några frågor...

manpila

Trådstartare
Hej:)
Jo jag undrar över lite saker ang westernridning. Hur måste man ha tyglarna när man ska tävla? Kan man ha 2 handsfattning med lätt kontakt men ändå inte lös? Pila och jag har ju kommit lång med vår utb/utvekling. Men varken hoppning elr dressyr är vår grej så. Eftersom jag är 18 och pila maxad D-ponny så går derssyren bort. Och hoppning gör vi bara ibland. Men jag kan inte rida med lösa tyglar då tror hon att hon är fri osv, så hon MÅSTE ha kontakt med bettet(rider bettlöst). Och bli styrd som på engelsk sätt. Men jag kan ju ändå säga att vi rider en blandning av engelsk och western då jag rider med lätt kontakt och styr med benen:). rider ju i w sadel och alltdet dära. Fundera på att kanske tävla. Men kan vi det? Med tanken på att pila behöver ha kontakt med bettet.

Sv: några frågor...

Ja, du får rida med kontakt. Det kan påverka bedömningen men det är tillåtet. Det enda bettlösa som är tillåtet är bosal. Vet i och för sig inte hur det är på E-nivå (prova på) nuförtiden.

Var i landet finns du? Kan ju vara en idé att åka till någon träning/tävling och kika lite och prata med folk :)

Jönköping ser jag. Vad sägs om att åka ner till High Chaparall i helgen och titta på årets westernhöjdpunkt :p
Kika på WRAS hemsida vilka klubbar som är närmast.

Man ska enligt regelboken ha lätt kontakt med hästens mun genom tyglarna.
Tveksamt med bettlöst på tävling förutom bosal - men det har du redan fått svar om.

Kasta dig över en E-tävling du, för där får du ha engelsk utrustning om du vill.
Eller D-tävling om du vill tävla "på riktigt" men kolla då vad du får använda för betsling och tänk på att du behöver ha split reins.

Westernridning - och all annan ridning - handlar om väldigt mycket mer än vilken utrustning du väljer att sätta på hästen.
Precision, samarbete, villig häst som är lydig...

Hvis du har brug for kontakt, bliver du nok nødt til at skifte til en snaffel bid.

Bosal, som plejer at være den eneste tilladt bidløs til western, er kun egnet til ridning med løse tøjler. Det vil sige, at kontakten skal slippes udover når man beder om noget.

Ingen stangbid er egnet til ridning med kontakt.

Men hvis du ønsker at ride western, burde du kunne lære hesten at arbejde med løse tøjler. Er hesten i forvejen opmærskom på ben og sæde signaller, burde det ikke være så svært.

Kan du inte bara prata med din mamma som är w-ryttare? :)

**såg nu att tråden var "gammal"**

Senast ändrad:

Det är typ 15 år sen hon tävlade, och mycket regler osv har ju ändrats sen dess;)

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 985
Senast: Líf
·
Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 744
Senast: Ace
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 313
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar