När sluta stödfodra på sommarbete?

C

cafu

När brukar ni låta era hästar gå i sommarhagarna utan stödfodring?

P g a mark med höga naturvärden får jag inte släppa mina på markerna de ska gå i under sommarhalvåret före 15:e april, jag får ej heller stödfodra efter jag släppt dem där eftersom det skulle bli för mycket näring för markerna då. Så jag måste vänta till de kan klara sig på enbart betet. Funderar på om jag behöver köpa mer grovfoder nämligen...

Självklart beror det på vilket år det är och hur sen våren/sommaren är, men det vore intressant att veta ungefär när i tid det brukar bli. Skriv gärna var i landet ni bor!

Sv: När sluta stödfodra på sommarbete?

Alla mina beten är sådanna och jag har inget problem med att få hästarna att hålla hullet. Då är det fölston, unghästar och hingstar som det handlar om.
Hos mig finns sällan eller aldrig bete ändå innan datumet för betes start enligt EU-avtalet, så jag brukar släppa i slutet av april eller början på maj först ändå. Mina hästar brukar klara sig på bara bete fram till september ett dåligt år och till månadskiftet oktober november att bra år.
Jag bor i Skåne på gränsen till Österlen.

Det beror ju på hur mycket näring det är i gräset,så att dom klarar sig på det.
Förra året släppte vi våra hästar på sommarbete nån gång i mitten av april (utan stödfodring) och det var ju varmt då så det gick ju bra.
Annars brukar det väl bli mellan april och maj.
Jag bor i Närke,5 mil söder om Örebro.

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska du inte underskatta naturbetesmarker. Det ger visserligen inte samma totala mängd bete som gödslat betesmark gör, men fördelen med naturbetesmark är att det oftast håller jämnare produktion över säsongen. Naturbetesmarker ger även smakligare bete och tramptåligare grässvål.

Mina går på naturbete från mitten av maj tills slutet av september utan stödutfodring och har inga problem att hålla ett bra hull på det. Inte de större hästarna, som tränades regelbundet hade heller några problem med hull eller muskelsättning på de betena.
Normalstorleken på hästarnas hagar från 7½ hektar -> 12 hektar.
Bor i Västernorrlands norra inland.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 382
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Om en knapp månad så ska vi släppa våra hästar i sommarhagen. Jag har en tvååring som är väldigt svår att hålla i hull. Hagen de ska gå...
2
Svar
36
· Visningar
3 050
Senast: SeagirlM
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur