta? Fick vi inte en lag mot nedskräpning för inte särskilt länge sen? Den verkar ju inte hjälpa direkt om jag minns rätt.

Jag funderar över vilka det är som skräpar ner? Är det en generationsfråga? Eller mer vilken social grupp man tillhör eller vad? Eller är det "alla"? Jag är 30 år och har fått lära mig sen barnsben att skräpa ner gör man inte. Vad gäller för er? Lär ni era barn att inte skräpa ner?

Vore (mycket högre) pant på fler produkter en väg att gå eller ingen skulle bry sig? Vad tror ni? Prata om detta i skolan? Plocka skräp som skolaktivitet?

Jag vet inte hur man bäst kommer till rätta med det, så brainstorma på! Kanske någon här har gjort något för att minska nedskräpningen där ni bor?! Berätta!

//r

Jag håller med dig.
Generationsfråga - kanske?
Fast jag såg för ett par år sedan en kvinna i gissningsvis 70-årsåldern släppa en godispåse på torget. Hon hade förstås kunnat stoppa den tomma påsen i väskan, i fickan eller i en papperskorg som fanns 20-talet meter bort.
Hon såg vårdad ut.

Nej, jag skräpar inte ner.
Jag åkte bil med en kompis en gång och hon släppte ut skräp genom bilfönstret. Min reaktion var kraftig. Jag tror hon skämdes lite.
Jag är 44 år gammal, kompisen drygt 50...

Visst är det väl inte ovanligt att skolklasser samlar skräp längs landsvägar för att tjäna pengar till klassen, eller har jag inbillat mig det?

Är 20 och har aldrig med flit skräpat någonstans. Ibland har det flugit ett kvitto ur fickan när jag fiskat upp mobilen.
Tar antingen med mig allt skräp hem eller finner påsar att slänga i. Hur svårt kan det vara.

Men skulle aldrig i hela livet slänga ut något genom bilfönstret :yuck: Fy fan för sånna människor.

I mitt bostadsområde är det inte mycket skräp, men jag har sett riktigt skräpiga platser några kilometer bort, där EU-migranter bott, och skräp från hamburgerrestaurangerna.
Jag skräpar inte ner.
Jag tror att upplockning av skräp motverkar nedskräpning, ligger det redan skräp på marken känns det mindre att slänga dit mer.
Viktigt att lära barn göra rätt.

Jag har faktiskt plockat skräp som en skolaktivitet back then...:wtf:

Men nej, jag skräpar aldrig ner heller. Med undantag för att jag någon väldigt enstaka gång kanske kastat typ ett bananskal i en buske. Men inte värre än så.
Är 19 år gammal och kommer från en övre medelklassfamilj om det nu spelar någon roll...

Jag är 22 och brukar inte skräpa ner. En gång förra sommaren skällde jag på en ca 40-årig kvinna för att hon kastade ut en pantburk genom rutan när vi åkte bil.:rage: Så jag tror inte att det är en generationsfråga direkt. Hellre tror jag att det handlar om attityden hos olika individer när det gäller nerskräpning... och uppfostran förstås och det gäller även äldre personer! ;)

Jag har faktiskt plockat skräp som en skolaktivitet back then...:wtf:

Men nej, jag skräpar aldrig ner heller. Med undantag för att jag någon väldigt enstaka gång kanske kastat typ ett bananskal i en buske. Men inte värre än så.
Är 19 år gammal och kommer från en övre medelklassfamilj om det nu spelar någon roll...

Å andra sidan tar naturen oftast rätt på bananskal så det är inte så farligt vad jag vet. Det är värre med de som kastar burkar på åkrar och sånt.:)

Det är väldigt knepigt, när folk dessutom plockar bilen full för att sedan åka ut i skogen för att dumpa det istället för att åka till en soptipp tycker jag är ännu märkligare, tror de att skräpet försvinner i skogen? Som jag upplever det där jag bor, landsbygd med gårdar och villor, så är det inte de som bor där som skräpar ner utan de som kommer ut från stan för utflykter, svamp/bär plockning, badar osv som är det stora problemet.
På våran mark finns en "sjö" där folk gärna badar, man släpar med sig stora flytgrejer, matsäckar och när man sedan har badat klart ligger det trasiga leksaker och skräp överallt, eller några stoppar det i en soppåse och lägger sedan soppåsen vid vägen O_o Vem har de tänkt ska ta rätt på den där?
Rent empiriskt studerat så är den största delen infödda svenskar med blandad utbildningsnivå och klass, en del skäms när man ifrågasätter varför de lämnar skräp, andra skäller ut en för att man är dryg... :meh:

Här där jag bor är det hemskt, speciellt runt studentbostäderna med människor från andra länder av någon anledning. Hushållssopor slängs i buskar vilket gör att råttor och fåglar sliter upp skiten.

Jag slänger aldrig skräp i naturen, flyger kanske iväg något kvitto av misstag. Tror det har med uppfostran att göra.

Det och generationsfråga. Vi uppväxta i Sverige på 70-80 talet minns fortfarande alla "håll Sverige rent" kampanjer. Sommarlovsprogrammet Tippen på nittiotalet...
Håller med. Som jag minns det var det bra mycket skräpigare på 70-talet. Att plocka upp efter hunden var något okänt (vilket det fortfarande är hos vissa hundägare på Östermalm:meh:). Jag minns nästan med saknad alla dessa bilvrak som stod i svampskogarna. Spännande, tyckte Myrten fem år.

Sen kom Håll Sverige rent-kampanjerna och med dem fler papperskorgar tror jag. Uppstädning av vägrenarna varje år gjorde vi när jag var med i scouterna.

Rent historiskt tror jag mängden potentiellt skräp ökat kraftigt från 50 - 60-talen och framåt. Mindre återanvändning, mer engångsförpackningar, större välstånd och med det mer konsumtion.

Tack för era svar!

Erfarenheterna verkar gå isär huruvida vilka människor det är som skräpar ner, men något gemensamt verkar vara uppfostran och attityd. Fler skriver också om att slänga skräp genom bilfönstret och det har jag också erfarenhet av kompisar som gjort, både under gymnasiet och längre upp i ålder. Det verkar vara lite som att även de som inte slängt skräp i naturen annars, kan slänga genom bilfönstret...
Angående plocka skräp minns jag inte hur vi gjorde i skolan och vet inte hur de gör nu, men låter bra om några av er gjort det!

Här där jag bor ligger flera stora mataffärer samt en högstadieskola där det är mycket skräp runt ikring. Så det känns ju som om det är skolungdom som skräpar ner mest kanske. Skräpplockning kanske hade varit en bra grej? Uppfostran både i skolan och hemifrån? Är det någon som tror på tanken med hög pant på fler produkter?

Fler "Håll Sverige Rent"-kampanjer och Tippen (minns det även jag <3) i repris kanske!?

@Myrten Jätteintressant det här du skriver också om mer engångsprodukter och ökad konsumtion, hade en föreläsning om miljö igår i skolan och pratade om just det, där måste också tas krafttag!

//r

Tack för era svar!

Erfarenheterna verkar gå isär huruvida vilka människor det är som skräpar ner, men något gemensamt verkar vara uppfostran och attityd. Fler skriver också om att slänga skräp genom bilfönstret och det har jag också erfarenhet av kompisar som gjort, både under gymnasiet och längre upp i ålder. Det verkar vara lite som att även de som inte slängt skräp i naturen annars, kan slänga genom bilfönstret...
Angående plocka skräp minns jag inte hur vi gjorde i skolan och vet inte hur de gör nu, men låter bra om några av er gjort det!

Här där jag bor ligger flera stora mataffärer samt en högstadieskola där det är mycket skräp runt ikring. Så det känns ju som om det är skolungdom som skräpar ner mest kanske. Skräpplockning kanske hade varit en bra grej? Uppfostran både i skolan och hemifrån? Är det någon som tror på tanken med hög pant på fler produkter?

Fler "Håll Sverige Rent"-kampanjer och Tippen (minns det även jag <3) i repris kanske!?

@Myrten Jätteintressant det här du skriver också om mer engångsprodukter och ökad konsumtion, hade en föreläsning om miljö igår i skolan och pratade om just det, där måste också tas krafttag!

//r

Värsta skräpiga områdena jag sett, när jag fortfarande bodde i stan, var på grönytorma längs älven, på sommaren.
På lördags- och söndagsmorgnar när det varit vackert väder kvällen innan.

Många människor sitter och äter picknick men det verkar som om de tomma förpackningarna och skräpet är tyngre att få med sig därifrån, än vad de fyllda förpackningarna och de rena servetterna och besticken och engångstallrikarna varit att bära dit.

I mina hoods ser det förjävligt ut. Folk kastar grejerna där de står liksom.

Jag tänker mig att det kan vara en kulturell fråga som också är kopplad till socioekonomisk tillhörighet.
Fast inte enbart tror jag. Jag bor mitt inne i centrala Lund i ett kvarter med tre stora studentnationer som närmsta grannar. Det är väldigt märkligt hur dessa välutbildade unga människor av tämligen homogent ursprung skräpar ner. Pizzakartonger, glasskärvor i mängder, ölburkar, begagnade kondomer... Så på ett vis tycks det här vara en (student)kulturell fråga, men definitivt inte kopplad till socioekonomisk tillhörighet. Min hund går fram som en drammsugare på promenaderna och jag är oerhört less på att plocka studentskräp ur käften på henne.

Finns det tillräckligt många papperskorgar uppsatta tycker ni? Är det för få eller de finns fast folk bryr sig inte om att kasta skräpet i dem?

//r

Det är hemskt. Jag googlade runt lite och det var 2011 lagen skärptes, det kan kosta 800:- i böter att skräpa ner. Kommuner kan även bli "Håll Sverige Rent"-kommuner och min kommun är inte en sådan, det får väl bli där jag startar, skriva till min kommun!

//r

Jag bor utanför ett mindre samhälle. Går emellanåt vägen inåt samhället - en 70-väg och man kan ta mej tusan hitta precis allt i dikena där. Allt från tandkrämstubar, spritflaskor, kondomer, mikromatstallrikar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka