När slå hö???

Empalie

Trådstartare
Hej på alla klolka!
Nu är det såhär att min stallkompis pappa skall tillsammans med hans kompis slå hö på ett par åkrar åt oss *gratis hö* hihi
Men nu är frågan, han har inte tillgång till maskin förrens om några dagar, är det för sent att slå höet då.
En del säger att man måste slå nu och en del säger att det finns inte tillräckligt med hö än...bor i småland mellan växjö kalmar och karlskrona....
HJÄLP blir lite stressad!!!;)

Sv: När slå hö???

Hej

Det är väl inte så mycket annat att göra än att invänta maskiner och rätt väder och sen får ju höet bli därefter. Det går inte säga när det är för sent att ta hö, det går ju att ta på både andraskörd och tredjeskördäven om många bönder gör ensilage av detta Det som skiljer är ju mängden samt närings och energiinnehållet. Och det är ju också i sin tur beroende av vad det är för växter i höet och jordmånen mm. Men gör en analys på det höet som blir så vet ni vad det innehåller och vad ni behöver fodra med för mängder och ev tillskott.

Hej på alla klolka!
Nu är det såhär att min stallkompis pappa skall tillsammans med hans kompis slå hö på ett par åkrar åt oss *gratis hö* hihi
Men nu är frågan, han har inte tillgång till maskin förrens om några dagar, är det för sent att slå höet då.
En del säger att man måste slå nu och en del säger att det finns inte tillräckligt med hö än...bor i småland mellan växjö kalmar och karlskrona....
HJÄLP blir lite stressad!!!;)

Det bör slås av senast vid axgång, sedan blir näringsvärdet väldigt lågt. Bor ju själv i norrland så jag har ju inte koll på läget där du bor! :)

Kicki :)

Hej

Det är väl inte så mycket annat att göra än att invänta maskiner och rätt väder och sen får ju höet bli därefter. Det går inte säga när det är för sent att ta hö, det går ju att ta på både andraskörd och tredjeskördäven om många bönder gör ensilage av detta Det som skiljer är ju mängden samt närings och energiinnehållet. Och det är ju också i sin tur beroende av vad det är för växter i höet och jordmånen mm. Men gör en analys på det höet som blir så vet ni vad det innehåller och vad ni behöver fodra med för mängder och ev tillskott.

Vid långt gången axgång är det "försent" att ta hö. Att man tar en andra och söderut även en tredje skörd beror ju på att det är återväxten med nya "givar" om man säger så.

Kicki :)

Vid långt gången axgång är det "försent" att ta hö.
Det är aldrig för sent att ta hö, däremot blir näringsvärdet lägre. Det finns många hästägare som jagar "frö-hö" från vallfröproducenter eftersom det ger hästarna mycket fibrer. Man kan förenklat se att först slår ko/får-bönder, sedan tar man för sto/unghäst och det sist skördade går till lättfödda valackar.

Sedan får man vara realist - maskinägare kan inte slå allt precis i rätt utvecklingsfas, så många maskiner finns inte!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 816
Senast: hekla
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 339
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka