När Ok för kompis-besök?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Båbbe

Min kompis har fått barn förra helgen. De SMS:ade glatt måtten till alla kompisar och att det blev en tjej. Men när känner man sig OK för att ta emot besök från kompisar egentligen?

Vi har känt varandra sedan 10-års åldern och umgås relativt regelbundet. Törs man ringa? Eller stör man den nyblivna mamman för mycket då?

Snälla hjälp mig med lite råd! Det är första tjejen i kompis-kretsen som fått barn och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig! :confused: ;) Vill gärna uppvakta med lite söta bebis-kläder till nyfödda tjejen också! Vilken storlek bör man satsa på? :confused: ;)

Sv: När Ok för kompis-besök?

När första tjejen i gänget fick barn så väntade jag tills familjen kommit hem innan jag ringde. Jag sms:ade och grattade, givetvis. När de varit hemma i en vecka så var hela gänget på besök. Vi frågade när vi lämpligast kunden ringa men enligt mamman så fanns det ingen bra eller dålig tidpunkt. Så mitt råd till dig är helt enkelt att ringa och fråga. Hade jag varit nybliven förälder hade jag tyckt det var konstigt om ingen ringde.

/Timsetim

Men när kommer de hem då? Fick SMS förra fredagen om att dottern hade anlänt och svarade givetvis med ett Grattis-SMS, men det är ju svårt att veta ifall de kommit hem ordentligt nu?! :confused: ;) Vill gärna höra från mammor ifall de känner det är OK med besök/samtal redan första veckan? Hur känns det ifall allt mot förmodan inte är OK med bebisen? :confused:

Båbbe skrev:
Men när kommer de hem då? Fick SMS förra fredagen om att dottern hade anlänt och svarade givetvis med ett Grattis-SMS, men det är ju svårt att veta ifall de kommit hem ordentligt nu?! :confused: ;) Vill gärna höra från mammor ifall de känner det är OK med besök/samtal redan första veckan? Hur känns det ifall allt mot förmodan inte är OK med bebisen? :confused:

När de kommer hem är väl individuellt. Här i Malmö försöker de få iväg mödrar och barn rättså fort. Om du tycker det är bättre att smsa så gör det och fråga. Ett sms kan de ju svara på när de vill om du känner att det blir "påträngande" med ett samtal.

/Timsetim

Senast ändrad:

Sms:a och be henne höra av sig när det finns tid och ork :) En del mammor vill ju stolt visa upp sittunderverk helst på en gång, medans andra behöver lugn o ro för att bli bekväm i situationen med en ny i familjen!!!

Skriv ett brev och berätta när du finns tillgänglig så att hon kan ringa på en bra tid för henne.
Och så frågar du i brevet när det passa att du kommer på besök och hur bebisen mår och så vidare.

Ett riktigt brev alltså, sådant på papper och med kuvert som åker med brevbärare.
Det kan man lätt hantera på något vis även med en kinkig bebis att hålla rätt på.
Ett papper är ju trådlöst.

Jag skulle ha ringt och frågat när det passar att komma samt tala om att jag givetvis fixar med allt kring fika (ta med fikabröd och kanske t.o.m kaffe, det är skitjobbigt att se till att ha fika till alla som kommer). När du är där, fråga om det är något du kan hjälpa till med! Man bara älskar att få hjälp när man nyss fått barn (ja, det vill man väl jämt egentligen men extra mycket då ;) )

Mvh Angelina

ainasoja skrev:
Vilak mått hade tjejen? Det förenklar storleks valet om vi får reda på dom :D

Hihi ja det förstås! Hon var 50 cm lång och vägde runt 3,5 kg. Hon är 8 dagar gammal nu!

Tack för tipset Inte_Ung! Det ska jag göra!

Jag skulle satsat på st 56 till tjejen för st 50 är nog förlitet om några dagar, dom växer så det knakar när dom är så där små.

Du ska givetvis ringa henne och höra :D

Alla är olika, det finns inget facit. ;)

När jag hade fått barn och kommit hem från BB, så hade jag JÄTTEtråkigt - hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle bli så uttråkad. Följaktligen ÄLSKADE jag att få besök - alla fick gärna komma och fick gärna stanna hela dagen!

Andra mammor går totalt upp i sitt nyfödda barn och vill inte träffa nån....

Det är med andra ord så individuellt att man inte kan ge ett generellt svar. Men att ringa tycker jag måste ses som OK - vill man absolut inte bli störd kan man ju lägga av telefonen! Har man ett så litet barn uppskattar man nog också förvarning innan vännerna dyker upp - man kan ju ha haft en dålig natt och behöva sova eller så...

Storlek 56 passar antagligen nästan med en gång och med lite tur kan barnet ha de kläderna i några veckor.... Vill man satsa på något som används under lite längre tid, köper man en större storlek - köpa för stort är ju så att säga riskfritt, barnet växer ju!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Ja, som rubriken lyder: Hur restriktiva är ni med att ladda upp bilder och annan information om era barn på nätet, det kan vara här, på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 386
Senast: alazzi
·
P
  • Låst
Övr. Barn Min bästa kompis fick en liten (eller ganska stor egentligen....) kille i söndags. Jag har inte varit henna och kollat på den lilla...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Grim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama