Näringsbehov???någon som kan räkna ut det?

Gullan86

Trådstartare
hej! :bump:
är det någon som kan/vill/orkar=) räkna ut näringsbehovet åt min lille pålle. jag har totalt glömt hur man gör.

han är en islandshäst 4år i April.
ca 137cm i manken.
vikt:?vet inte riktigt men kanske ca 400?han har en liten bebismage.
han gör just nu inget arbete:vad behöver han då?
men han kommer att börja tränas lättare:vad behöver han då?

han går ute på dagarna och in på nätterna och får mat ca 4gånger per dag. han äter även ca ett halvt kilo betfor.vet ej hur många gånger per dag.

vad tycker ni att jag ska ge honom för kraftfoder? när han inte arbetas och när han arbetas????

jag hade tänkt att ge mineraler(innehåller alla mineraler och vitaminer i pulverform) betfor, fri tillgång på ensilage och havre/korn? vilket tycker ni passar????

har ni några bra tips på hur jag ska göra och HUR GÖR NI MED ERA?

vore jätte tacksam för svar :banana:
 
Sv: Näringsbehov???någon som kan räkna ut det?

Ja, först behöver du grovfoderanalys. Fri tillgång på ett bra grovfoder är väl kanske det mest optimala för din häst fn.
Om han väger ca 400 kg kan man utgå från 45 MJ, alltså hans energibehov och se hur han ser ut. Man räknar 6 gram smältbart råprotein/MJ, alltså 270 g.
I analysen framgår TS-halten (torrsubstans)och hästen måste ha minst 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt för att tillgodose sitt grovfoderbehov.
Mineraler kan man med fördel ge i flytande form tex chevinal plus. Här ingår inte kalk och fosfor så det får man ev tillsätta.
Kraftfoder behöver man kanske inte ge om man har ett bra grovfoder. Korn skall man inte ge annat än om det är värmebehandlat, ställer till problem i tarmen och kan inte tas upp annars. Jag tycker nog att ett muslifoder är att föredra eftersom det dessutom är balanserat. Men allt är berodende av grovfoderanalysen.
Har man dåliga värden i grovfodret är det lämpligt att komplettera med tex hackad strålucern eller lucerpellets.
Han får väl redan vitaminer och mineraler ??
 
Sv: Näringsbehov???någon som kan räkna ut det?

fjodur skrev:
Ja, först behöver du grovfoderanalys. Fri tillgång på ett bra grovfoder är väl kanske det mest optimala för din häst fn.
Om han väger ca 400 kg kan man utgå från 45 MJ, alltså hans energibehov och se hur han ser ut. Man räknar 6 gram smältbart råprotein/MJ, alltså 270 g.
I analysen framgår TS-halten (torrsubstans)och hästen måste ha minst 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt för att tillgodose sitt grovfoderbehov.
Mineraler kan man med fördel ge i flytande form tex chevinal plus. Här ingår inte kalk och fosfor så det får man ev tillsätta.
Kraftfoder behöver man kanske inte ge om man har ett bra grovfoder. Korn skall man inte ge annat än om det är värmebehandlat, ställer till problem i tarmen och kan inte tas upp annars. Jag tycker nog att ett muslifoder är att föredra eftersom det dessutom är balanserat. Men allt är berodende av grovfoderanalysen.
Har man dåliga värden i grovfodret är det lämpligt att komplettera med tex hackad strålucern eller lucerpellets.
Han får väl redan vitaminer och mineraler ??


okej ska höra hur mkt grovfodret innehåller.
jag har inte frågat nuvarande ägraren hur hon ger mineraler och vitaminer men jag själv har köpt en hink men mineraler och vitaminer och det ska väl räcka antar jag eller hur tycker du att mineralerna och vitaminerna ska ges. om de innehåller allt vill säga.
du e alltså inte för, havre och korn? det är inget till en unghäst? jag hade tänkt att ge betfor eftersom han får det nu. tror du att det blir ett överskott på mineraler om jag ger ur den hinken OCH betforen.? för jag vet inte riktigt om mineralerna i hinken är vad man max får ge per dag ska jag i så fall dra ner på mineralerna i hinken(ta mindre än vad det står) och ge betfor så det uppväger eller tycker du att jag ska ta nåt annat än betfor?

tack på förhand.
 
Sv: Näringsbehov???någon som kan räkna ut det?

Att blanda mineralerna i betfor är ett sätt att få hästen att äta sina mineraler om han inte får annat kraftfoder. Läs på mineralerna hur mycket din häst skall ha och sen kan du ge det i uppblött betfor. Det går inte att räkna på någon foderstat så länge man inte har analys på grovfodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp